Obowiązki i uprawnienia wiernych WK-S-O-W
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do obowiązków i praw wszystkich wiernych, z wyszczególnieniem obowiązków i praw wiernych świeckich oraz duchownych (kształcenie, inkardynacja, utrata stanu duchownego). Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące stowarzyszeń wiernych, z uwzględnieniem stowarzyszeń publicznych. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące obowiązków i praw wiernych, do których odniósł się Jan Paweł II w dwóch posynodalnych adhortacjach apostolskich Christifidelis laici i Pastores dabo vobis, a także normy prawne dotyczące kształcenia duchowieństwa zamieszczone w publikacji Kongregacji ds. Duchowieństwa Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu stowarzyszenia wiernych.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do obowiązków i praw wszystkich wiernych, z wyszczególnieniem obowiązków i praw wiernych świeckich oraz duchownych (kształcenie, inkardynacja, utrata stanu duchownego). Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące stowarzyszeń wiernych, z uwzględnieniem stowarzyszeń publicznych. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące obowiązków i praw wiernych, do których odniósł się Jan Paweł II w dwóch posynodalnych adhortacjach apostolskich Christifidelis laici i Pastores dabo vobis, a także normy prawne dotyczące kształcenia duchowieństwa zamieszczone w publikacji Kongregacji ds. Duchowieństwa Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu stowarzyszenia wiernych. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do obowiązków i praw wszystkich wiernych, z wyszczególnieniem obowiązków i praw wiernych świeckich oraz duchownych (kształcenie, inkardynacja, utrata stanu duchownego). Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące stowarzyszeń wiernych, z uwzględnieniem stowarzyszeń publicznych. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące obowiązków i praw wiernych, do których odniósł się Jan Paweł II w dwóch posynodalnych adhortacjach apostolskich Christifidelis laici i Pastores dabo vobis, a także normy prawne dotyczące kształcenia duchowieństwa zamieszczone w publikacji Kongregacji ds. Duchowieństwa Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu stowarzyszenia wiernych. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do obowiązków i praw wszystkich wiernych, z wyszczególnieniem obowiązków i praw wiernych świeckich oraz duchownych (kształcenie, inkardynacja, utrata stanu duchownego). Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące stowarzyszeń wiernych, z uwzględnieniem stowarzyszeń publicznych. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące obowiązków i praw wiernych, do których odniósł się Jan Paweł II w dwóch posynodalnych adhortacjach apostolskich Christifidelis laici i Pastores dabo vobis, a także normy prawne dotyczące kształcenia duchowieństwa zamieszczone w publikacji Kongregacji ds. Duchowieństwa Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu stowarzyszenia wiernych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do obowiązków i praw wszystkich wiernych, z wyszczególnieniem obowiązków i praw wiernych świeckich oraz duchownych (kształcenie, inkardynacja, utrata stanu duchownego). Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące stowarzyszeń wiernych, z uwzględnieniem stowarzyszeń publicznych. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące obowiązków i praw wiernych, do których odniósł się Jan Paweł II w dwóch posynodalnych adhortacjach apostolskich Christifidelis laici i Pastores dabo vobis, a także normy prawne dotyczące kształcenia duchowieństwa zamieszczone w publikacji Kongregacji ds. Duchowieństwa Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu stowarzyszenia wiernych. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (Ek 1-3):
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu obowiązków i uprawnień wiernych;
EK 2 - student posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu obowiązków i uprawnień wiernych;
EK 3 - student posiada wiedzę pozwalająca na scharakteryzowanie obowiązków i uprawnień wiernych.
W zakresie umiejętności (EK 4-6):
EK 4 - student potrafi interpretować normy prawne dotyczące obowiązków i uprawnień wiernych
EK 5 - student potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na temat obowiązków i uprawnień wiernych
EK 6 - student potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu obowiązków i uprawnień wiernych
W zakresie kompetencji (EK 7-8):
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu obowiązków i uprawnień wiernych
EK 8 - student aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusji, formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
ECTS [1 ECTS - 30 (25) godz.]
- udział w wykładzie - 30 godz.
- udział w ćwiczeniach - 30 godz.
- przygotowanie do wykładu - 10
- przygotowanie do ćwiczeń - 15
- przygotowanie do kolokwium pisemnego na zaliczenie ćwiczeń - 10
- przygotowanie do egzaminu - 20
- konsultacje - 5
Suma godzin: 120, Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu prawa kanonicznego dotyczącej praw i obowiązków wiernych; nie posiada uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z prawa kanonicznego odnoszących się do pozycji prawnej wiernych w Kościele; nie dysponuje uporządkowaną wiedzą o korzystaniu przez wiernych ze swych praw i podporządkowaniu się obowiązkom w Kościele.
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu prawa kanonicznego dotyczącą praw i obowiązków wiernych; posiada słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z prawa kanonicznego odnoszących się do pozycji prawnej wiernych w Kościele; dysponuje znacznie ograniczoną, uporządkowaną wiedzą o korzystaniu przez wiernych ze swych praw i podporządkowaniu się obowiązkom w Kościele.
Ocena 4 (db): student zna podstawową terminologię z zakresu prawa kanonicznego dotyczącą praw i obowiązków wiernych; posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z prawa kanonicznego odnoszących się do pozycji prawnej wiernych w Kościele; dysponuje częściową wiedzą o korzystaniu przez wiernych ze swych praw i podporządkowaniu się obowiązkom w Kościele.
Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu prawa kanonicznego dotyczącą praw i obowiązków wiernych; posiada w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z prawa kanonicznego odnoszących się pozycji prawnej wiernych w Kościele; dysponuje kompletną wiedzą o korzystaniu przez wiernych ze swych praw i podporządkowaniu się obowiązkom w Kościele.
Umiejętności (EK4-6)
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować i interpretować poszczególnych przepisów aktów prawnych odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; nie potrafi, w oparciu o przepisy powszechnego prawa kościelnego, interpretować aktów prawnych, dotyczących statusu prawnego wiernych w Kościele; nie znajduje i nie wykorzystuje informacji z zakresu korzystania przez wiernych ze swych praw i podporządkowania się obowiązkom w Kościele.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować i interpretować poszczególne przepisy aktów prawnych odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; jedynie częściowo potrafi, w oparciu o przepisy powszechnego prawa kościelnego, interpretować akty prawne, dotyczące statusu prawnego wiernych w Kościele; z błędami znajduje i wykorzystuje informacje z zakresu korzystania przez wiernych ze swych praw i podporządkowania się obowiązkom w Kościele.
Ocena 4 (db): student właściwie potrafi analizować i interpretować poszczególne przepisy aktów prawnych odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; zadowalająco potrafi, w oparciu o przepisy powszechnego prawa kościelnego, interpretować akty prawne, dotyczące statusu prawnego wiernych w Kościele; prawidłowo znajduje i wykorzystuje informacje z zakresu korzystania przez wiernych ze swych praw i podporządkowania się obowiązkom w Kościele.
Ocena 5 (bdb): student w pełni potrafi analizować i interpretować poszczególne przepisy aktów prawnych odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; bezbłędnie potrafi, w oparciu o przepisy powszechnego prawa kościelnego, interpretować akty Prawne, dotyczące statusu prawnego wiernych w Kościele; bezbłędnie i prawidłowo znajduje oraz wykorzystuje informacje z zakresu korzystania przez wiernych ze swych praw i podporządkowania się obowiązkom w Kościele.
Kompetencje (EK 7-8)
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi prawidłowo zaplanować i wykonać zadań, w tym zadań w zespole, mających na celu wszechstronne zastosowanie poszczególnych przepisów prawa kościelnego odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie formułuje tez i nie wyciąga logicznych wniosków oraz nie wyraża konstruktywnych uwag krytycznych.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu prawidłowo zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu wszechstronne zastosowanie poszczególnych przepisów prawa kościelnego odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko formułuje tez i wyciąga logiczne wnioski, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne.
Ocena 4 (db): student właściwie potrafi zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu wszechstronne zastosowanie poszczególnych przepisów prawa kościelnego odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułując tezy i wyciągając logiczne wnioski oraz wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne.
Ocena 5 (bdb): student prawidłowo potrafi zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu wszechstronne zastosowanie poszczególnych przepisów prawa kościelnego odnoszących się do praw i obowiązków wiernych w Kościele; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułując tezy i wyciągając logiczne wnioski oraz wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli pp. II promulagatus. Kodeks Prawa Kanonicznego. Przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Pallottinum 2022.
2. Codex Iuris Canonici. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011.
3. Kodeks Prawa Kanonicznego promulgowany przez papieża Jana Pawła II w dniu 25 stycznia 1983 roku - stan prawny na 18 maja 2022 r. – zaktualizowny przekład na język polski (opublikowano na stronach internetowych Konferencji Episkopatu Polski).
4. Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II-1, Księga II. Lud Boży, red. J. Krukowski, Pallottinum 2005.
5. Ioannes Paulus PP. II, Adhortatio Apostolica Post-Synodalis Cristifideles laici, AAS 81 (1989), 393-521; tekst polski: http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_30121988_christifideles-laici.html (07-12-2017).
6. Ioannes Paulus PP. II, Adhortatio Apostolica Postsynodalis Pastores dabo vobis, AAS 84 (1992), 657-804; tekst polski: http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_25031992_pastores-dabo-vobis.html (07-12-2017).
7. Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania kapłańskiego. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, L’Osservatore Romano, Watykan 8 grudnia 2016 r.
Literatura uzupełniająca:
1. Pawluk T., Prawo Kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Lud Boży jego nauczanie i uświęcanie, t. II, Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, Olsztyn 1986.
2. Rakoczy T., Publiczne stowarzyszenie wiernych w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 roku, Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum, Gniezno 2011.
3. Sztafrowski E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. I, Warszawa 1985.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: