Nauczycielskie zadanie Kościoła WK-S-NZ-W
Przedmiotem zajęć są m.in. następujące zagadnienia: posługa słowa Bożego, przepowiadanie słowa Bożego, nauczanie katechetyczne, misyjna działalność Kościoła, wychowanie katolickie, szkoły, uniwersytety katolickie oraz inne instytuty studiów wyższych, uniwersytety i fakultety kościelne, środki społecznego przekazu, w szczególności książki, wyznanie wiary
W cyklu 2021/22_L:
Poznanie norm dotyczących praw i obowiązków, jakie posiadają wierni, duchowni i świeccy, w zakresie nauczycielskiej misji Kościoła; praktyczne wykorzystanie tej wiedzy, w tym w przypadku realizowania posługi słowa Bożego, nauczania katechetycznego, wychowania katolickiego, prowadzenia szkół katolickich i kościelnych, korzystania ze środków przekazu, publikowania dzieł z zakresu nauk świętych |
W cyklu 2022/23_L:
Poznanie norm dotyczących praw i obowiązków, jakie posiadają wierni, duchowni i świeccy, w zakresie nauczycielskiej misji Kościoła; praktyczne wykorzystanie tej wiedzy, w tym w przypadku realizowania posługi słowa Bożego, nauczania katechetycznego, wychowania katolickiego, prowadzenia szkół katolickich i kościelnych, korzystania ze środków przekazu, publikowania dzieł z zakresu nauk świętych 3 ECTS (aktywność studenta: udział w wykładzie, w tym w dyskusji; przygotowanie do egzaminu) |
W cyklu 2023/24_L:
Poznanie norm dotyczących praw i obowiązków, jakie posiadają wierni, duchowni i świeccy, w zakresie nauczycielskiej misji Kościoła; praktyczne wykorzystanie tej wiedzy, w tym w przypadku realizowania posługi słowa Bożego, nauczania katechetycznego, wychowania katolickiego, prowadzenia szkół katolickich i kościelnych, korzystania ze środków społecznego przekazu, publikowania dzieł z zakresu nauk świętych, prawnej ochrony wolności religijnej, wolności słowa i prawowierności nauczania 3 ECTS (aktywność studenta: udział w wykładzie, w tym w dyskusji; przygotowanie do kolokwium i egzaminu) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie) - 3 ECTS
Praca własna (przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie i przedstawienie prac zaliczeniowych) - 2 ECTS | W cyklu 2022/23_L: Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie) - 3 ECTS
Praca własna (przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie i przedstawienie prac zaliczeniowych) - 2 ECTS | W cyklu 2020/21_L: Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie) - 3 ECTS
Praca własna (przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie i przedstawienie prac zaliczeniowych) - 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie kolokwium i egzaminu) - 3 ECTS
Praca własna (przygotowanie do zajęć, lektura literatury, przygotowanie i przedstawienie prac zaliczeniowych) - 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK1 - student zna podstawową terminologię prawną z zakresu przepowiadania słowa Bożego, nauczania katechetycznego, misyjnej działalności Kościoła, wychowania katolickiego, działalności szkół, uniwersytetów katolickich, uniwersytetów i fakultetów kościelnych oraz środków społecznego przekazu,
EK2 - student zna przepisy dotyczące przepowiadania słowa Bożego, nauczania katechetycznego, misyjnej działalności Kościoła, wychowania katolickiego, działalności szkół, uniwersytetów katolickich, uniwersytetów i fakultetów kościelnych oraz środków społecznego przekazu,
EK3 - student zna podstawową literaturę i doktrynę prawa kanonicznego dotyczącą regulacji w zakresie przepowiadania słowa Bożego, nauczania katechetycznego, misyjnej działalności Kościoła, wychowania katolickiego, działalności szkół, uniwersytetów katolickich, uniwersytetów i fakultetów kościelnych oraz środków społecznego przekazu.
W zakresie umiejętności:
EK4 - student potrafi korzystać z podstawowej literatury w zakresie prawa o posłudze nauczania,
EK5 - student potrafi samodzielnie interpretować przepisy dotyczące prawa o posłudze nauczania i aplikować je w praktyce,
EK6 - student potrafi formułować (w mowie i na piśmie) twierdzenia, redagować teksty z zakresu prawa o posłudze nauczania.
W zakresie kompetencji:
EK7 - student posiada podstawowe kompetencje do wykonywania różnego rodzaju zadań z zakresu prawa o posłudze nauczania.
Opis ECTS:
Udział w wykładach - 10 godz. pracy studenta
Udział w ćwiczeniach - 5 godz.
Przygotowanie do udziału w ćwiczeniach - 40 godz.
Konsultacje - 10 godz.
Lektura uzupełniająca do wykładów i ćwiczeń - 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 10 godz.
Razem 90 godz. nakładu pracy studenta
Liczba ECTS – 5
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne :
Efekty wiedzy (EK 1-3)
Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny, konwersatoryjny, opis
Efekty umiejętności (EK 4-6):
Metoda dydaktyczna: wykład problemowy, studium przypadku
Efekty kompetencji (EK 7-9):
Metoda dydaktyczna: problemowa, sytuacyjna, dyskusja
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK1-3)
ocena 2 (ndst) - student nie zna: podstawowej terminologii z zakresu prawa o posłudze nauczania, przepisów dotyczących tej posługi i podstawowej literatury przedmiotu.
ocena 3 (dost) - student zna w stopniu dostatecznym: podstawową terminologię z zakresu prawa o posłudze nauczania, przepisy dotyczące tej posługi i podstawową literaturę przedmiotu.
ocena 4 (db) - student w stopniu dobrym zna: terminologię z zakresu prawa o posłudze nauczania, przepisy dotyczące tej posługi i podstawową literaturę przedmiotu.
ocena 5 (bdb) - student zna w pełni: terminologię z zakresu prawa o posłudze nauczania, przepisy dotyczące tej posługi i podstawową literaturę przedmiotu.
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi: korzystać z podstawowej literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisów dotyczących posługi nauczania i stosować ich w praktyce.
ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące posługi nauczania i stosować ich w praktyce.
ocena 4 (db) - student w stopniu wystarczającym potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące posługi nauczania i stosować ich w praktyce.
ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni i z łatwością: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące posługi nauczania i stosować ich w praktyce.
Kompetencje (EK 7)
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi wykonywać zadań/czynności z zakresu prawa o posłudze nauczania w Kościele.
ocena 3 (dost) - student w dostatecznym stopniu potrafi wykonywać zadania/czynności z zakresu prawa o posłudze nauczania w Kościele.
ocena 4 (bd) - student w stopniu wystarczającym potrafi wykonywać czynności/zadania z zakresu prawa o posłudze nauczania w Kościele.
ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni i z łatwością wypełniać zadania/czynności z zakresu prawa o posłudze nauczania w Kościele.
Na ocenę końcową ma też wpływ aktywny udział studenta w zajęciach.
Literatura
J. Syryjczyk, Przepowiadanie słowa Bożego i nauczanie katechetyczne według norm nowego prawa kościelnego, w: Duszpasterstwo w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, red. tenże, Warszawa 1985, s. 126-138
F.J. Urrutia, Iusiurandum fidelitatis, „Periodica” 80 (1991) s. 559-578
L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999, s. 111-147
F. Ardusso, Magisterium Kościoła. Posługa słowa, Kraków 2001
H. Misztal, Cenzura uprzednia pism i druków w Kościele zachodnim, Lublin 2001
J. Krajczyński, Wychowanie dzieci i młodzieży w świetle posoborowych dokumentów Stolicy Apostolskiej i Konferencji Episkopatu Polski. Studium kanoniczno-pastoralne, Płock 2002
K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów, Kraków 2002
T. Rakoczy, Prawo Kościoła katolickiego do środków społecznego przekazu, Lublin 2007
H. Stawniak, Prawa i obowiązki rodziców w kontekście zadań szkoły, „Prawo Kanoniczne” 50 (2007) nr 3-4, s. 31-49
P. Sobczyk, Wolność religijna a nauczanie w szkole, „Prawo Kanoniczne” 51 (2008) nr 1-2, s. 211-227
Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku, red. J. Krukowski i inni, Radom 2010
Nauczycielskie zadanie Kościoła wobec 1050. rocznicy Chrztu Polski, red. J. Krajczyński, A. Domaszk, Płock 2016
W cyklu 2021/22_L:
Źródła Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 747-833; Akta Soboru Watykańskiego II: Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym, Dekret o działalności misyjnej Kościoła, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli; Nauczanie papieskie:: Jan Paweł II, adh. ap. O katechizacji w naszych czasach Catechesi tradendae; enc. O uniwersytetach katolickich Ex Corde Ecclesiae; enc. O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Sapientia christiana; enc. O stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio; Akta stolicy Apostolskiej: Kongregacja Nauki Wiary, Wyjaśnienia doktrynalne dotyczące końcowej części formuły Professio fidei; Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet; Dokumenty KEP: Normy dotyczące występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych. Literatura podstawowa J. Syryjczyk, Przepowiadanie słowa Bożego i nauczanie katechetyczne według norm nowego prawa kościelnego, w: Duszpasterstwo w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, red. J. Syryjczyk, Warszawa 1985, s. 126-138 Komentarze W. Góralski, Nauczycielskie zadanie Kościoła, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 3, Lublin 1986, s. 9-51 |
W cyklu 2022/23_L:
Źródła Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 747-833 Akta Soboru Watykańskiego II: Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym, Dekret o działalności misyjnej Kościoła, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Nauczanie papieskie: Jan Paweł II, adh. ap. O katechizacji w naszych czasach Catechesi tradendae; enc. O uniwersytetach katolickich Ex Corde Ecclesiae; enc. O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Sapientia christiana; enc. O stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio Akta stolicy Apostolskiej: Kongregacja Nauki Wiary, Wyjaśnienia doktrynalne dotyczące końcowej części formuły Professio fidei; Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet Dokumenty KEP: Normy dotyczące występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych Literatura podstawowa J. Syryjczyk, Przepowiadanie słowa Bożego i nauczanie katechetyczne według norm nowego prawa kościelnego, w: Duszpasterstwo w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, red. J. Syryjczyk, Warszawa 1985, s. 126-138 Komentarze W. Góralski, Nauczycielskie zadanie Kościoła, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 3, Lublin 1986, s. 9-51 |
W cyklu 2023/24_L:
Źródła Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 747-833 Akta Soboru Watykańskiego II: Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym, Dekret o działalności misyjnej Kościoła, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Nauczanie papieskie: Jan Paweł II, adh. ap. O katechizacji w naszych czasach Catechesi tradendae; enc. O uniwersytetach katolickich Ex Corde Ecclesiae; enc. O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Sapientia christiana; enc. O stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio Akta stolicy Apostolskiej: Kongregacja Nauki Wiary, Wyjaśnienia doktrynalne dotyczące końcowej części formuły Professio fidei Dokumenty KEP: Normy dotyczące występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych Literatura podstawowa J. Syryjczyk, Przepowiadanie słowa Bożego i nauczanie katechetyczne według norm nowego prawa kościelnego, w: Duszpasterstwo w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, red. J. Syryjczyk, Warszawa 1985, s. 126-138 Komentarze W. Góralski, Nauczycielskie zadanie Kościoła, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 3, Lublin 1986, s. 9-51 |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość podstaw prawa kanonicznego, w tym zasad prawa dotyczących hierarchii kościelnej, praw i obowiązków wiernych |
W cyklu 2023/24_L:
W poznaniu i interpretacji przepisów prawa kanonicznego z zakresu nauczycielskiej misji Kościoła istotne znaczenie posiada znajomość podstaw prawa kanonicznego, a zwłaszcza zasad prawa dotyczących hierarchii kościelnej, praw i obowiązków wiernych |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: