Ustrój Kościoła partykularnego WK-S-KP-W
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca funkcjonowania parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski.
1. Pojęcie Kościoła partykularnego
1.1.Pojęcie diecezji
1.2. Kościoły partykularne zrównane z diecezją
2. Biskupi w Kościele
2.1. Biskupi diecezjalni
2.2. Biskupi koadiutorzy i pomocniczy
3. Wakat stolicy biskupiej i jej przeszkodzenie
3.1. Przyczyny
3.2. Administrator diecezjalny
4. Prowincje i regiony kościelne
4.1. Metropolici
4.2. Patriarchowie i Prymasi
5. Synody partykularne
5.1. Synod Plenarny
5.2. Synod prowincjalny
6. Konferencje Biskupów
6.1. Pojęcie i struktura wewnętrzna
6.2. Władza Konferencji Biskupów
7. Synod diecezjalny
8 Kuria diecezjalna
8.1. Wikariusze generalni i biskupi
8.2. Kanclerz i notariusze
8.3. Rada ekonomiczna
9 Rada kapłańska i Kolegium Konsultorów
10. Kapituły kanonickie
10.1. Kapituła katedralna
10.2. Kapituła kolegiacka
11. Rada duszpasterska
12 Parafie, proboszczowie i wikariusze parafialni
13. Dziekani i Rektorzy kościołów
14. Zagadnienia podsumowujące
W cyklu 2022/23_L:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca kapituły kanoników i rady duszpasterskiej, a także funkcjonowanie parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski. |
W cyklu 2023/24_L:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca kapituły kanoników i rady duszpasterskiej, a także funkcjonowanie parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS – 25-30 godz.]
- udział w wykładzie - 45 godz.
- udział w ćwiczeniach - 30 godz.
- przygotowanie do wykładu - 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
- konsultacje - 10 godz.
Suma godzin: 160, Liczba ECTS: 6 (wykład - 4; ćwiczenia do wykładu - 2).
| W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS – 25-30 godz.]
- udział w wykładzie - 45 godz.
- udział w ćwiczeniach - 30 godz.
- przygotowanie do wykładu - 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
- konsultacje - 10 godz.
Suma godzin: 160, Liczba ECTS: 6 (wykład - 4; ćwiczenia do wykładu - 2). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny i problemowy; dyskusja; indywidualna lektura tekstów prawnych; analiza prawna;
weryfikacja - egzamin ustny na koniec semestru; kolokwia pisemne; ocenianie ciągłe; możliwa ustna weryfikacja wiedzy studenta na ostatnich zajęciach w semestrze.
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metoda dydaktyczna - dyskusja; analiza dokumentów prawnych z ustroju Kościoła powszechnego
weryfikacja - egzamin ustny na koniec semestru; kolokwia pisemne; ocenianie ciągłe; możliwa ustna weryfikacja wiedzy studenta na ostatnich zajęciach w semestrze.
Efekty kompetencji (7-8):
metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów; analiza i rozwiązywanie problemów prawnych; dyskusja
weryfikacja - egzamin ustny na koniec semestru; kolokwia pisemne; indywidualna ocena z przygotowania i aktywności podczas zajęć; możliwa ustna weryfikacja wiedzy studenta na ostatnich zajęciach w semestrze
Opis metod dydaktycznych:
Wprowadzenie w tematykę, strukturę i sposób prowadzenia zajęć; zostanie zastosowany przy wyjaśnieniu zasad dyskusji naukowej i analizy oraz rozwiazywania kwestii prawnych.
Analiza treści tekstów - przeprowadzana wspólnie podczas zajęć w celu uzyskania poprawnego zrozumienia treści oraz wyjaśnienia kwestii niezrozumiałych.
Dyskusja - będzie odbywać się po analizie i rozwiązaniu kwestii prawnej.
Analiza i rozwiazywanie kwestii prawnych - kształtowanie umiejętności posługiwania się dokumentami z zakresu powszechnego prawa kanonicznego oraz praktycznego stosowania regulacji prawnych.
Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Egzamin ustny na koniec semestru; Kolokwia pisemne - weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się poprzez ocenę z pisemnego kolokwium, na podstawie udzielonych przez studenta odpowiedzi na pytania.
Indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć - indywidualnie każdy uczestnik zajęć zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła przygotowania studenta do zajęć i angażowania w ich przebieg.
Możliwa ustna weryfikacja wiedzy studenta z ćwiczeń do wykładów na ostatnich zajęciach w semestrze.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; nie posiada uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień dotyczących wiedzy z ustroju Kościoła partykularnego; nie dysponuje uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej
oraz procedur w czasie wakatu stolicy biskupiej i wyboru biskupa diecezjalnego.
ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; posiada słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła partykularnego; dysponuje znacznie ograniczoną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej oraz procedur w czasie wakatu stolicy biskupiej i wyboru biskupa diecezjalnego.
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z ustroju Kościoła partykularnego; posiada średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła partykularnego; dysponuje częściowo uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej oraz procedur w czasie wakatu
Stolicy biskupiej i nominacji biskupa diecezjalnego.
ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu ustroju Kościoła powszechnego; posiada w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła powszechnego; dysponuje kompletną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie pozostałych instytucji oraz procedur w czasie wakatu stolicy biskupiej i wyboru biskupa diecezjalnego.
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować i interpretować tekstów norm kodeksowych i innych dokumentów z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; nie potrafi opisywać zagadnień prawnych z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; nie znajduje i nie wykorzystuje informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego.
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych dokumentów z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; częściowo potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; z błędami znajduje i wykorzystuje informacje z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego.
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych dokumentów z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; zadowalająco potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; prawidłowo znajduje i poprawnie wykorzystuje źródła informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego.
ocena 5 (bdb.): student w pełni potrafi analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych dokumentów z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; bezbłędnie potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; bezbłędnie i prawidłowo znajduje oraz wykorzystuje źródła informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego.
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi prawidłowo zaplanować i wykonać zadań, w tym zadań w zespole, mających na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie formułuje tez i nie wyciąga logicznych wniosków oraz nie wyraża konstruktywnych uwag krytycznych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu prawidłowo zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tez i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db.): student właściwie potrafi zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tezy i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tezy i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża
konstruktywne uwagi krytyczne.
Literatura
Literatura:
1. Kodeks Prawa Kanonicznego, Pallottinum 1984
2. Dyduch J., Góralski W., Górecki E., Krukowski J., Sitarz M., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II 1, Księga II,
Lud Boży, Część II. Ustrój hierarchiczny, Poznań 2005
3. Majer P. (red.) Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, Kraków 2011
4. Pawluk T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Olsztyn 1986
5. Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002
6. Sztafrowski E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. II, Warszawa 1985.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: