Powszechna historia prawa kanonicznego WK-S-HP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a165b7760359642a8ad3131a99eeeab14%40thread.tacv2/conversations?groupId=add24fa0-6064-4518-9f56-5b851062e118&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AracHLwPkrF2AU6y1bX_rEkvc-o2e8tqLvltOVRnBu5k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=37c7d751-551e-44e9-ad63-a3b3a71652d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
CELEM PRZEDMIOTU jest zapoznanie studentów z historycznym rozwojem instytucji kościelnych, kształtowania się prawa małżeńskiego, struktury hierarchicznej kościoła, synodalności, prawa zakonnego itp.
TREŚCI MERYTORYCZNE: Okres prawa kanonicznego pregracjańskiego; prawo kościelne pod wpływem ludów germańskich od VII do XII wieku; Okres kanonistyki klasycznej; Okres prawa posttrydenckiego; prawo po Soborze Watykańskim II.
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: egzamin i uczestnictwo w wykładach
FORMA ZALICZENIA ZAJĘĆ: egzamin ustny
KRYTERIA ZALICZENIA: wiedza pozytywna, aktywność na wykładach
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historycznym rozwojem instytucji kościelnych, kształtowania się prawa małżeńskiego, struktury hierarchicznej kościoła, synodalności, prawa zakonnego itp. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historycznym rozwojem instytucji kościelnych, kształtowania się prawa małżeńskiego, struktury hierarchicznej kościoła, synodalności, prawa zakonnego itp. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historycznym rozwojem instytucji kościelnych, kształtowania się prawa małżeńskiego, struktury hierarchicznej kościoła, synodalności, prawa zakonnego itp. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawowe pojęcia; wie czym jest prawo kanoniczne i zna jego znaczenie oraz wkład w życie i działalność Kościoła;
EK 2 - student posiada wiedzę na temat początków, kształtowania się i rozwoju prawa kanonicznego w różnych jego instytucjach prawnych;
EK 3 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Kościele w różnych zbiorach prawnych poczynając od Dekretu Gracjana, poprzez Sobór Trydencki, Corpus Iuris Caninici, Kodeks Prawa kanonicznego z 1917 roku, Sobór Watykański II i Kodeks Prawa kanonicznego z 1983 roku;
EK 4- student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego jakie powstały, kształtowały się i funkcjonują w Kościele Powszechnym w jego ponad dwudziestowiekowej historii i potrafi je opisać i wyjaśnić.
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje prawa kanonicznego w aspekcie historycznym;
EK 6 - student formułuje w mowie i na piśmie instytucje prawa kanonicznego i zagadnienia z zakresu historii powszechnej prawa kanonicznego;
EK 7 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego, jego rozwoju i ewolucji jego norm.
Kompetencje:
EK 8 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego i przyswojenie sobie treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego;
EK 9 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS - [1 ECTS = 25 godz.]
udział w wykładzie - 45 godz.
udział w ćwiczeniach - 30
studium osobiste - 40 godz.
konsultacje - 10 godz.
czas na przygotowanie referatu, pracy - 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 40 godz.
Suma godzin - 180 godz.
Liczba ECTS: 7
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1 - 4):
ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Kościele i rozwoju prawa kanonicznego; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powstające na przestrzeni historii Kościoła; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kanonicznego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła.
ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Kościele i rozwoju prawa kanonicznego; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się powszechnego prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego powstające na przestrzeni historii Kościoła; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kościelnego.
ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej i rozwoju prawa kanonicznego w Kościele; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego poprzez ustawodawstwo kościelne powszechne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego powstające na przestrzeni historii Kościoła; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kościelnego.
ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do powszechnego prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej i rozwoju prawa kanonicznego; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego poprzez powszechne ustawodawstwo kościelne i jego różne instytucje oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa powszechnego na przestrzeni historii Kościoła; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji powszechnego prawa kanonicznego, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm powszechnego prawa kanonicznego.
Umiejętności (EK 5 - 8):
ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z powszechnym prawem kościelnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z powszechnym prawem kanonicznym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego powszechnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z powszechnym prawem kanonicznym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje powszechnego prawa kanonicznego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z kościelnym prawem powszechnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
Kompetencje (EK 9 - 10):
ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii powszechnego prawa kanonicznego i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS - [1 ECTS = 25 godz.]
udział w wykładzie - 45 godz.
udział w ćwiczeniach - 30
studium osobiste - 40 godz.
konsultacje - 10 godz.
czas na przygotowanie referatu, pracy - 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 40 godz.
Suma godzin - 180 godz.
Liczba ECTS: 7
Literatura
L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999; W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, Zeszyty Naukowe KUL 8(1965) nr 2(30), s. 3-12; J. Gręźlikowski, Recepcja reformy trydenckiej w diecezji włocławskiej w świetle ustawodawstwa synodalnego, Włocławek 2000; PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I, Zagadnienia wstępne i normy ogólne, Olsztyn 1985, s. 17-33; BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20; HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13; SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1, Warszawa 1985, s. 11-26; IGNACY SUBERA, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Wydanie drugie uzupełnione ATK Warszawa 1977, Historia powszechnego prawa kanonicznego – KUL, https://www.kul.pl/files/387/dla_studentow/jaszcz_a/Historia_zrodel.pdf
W cyklu 2022/23_Z:
L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999; W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, Zeszyty Naukowe KUL 8(1965) nr 2(30), s. 3-12; J. Gręźlikowski, Recepcja reformy trydenckiej w diecezji włocławskiej w świetle ustawodawstwa synodalnego, Włocławek 2000; PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I, Zagadnienia wstępne i normy ogólne, Olsztyn 1985, s. 17-33; BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20; HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13; SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1, Warszawa 1985, s. 11-26; IGNACY SUBERA, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Wydanie drugie uzupełnione ATK Warszawa 1977, Historia powszechnego prawa kanonicznego – KUL, https://www.kul.pl/files/387/dla_studentow/jaszcz_a/Historia_zrodel.pdf |
W cyklu 2023/24_Z:
L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999; W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, Zeszyty Naukowe KUL 8(1965) nr 2(30), s. 3-12; J. Gręźlikowski, Recepcja reformy trydenckiej w diecezji włocławskiej w świetle ustawodawstwa synodalnego, Włocławek 2000; PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I, Zagadnienia wstępne i normy ogólne, Olsztyn 1985, s. 17-33; BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20; HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13; SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1, Warszawa 1985, s. 11-26; IGNACY SUBERA, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Wydanie drugie uzupełnione ATK Warszawa 1977, Historia powszechnego prawa kanonicznego – KUL, https://www.kul.pl/files/387/dla_studentow/jaszcz_a/Historia_zrodel.pdf |
W cyklu 2024/25_Z:
L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999; W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, Zeszyty Naukowe KUL 8(1965) nr 2(30), s. 3-12; J. Gręźlikowski, Recepcja reformy trydenckiej w diecezji włocławskiej w świetle ustawodawstwa synodalnego, Włocławek 2000; PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I, Zagadnienia wstępne i normy ogólne, Olsztyn 1985, s. 17-33; BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20; HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13; SZTAFROWSKI E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. 1, Warszawa 1985, s. 11-26; IGNACY SUBERA, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Wydanie drugie uzupełnione ATK Warszawa 1977, Historia powszechnego prawa kanonicznego – KUL, https://www.kul.pl/files/387/dla_studentow/jaszcz_a/Historia_zrodel.pdf |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość w stopniu podstawowym historii Kościoła. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: