Antropologia filozoficzna i metafizyka WK-S-A
Treści merytoryczne przedmiotu sprowadzają się do niniejszych tematów: Jednakże podana literatura pozwala na pogłębienie tematyki, w zależności od osobistych zainteresowań studenta.
1. Zagadnienia wstępne: miejsce antropologii filozoficznej wśród nauk filozoficznych. Antropologie i metody ich uprawiania.
2. Geneza człowieka - kreacjonizm czy ewolucjonizm?
3. Tajemnicze artefakty paleo-archeologiczne.
4. Pojęcie i źródło zła na świecie - księga Henocha a Pismo Św.
5. Człowiek istotą cielesnoduchową. Zagadnienie duszy ludzkiej i jej nieśmiertelności.
6. Człowiek jako istota żyjąca wobec wartości.
7. Człowiek wobec konieczności śmierci.
8. Człowieka jako byt społeczny.
9. Antropologia oświeceniowa i jej wpływ na współczesne myślenie.
10. Antropologia postmodernistyczna. Zagadnienie prawdy.
11. Człowiek jako byt płciowy: płeć i jej rola integrująca osoby.
12. Potrzeba metafizyki katolickiej a etyka wychowania człowieka.
13. Konieczność przejścia od fenomenologii bytu do metafizyki.
14. Człowiek w relacji do prawdy i Boga jako prawdy.
15. Człowiek istotą wolną. KOLOKWIUM USTNE.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej i metafizyki (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent studiów prawa kanonicznego będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. ECTS - 30 GODZIN - AKTYWNE UCZESTNCTWO W ZAJĘCIACH
1. ECTS - 30 GODZ. - PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOWIUM USTNEGO KOŃCOWEGO ORAZ OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE . | W cyklu 2021/22_Z: 1 p. ECTS - 30 godzin uczestnictwa w zajęciach
1 p. ECTS - 20 publikacja przedmiotowego eseju na MOODLE
1. p. ETCS - 20 godzin lektury oraz zaliczenie kolokwium końcowego. | W cyklu 2022/23_Z: 1 p. ECTS - 30 godzin uczestnictwa w zajęciach.
1/2 p. ECTS - 25 publikacja przedmiotowego eseju na MOODLE.
1/2. p. ETCS - 25 godzin lektury oraz zaliczenie kolokwium końcowego. |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PK_W02: Student ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej (ANTROPOLOGICZNEJ), a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.
PK_W01. Student ma rozszerzoną wiedzę o terminologii i charakterze nauk prawnych oraz o ich relacji do innych nauk
Umiejętności:
PK_U01: Student posługuje się słownictwem specjalistycznym. Prawidłowo interpretuje i opisuje zjawiska etyczne: ich powiązania z innymi zjawiskami społecznymi (prawniczymi). Potrafi społecznie wykorzystać poznaną wiedzę.
PK_U13: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na
tej podstawie krytyczne sądy.
Kompetencje społeczne:
PK_K01: Student jest świadom zmienności norm prawnych i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
PK_K02: potrafi kreatywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w
niej różne role.
Punkty ECTS: 2.
30 godzin wykładowych - 1 punkt.
25 godzin lektura tekstów przedmiotowych MOODLE: ESEJ - 0.5 punktu.
25 godzin przygotowanie się do kolokwium - 0.5 punkt.
Kryteria oceniania
Metody formalne:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena 2: Student nie chodził na wykłady, nie wykazał na kolokwium ustnym posiadania przedmiotowej wiedzy (tj. opisanej w efektach kształcenia), nie wykazał oczekiwanych umiejętności i kompetencji społecznych (brak eseju na MOODLE).
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą, na końcowym kolokwium ustnym, zaprezentował umiejętności i kompetencje, na bazie napisanego eseju.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie eseju na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna)
Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne).
Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.
Literatura
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018.
2. M. Heller, Filozofia przypadku, Kraków 2020.
3. R. Bundar, Nowa historia ewolucji człowieka, Kraków 2014.
4. Antropologia seksualności, red. A. Kościańska, Warszawa 2012.
5. A. Andrzejuk, Człowiek i decyzja, Warszawa 1998.
6. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki antologia tekstów, Kraków 2002.
7. M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, Warszawa 1985.
8. Wprowadzenie do filozofii, t. 1: Rozumieć rzeczywistość, P. Gondek, (red.), Lublin 2000.
9. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.
10. Tenże, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Lublin 2009.
11. M.A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991.
12. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Poznań 1956.
13. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1984.
W cyklu 2021/22_Z:
1. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki, Kraków 2002. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. M. Heller - T. Pabjan, Stworzenie i początek wszechświata. Teologia - filozofia - Kosmologia, Kraków 2018. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: