Symulacja zgody małżeńskiej WK-P-SZM
Przedmiot wykładów:
Definicja symulacji zgody małżeńskiej
Formy symulacji zgody małżeńskiej
Pozytywny akt woli, o którym w kan. 1101 § 2 KPK
Dyspozycje umysłu i woli różne od tego aktu
Formy i sposoby powzięcia pozytywnego aktu woli
Dowodzenie w sprawach o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji
Środki dowodowe w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
Zasady prawne dotyczące wyrokowania w sprawach o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1
Student zna przepisy prawa kanonicznego dotyczące symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia nieważności małżeństwa z tytułów, o jakich jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK
EK 2
Student ma wiedzę na temat natury aktu symulacji, potrafi wskazać, co jest pozytywnym aktem woli, o którym jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK, i odróżnić go od dyspozycji umysłu i woli, które nim nie są
EK 3
Student ma uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej wykluczenia małżeństwa, jego istotnego elementu lub istotnego przymiotu oraz środków dowodowych w sprawach o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
Umiejętności
EK 4
Student potrafi analizować i prezentować problematykę dotyczącą symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia nieważności małżeństwa z tego tytułu
EK 5
Student potrafi wykorzystać stosowne środki prawne dla wykazania przed sądem nieważności małżeństwa z tytułów, o jakich jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK
EK 6
Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa małżeńskiego materialnego i procesowego w przedmiocie symulacji zgody małżeńskiej
Kompetencje
EK 7
Student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej; potrafi ustalić czy w przypadku rozpadu małżeństwa można traktować o jego nieważności z tytułów, o jakich jest mowa w kan.1101 KPK, i służyć stosowną pomocą prawną w stwierdzeniu tej nieważności
EK 8
Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusji, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne dotyczące pozornej zgody małżeńskiej, dyspozycji umysłu i woli jedynie podobnych do pozytywnego aktu woli, konkretnych środków dowodowych w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
Opis ECTS:
Udział w wykładach, lektura literatury i przygotowanie do zaliczenia - 20 godz.
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna przepisów prawa kanonicznego dotyczących symulacji zgody małżeńskiej i podstawowej terminologii z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tego tytułu; nie zna zasad dotyczących oceny pozytywnego aktu woli, o jakim jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK, i sposobów jego powzięcia; student nie ma uporządkowanej znajomości problematyki dotyczącej stadiów procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej, środków dowodowych i ich znaczenia oraz zasad wyrokowania w takich sprawach
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu przepisy prawa kanonicznego dotyczące symulacji zgody małżeńskiej i podstawową terminologię z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tego tytułu; student posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. zasad dotyczących oceny pozytywnego aktu woli, o jakim jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK, i sposobów jego powzięcia; student ma słabo uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej stadiów procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej, środków dowodowych i ich znaczenia prawnego oraz zasad wyrokowania
Ocena 4 (db): student zna przepisy prawa kanonicznego dotyczące symulacji zgody małżeńskiej i terminologię z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tego tytułu; posiada częściową wiedzę na temat zasad dotyczących oceny pozytywnego aktu woli, o jakim jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK, i sposobów jego powzięcia; student ma średnio uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej stadiów procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej, środków dowodowych i ich znaczenia oraz zasad wyrokowania
ocena 5 (bdb): student zna w pełni przepisy prawa kanonicznego dotyczące symulacji zgody małżeńskiej i terminologię z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tego tytułu; w pełni zna zasady dotyczące oceny pozytywnego aktu woli, o jakim jest mowa w kan. 1101 § 2 KPK, i sposobów jego powzięcia; student posiada kompletną i w pełni uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej stadiów procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej, środków dowodowych i ich oceny oraz zasad wyrokowania
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować problematyki dotyczącej symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia w sprawach z tego tytułu; student nie potrafi wykorzystać środków prawnych dla przeprowadzenia procesu o nieważność małżeństwa w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej; student nie zna zasad procesowych określonych przez Rotę rzymską w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia w sprawach z tego tytułu; student potrafi wykorzystać niektóre środki prawne dla przeprowadzenia procesu o nieważność małżeństwa w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej; student zna w niewielkim stopniu zasady procesowe określone przez Rotę rzymską w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia w sprawach z tego tytułu; student potrafi wykorzystać środki prawne dla przeprowadzenia procesu o nieważność małżeństwa w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej; student zna gros zasad procesowych określonych przez Rotę rzymską w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie i szybko analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą symulacji zgody małżeńskiej i dowodzenia w sprawach z tego tytułu; student w pełni potrafi wykorzystać środki prawne przewidziane dla przeprowadzenia procesu o nieważność małżeństwa w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej; student zna w pełni zasady procesowe określone przez Rotę rzymską w sprawach z tytułu symulacji zgody małżeńskiej
Kompetencje (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskiej;
student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskie; student okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskie; student często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu procesu o nieważność małżeństwa z tytułu symulacji zgody małżeńskie; student bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Literatura
Źródła
Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1101, 1400-1691
Romanae Rotae Decisiones seu Sententiae
Papieska Rada ds. Tekstów Prawnych, Instrukcja Dignitas Connubii (25 I 2005)
Motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus (8 VIII 2015)
Podstawowa Literatura przedmiotu
A. Stankiewicz, Pozytywny akt woli przy symulacji zgody małżeńskiej, Jus Matrimoniale 4 (1999), s. 61-81
J. Krajczyński, Positivus actus voluntatis jako istotny element w dowodzeniu nieważności małżeństwa z tytułu wykluczenia nierozerwalności, IM 4(1999), s. 83-94
W. Góralski, Matrimonium facit consensus, Warszawa 2000
J. Krajczyński, Postanowienie wystąpienia o rozwód cywilny a pozytywna intencja zerwania węzła małżeńskiego, Jus Matrimoniale 5 (2000), s. 123-137
J. Krajczyński, Dyspozycje umysłu i woli niepowodujące wykluczenia nierozerwalności małżeństwa, PAK 2006, s.57-84
Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. V, Księga VII Procesy, Red. J. Krukowski, Pallottinum 2007, s. 326-372
J. Krajczyński, Dyspozycje umysłu i woli niepowodujące wykluczenia nierozerwalności małżeństwa, PAK 2006, s. 57-84
Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. V, Księga VII Procesy, Red. J. Krukowski, Pallottinum 2007, s. 326-372
J. Krajczyński (red.), Proces małżeński według motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus, Płock 2015
J. Krajczyński, „Probationum regina” w procesie o nieważność małżeństwa z tytułu wykluczenia nierozerwalności małżeństwa, [w:] Prawo w służbie małżeństwu i rodzinie. Księga jubileuszowa dedykowana ks. prof. dr. hab. Ryszardowi Sztychmilerowi z okazji 70. rocznicy urodzin, pod red. M. Różańskiego, J. Krzywkowskiej i M. Rzewuskiej, Olsztyn 2018, s. 99-107
Literatura pomocnicza
Z. Grocholewski, Pewność moralna jako klucz do lektury norm procesowych, „Jus Matrimoniale” 3 (1998), s. 9-44
R. Sobański, Iudex veritatem de matrimonio dicit, „Jus Matrimoniale” 4 (1999), s. 181-196
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: