Wprowadzenie do Pisma Świętego WK-N-WPK
Pismo Święte lub inaczej Biblia, choć często wydawana obecnie w jednym tomie, to przecież nie jedna „księga”, lecz raczej „księgozbiór”, to cała „biblioteka”, która narastała z wolna przez ponad tysiąc lat (od X w. przed Chr. do końca I w. po Chr.). Zawiera dzieła reprezentujące najprzeróżniejsze gatunki i formy literackie, i to w trzech językach (oryginalnych): hebrajskim, aramejskim i greckim. Tak złożony utwór jakim jest Biblia zaznaczył się w prawie każdej przestrzeni: sztuce, literaturze, sposobie myślenia, językach, nauce, również w zakresie prawa kanonicznego. Pełniejsze odczytanie Pisma Świętego wymaga sięgania do źródeł powstawania Biblii. Konieczne jest zobiektywizowane spojrzenie na Pismo Święte, aby w dalszej kolejności przenieść myśli biblijne, np. na kontekst norm prawnych, mających swój antyczny rodowód. Wprowadzenie do Pisma Świętego pozwoli spojrzeć na świat biblijny, w którym to dzieło powstawało. Następnie należy pochylić się nad zagadnieniem różnorodnego sensu zapisanego tekstu. Na koniec zostaną omówione wybrane relacje pomiędzy Pismem Świętym a problematyką prawną, w tym z prawem kanonicznym.
W cyklu 2022/23_L:
Pismo Święte lub inaczej Biblia, choć często wydawana obecnie w jednym tomie, to przecież nie jedna „księga”, lecz raczej „księgozbiór”, to cała „biblioteka”, która narastała z wolna przez ponad tysiąc lat (od X w. przed Chr. do końca I w. po Chr.). Zawiera dzieła reprezentujące najprzeróżniejsze gatunki i formy literackie, i to w trzech językach (oryginalnych): hebrajskim, aramejskim i greckim. Tak złożony utwór jakim jest Biblia zaznaczył się w prawie każdej przestrzeni: sztuce, literaturze, sposobie myślenia, językach, nauce, również w zakresie prawa kanonicznego. Pełniejsze odczytanie Pisma Świętego wymaga sięgania do źródeł powstawania Biblii. Konieczne jest zobiektywizowane spojrzenie na Pismo Święte, aby w dalszej kolejności przenieść myśli biblijne, np. na kontekst norm prawnych, mających swój antyczny rodowód. Wprowadzenie do Pisma Świętego pozwoli spojrzeć na świat biblijny, w którym to dzieło powstawało. Następnie należy pochylić się nad zagadnieniem różnorodnego sensu zapisanego tekstu. Na koniec zostaną omówione wybrane relacje pomiędzy Pismem Świętym a problematyką prawną, w tym z prawem kanonicznym. |
W cyklu 2024/25_L:
Pismo Święte lub inaczej Biblia, choć często wydawana obecnie w jednym tomie, to przecież nie jedna „księga”, lecz raczej „księgozbiór”, to cała „biblioteka”, która narastała z wolna przez ponad tysiąc lat (od X w. przed Chr. do końca I w. po Chr.). Zawiera dzieła reprezentujące najprzeróżniejsze gatunki i formy literackie, i to w trzech językach (oryginalnych): hebrajskim, aramejskim i greckim. Tak złożony utwór jakim jest Biblia zaznaczył się w prawie każdej przestrzeni: sztuce, literaturze, sposobie myślenia, językach, nauce, również w zakresie prawa kanonicznego. Pełniejsze odczytanie Pisma Świętego wymaga sięgania do źródeł powstawania Biblii. Konieczne jest zobiektywizowane spojrzenie na Pismo Święte, aby w dalszej kolejności przenieść myśli biblijne, np. na kontekst norm prawnych, mających swój antyczny rodowód. Wprowadzenie do Pisma Świętego pozwoli spojrzeć na świat biblijny, w którym to dzieło powstawało. Następnie należy pochylić się nad zagadnieniem różnorodnego sensu zapisanego tekstu. Na koniec zostaną omówione wybrane relacje pomiędzy Pismem Świętym a problematyką prawną, w tym z prawem kanonicznym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
PK_W02 Student nabywa pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, dla których Pismo Święte jest zasadniczą podstawą w myśli chrześcijańskiej. Z treści biblijnych wynika wiele wskazań dla znaczenia prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.
W zakresie wiedzy oznacza to, że student poznaje elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nabywa uporządkowaną wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu; zdobywa podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
W zakresie umiejętności oznacza to, że student potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów prawnych; potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami na rzecz Kościoła katolickiego; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
W zakresie kompetencji społecznych oznacza to, że student zyskuje świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego); docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań Kościoła katolickiego, którego jednym z fundamentów jest prawo kanoniczne. Potrafi dyskutować z wykorzystaniem podstawowej wiedzy biblijnej.
opis ECTS:
udział w wykładach: 10 godz.
lektura literatury przedmiotu: 60 godz.
przygotowanie do egzaminu/pracy zaliczeniowej: 30 godz.
90 godz. = 3 ECTS
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie prezentacji studenckich do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacje studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, praca i aktywność studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna w kontekście prowadzonej dyskusji i stawianych pytań.
Kryteria oceniania:
Wiedza:
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nie w pełni posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Ocena 4 (db) – student zna terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; potrafi dokonać pełnej charakterystyki tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz wybranych zagadnień z Pisma Św.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów prawnych; w ograniczonym stopniu potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami; w niepełnym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Ocena 4 (db) – student prawidłowo potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów prawnych; potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów prawnych; w pełni potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne:
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie w niepełnym zakresie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie w pełni docenia znaczenia nauki płynącej z Pisma Św.
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla nauk prawnych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student w pełnym zakresie docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu lub pisemnej pracy zaliczeniowej;
2. obecność na zajęciach, nieobecność ponad 3/5 liczby zajęć skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1, Ewangelie apokryficzne. Opowiadania o Jezusie, Maryi, Józefie i Janie Chrzcicielu, red, M. Starowieyski, Kraków 2003.
Bartoszewicz D., Introdukcja biblijna, Warszawa 2007.
Bukowski K., Biblia a literatura polska. Antologia, Poznań 1988.
Chrostowski W., „Biblia polska”, w Chrześcijaństwo a kultura, red. Bartnicki R., Kawecki W., Warszawa 2006, s. 117-131.
Di Berardino A., „Apokryfy chrześcijańskie i ich znaczenie”, w: Historia teologii, I, Epoka patrystyczna, red. Di Berardino A., Studer B., Kraków 2003, s. 291-323.
Ghirlanda G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, tłum. S. Kobiałka, Kraków 1996.
Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, przekład i redakcja R. Rubinkiewicz, Warszawa 1999.
Jankowski S., Sztuk D., Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2021.
Jasiński A. S., Dziedziczna własność księcia (Ez 45,7-8; 46,16-18), w: Omnium artifex docuit me sapientia. Księga pamiątkowa dla Księdza Doktora Stanisława Jankowskiego w 75. Rocznicę urodzin, red. D. Sztuk, Warszawa 2019, s. 67-83.
Jędrzejewski S., Świętowanie jubileuszów w świetle Biblii, w: Omnium artifex docuit me sapientia. Księga pamiątkowa dla Księdza Doktora Stanisława Jankowskiego w 75. Rocznicę urodzin, red. D. Sztuk, Warszawa 2019, s. 84-94.
Linsenbarth, A., Mozaika z Madaby - bezcenny, najstarszy obraz kartograficzny Ziemi Świętej, w: Omnium artifex docuit me sapientia. Księga pamiątkowa dla Księdza Doktora Stanisława Jankowskiego w 75. Rocznicę urodzin, red. D. Sztuk, Warszawa 2019, s. 152-161.
Maier J., Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie drugiej świątyni, Myśl Teologiczna 36, Kraków 2002.
Manipulacja Biblią, red. Stabryła M., Tychy 2011.
Muszyński H., Biblia - księga natchniona (Radiowa Katecheza Biblijna), Gniezno 1995.
Muszyński H., Natchnienie biblijne, Pelplin 1984.
Omnium artifex docuit me sapientia. Księga pamiątkowa dla Księdza Doktora Stanisława Jankowskiego w 75. Rocznicę urodzin, red. D. Sztuk, Warszawa 2019.
Paciorek A., Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Pomoce naukowe IT w Tarnowie 17, Tarnów 1994.
Piekarz D., Wstęp do Pisma Świętego, Szkoła Teologii (dominikanie.pl).
Pietkiewicz R., Biblia Polonorum, Historia Biblii w języku polskim, t. V, Biblia Tysiąclecia (1965-2015), Poznań 2015.
Pietkiewicz R., Znaczenie Biblii Tysiąclecia dla rozwoju kultury biblijnej w Polsce, w: Tenże, Biblia Polonorum. Historia Biblii w języku polskim, t. V, Poznań 2015, s. 345-383.
Romaniuk K., Wprowadzenie do krytyki tekstu Starego i Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa - Lublin 1975.
Sanecki A., Kanon biblijny w perspektywie historycznej, teologicznej i egzegetycznej, Kraków 2008.
Starowieyski M., Biblia i kultura, Studia Bydgoskie 5 (2011), s. 7-15.
Studer B., Biblia odczytywana w Kościele, w: Historia teologii, I, Epoka patrystyczna, red. Di Berardino A., Studer B., Kraków 2003, s. 465-493.
Sznajderski T., Reformacja i polskie przekłady Biblii, Zagadnienia Rodzajów Literackich 60/124 (2017), z.4, s. 69-84.
Szymanek E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990.
Szymik S., Qumran a kanon Biblii Hebrajskiej, w: Qumran. Pomiędzy Starym a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia 2), red. H. Drawnel, A. Piwowar, Lublin 2009, s. 77-91.
Szymik S., Sensy biblijne. Podział, charakterystyka, kontrowersje, RT KUL XLVII/1(2000), s. 5-25.
Świderkówna A., Rozmowy o Biblii, Warszawa 1994.
„Tak mówi Bóg”. Ogólne wiadomości o Piśmie Świętym, red. M. Peter, Poznań 1981.
Warylewski J., Biblijne prawo karne, Gdańskie Studia Prawnicze 15 (2006), s. 91-109.
Wstęp do Starego Testamentu, red. L. Stachowiak, Poznań 1990.
Wstęp ogólny do Pisma Świętego, (Wstęp do Pisma 1), red. Szlaga B., Poznań - Warszawa 1986.
W cyklu 2022/23_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2024/25_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: