Wykład monograficzny-Sprawy incydentalne WK-N-WM-SI
1. Pojęcie sprawy incydentalnej
2. Historia
3. Kwestie, które nie są sprawami incydentalnymi w ścisłym
znaczeniu
4. Rozwaga we wnoszeniu spraw incydentalnych
5. Czas wniesienia
6. Podmiot wnoszący sprawę incydentalną
7. Sędzia kompetentny
8. Forma wniesienia sprawy incydentalnej
9. Procedura (sposób wniesienia, odrzucenie wniosku in limine, rekurs od dekretu, który nie jest czysto zarządzający, kompetencje kolegium sędziowskiego)
10. Sędzia jednoosobowy
11. Zaskarżenie rozstrzygnięcia sprawy incydentalnej (apelacja, querela nullitatis, restitutio in integrum)
W cyklu 2022/23_Z:
1. Pojęcie sprawy incydentalnej |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Pojęcie sprawy incydentalnej |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Pojęcie sprawy incydentalnej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu spraw incydentalnych
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących spraw incydentalnych
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie spraw incydentalnych
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących spraw incydentalnych i przedstawić jej wyniki
EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu spraw incydentalnych i potrafi je przedstawić w świetle kanonicznego prawa procesowego
EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę dotyczące spraw incydentalnych
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu przeprowadzenie zadania badawczego i przyswojenie treści teoretycznych i praktycznych dotyczących spraw incydentalnych
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w wykładach: 10 godz.
studium osobiste: 30 godz.
konsultacje: 5 godz.
przygotowanie do kolokwium: 25 godz.
suma godzin: 60 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Ocena EK 1-8.
ocena 2 (ndst):
- student nie zna podstawowej terminologii z zakresu spraw incydentalnych; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących spraw incydentalnych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie spraw incydentalnych.
- student nie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących spraw incydentalnych i przedstawić jej wyników; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu spraw incydentalnych i nie potrafi tego przedstawić w świetle przepisów kanonicznego prawa procesowego; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu spraw incydentalnych.
- student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu spraw incydentalnych; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach.
ocena 3 (dst):
- student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu spraw incydentalnych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących spraw incydentalnych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie spraw incydentalnych.
- student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów dotyczących spraw incydentalnych i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu spraw incydentalnych i potrafi częściowo to przedstawić w świetle przepisów kanonicznego prawa procesowego; z błędami znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu spraw incydentalnych.
- student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu spraw incydentalnych; sporadycznie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach.
ocena 4 (db):
- student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu spraw incydentalnych; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących spraw incydentalnych; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie spraw incydentalnych.
- student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów dotyczących spraw incydentalnych i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu spraw incydentalnych i potrafi dobrze to przedstawić w świetle przepisów kanonicznego prawa procesowego; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu spraw incydentalnych.
- student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu kanonicznego procesu spornego; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach.
ocena 5 (bdb):
- student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu spraw incydentalnych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących spraw incydentalnych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie spraw incydentalnych.
- student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących spraw incydentalnych i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu spraw incydentalnych i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle przepisów kanonicznego prawa procesowego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu spraw incydentalnych.
- student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu spraw incydentalnych; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na wykładach
2. zaangażowanie podczas wykładów (dyskusje)
2. ocena z kolokwium ustnego.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 roku, kann. 1837-1857.
2. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kann. 1587-1597.
3. Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich z 1990 roku, kann. 1267-1280.
4. GIOVANNI PAOLO II, Norme del Tribunale della Rota Romana, 18.04.1994, artt. 75-78, w: Normae procedurali canoniche commentate, a cura di M. DEL POZZO – J. LLOBELL – J. MIÑAMBRES, Coletti a San Pietro, Roma 2013, 197-199.
5. PAPIESKA RADA TEKSTÓW PRAWNYCH, Instrukcja procesowa ‘Dignitas connubii’, 25.01.2005, artt. 138-142, 217-228.
6. M. FĄKA, Normy ogólne kanonicznego procesu sądowego, II, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1978, 218-234.
7. R. SZTYCHMILER, Ochrona praw człowieka w normach kanonicznego procesu spornego, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2003, 98-123.
8. H. STAWNIAK, Niestawiennictwo stron (artt. 138-142), w: Komentarz do Instrukcji procesowej ‘Dignitas connubii’, red. T. ROZKRUT, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2007, 209-214.
9. A. DZIUBA, Sprawy wpadkowe (artt. 217-228), w: Komentarz do Instrukcji procesowej ‘Dignitas connubii’, red. T. ROZKRUT, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2007, 297-306.
10. L. MADERO, Sprawy wpadkowe (kann. 1587-1597), w: Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. MAJER, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2011, 1191-1198.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. T. PAWLUK, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, IV, Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, Olsztyn 1990, 282-285.
2. R. SZTYCHMILER, Proces sporny (Sprawy wpadkowe (kann. 1587-1597)), w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, Procesy, red. J. KRUKOWSKI, Pallottinum, Poznań 2007, 241-256.
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023/24_Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024/25_Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Bez wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Bez wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: