Ustrój Kościoła partykularnego WK-N-UKP-W
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3A3_KPT8HR5X_tx1W4cpor8AKnZVa9TJUIEttNhUWAm3I1%40thread.tacv2/?groupId=7482b308-7175-4976-8ca6-9cfaa4c14904 (w cyklu 2024/25_Z)
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca funkcjonowania parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski.
W cyklu 2022/23_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca kapituły kanoników i rady duszpasterskiej, a także funkcjonowanie parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykłady obejmują normy prawa zawarte Kodeksie prawa kanonicznego odnoszące się do ustroju Kościoła partykularnego, z uwzględnieniem ustanowionej w nich władzy, przeszkód w działaniu i wakansu stolicy, prowincji i regionów kościelnych, synodów partykularnych oraz konferencji biskupów. Zakres tematyczny obejmuje też zagadnienia dotyczące wewnętrznej organizacji kościołów partykularnych, synodu diecezjalnego, kurii diecezjalnej, wikariuszów generalnych i biskupich, a także gremiów kolegialnych takich jak rada do spraw ekonomicznych, rada kapłańska i kolegium konsultorów. W zakres wykładów wchodzi także tematyka dotycząca kapituły kanoników i rady duszpasterskiej, a także funkcjonowanie parafii, z uwzględnieniem urzędu proboszcza i rektorów kościołów. Ćwiczenia do wykładów obejmują zagadnienia dotyczące kolegialnej jedności biskupów, a także konferencji biskupów jako podmiotu władzy w Kościele oraz przedstawienie statusu prawnego i organizacji Konferencji Episkopatu Polski. Tematyka ćwiczeń do wykładów obejmuje też przygotowanie praktyczne studentów do stworzenia statutu konferencji biskupów na przykładzie statutów Konferencji Episkopatu Polski. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (Ek 1-3):
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu ustroju Kościoła partykularnego;
EK 2 - student posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu ustroju Kościoła partykularnego;
EK 3 - student posiada wiedzę pozwalająca na scharakteryzowanie ustroju Kościoła partykularnego.
W zakresie umiejętności (EK 4-6):
EK 4 - student potrafi interpretować normy prawne dotyczące ustroju Kościoła partykularnego;
EK 5 - student potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na temat ustroju Kościoła partykularnego;
EK 6 - student potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła partykularnego.
W zakresie kompetencji (EK 7-8):
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego;
EK 8 - student aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusji, formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
ECTS [1 ECTS – 25-30 godz.]
- udział w wykładzie - 20 godz.
- udział w ćwiczeniach - 5 godz.
- przygotowanie do wykładu - 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.
- przygotowanie pracy pisemnej zaliczającej ćwiczenia - 25 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
- konsultacje - 10 godz.
Suma godzin: 125, Liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; nie posiada uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień dotyczących wiedzy z ustroju Kościoła partykularnego; nie dysponuje uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej
oraz procedur w czasie wakatu stolicy biskupiej i wyboru biskupa diecezjalnego
ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu ustroju Kościoła partykularnego;
posiada słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła partykularnego; dysponuje znacznie
ograniczoną, uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej
oraz procedur w czasie wakatu stolicy biskupiej i wyboru biskupa diecezjalnego
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z ustroju Kościoła partykularnego; posiada średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła partykularnego; dysponuje częściowo uporządkowaną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie Kurii diecezjalnej oraz procedur w czasie wakatu
Stolicy biskupiej i nominacji biskupa diecezjalnego
ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu ustroju Kościoła powszechnego; posiada w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła powszechnego; dysponuje kompletną wiedzą dotyczącą konstytucji i listów apostolskich opisujących funkcjonowanie pozostałych instytucji oraz procedur w czasie wakatu
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować i interpretować tekstów norm kodeksowych i innych dokumentów z dziedziny
ustroju Kościoła partykularnego; nie potrafi opisywać zagadnień prawnych z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; nie
znajduje i nie wykorzystuje informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych
dokumentów z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; częściowo potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju
Kościoła partykularnego; z błędami znajduje i wykorzystuje informacje z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych dokumentów z
dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; zadowalająco potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła
partykularnego; prawidłowo znajduje i poprawnie wykorzystuje źródła informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego
ocena 5 (bdb.): student w pełni potrafi analizować i interpretować teksty norm kodeksowych i innych dokumentów z
dziedziny ustroju Kościoła partykularnego; bezbłędnie potrafi opisywać zagadnienia prawne z zakresu ustroju Kościoła
partykularnego; bezbłędnie i prawidłowo znajduje oraz wykorzystuje źródła informacji z dziedziny ustroju Kościoła partykularnego
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi prawidłowo zaplanować i wykonać zadań, w tym zadań w zespole, mających na celu
zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; zupełnie nie angażuje się
w przebieg prowadzonych zajęć, nie formułuje tez i nie wyciąga logicznych wniosków oraz nie wyraża konstruktywnych
uwag krytycznych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu prawidłowo zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w
zespole, mające na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego;
okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tez i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża
konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 4 (db.): student właściwie potrafi zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające na celu
zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; często aktywnie angażuje
się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tezy i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i wykonać zadania, w tym zadania w zespole, mające
na celu zrealizowanie zadań badawczych i opanowanie treści z zakresu ustroju Kościoła partykularnego; bardzo często
aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, formułuje tezy i wyciąga logiczne wnioski oraz wyraża
konstruktywne uwagi krytyczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli pp. II promulagatus. Kodeks Prawa Kanonicznego. Przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Pallottinum 2022.
2. Dekret o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus Dominus, w: Sobór Watykański II. Konstytucje Dekrety Deklaracje, Pallottinum - Poznań 2002, s. 236-258.
3. Kodeks Prawa Kanonicznego promulgowany przez papieża Jana Pawła II w dniu 25 stycznia 1983 roku - stan prawny na 18 maja 2022 r. – zaktualizowny przekład na język polski (opublikowano na stronach internetowych Konferencji Episkopatu Polski).
4. Codex Iuris Canonici. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011.
5. Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II-1, Księga II. Lud Boży, red. J. Krukowski, Pallottinum 2005.
6. Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002.
7. Statut Konferencji Episkopatu Polski. Warszawa, 16-09-1995, w: Akta Konferencji Episkopatu Polski 1(1998), s. 7-12.
8. Statut Konferencji Episkopatu Polski. Warszawa, 10-03-2009, w: Akta Konferencji Episkopatu Polski 15(2009), s. 14-19.
9. Stępień M., Pozycja prawna Konferencji Episkopatu Polski. Studium prawno-historyczne, Łomża 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Ioannes Paulus pp. II, Litterae Apostolicae motu proprio datae "Apostolos suos", AAS 90 (1998) 641-658; tekst polski: Jan Paweł II, Dzieła Zebrane, t. IV. Konstytucje Apostolskie. Listy Motu Proprio i Bulle. Orędzia na Światowe Dni, Wydawnictwo M, Kraków 2007, s. 196-208.
2. Pawluk T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Olsztyn 1986.
8. Sztafrowski E., Podręcznik prawa kanonicznego, t. II, Warszawa 1985.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: