Prawo wyznaniowe WK-N-PW-W
Pełny opis:
Tresci merytoryczne:
TEMATY ZAJEC
1. Systemy relacji miedzy panstwem a Kosciołem w aspekcie historycznym
2. Zródła prawa wyznaniowego
3; Zasady relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP
4. Osobowosc prawna Koscioła Katolickiego i innych zwiazków wyznaniowych
5. Poszanowanie autonomii Kosciołów w aspekcie administracyjnym i cywilnym
6. Szkolnictwo wyznaniowe i nauczanie religii w szkołach publicznych
7. Duszpasterstwo szczególnych grup społecznych
8. Działalnosc kulturalna Koscioła
9. Uprawnienia majatkowe koscielnych osób prawnych
10. Opodatkowanie instytucji koscielnych i osób duchownych
11. Ubezpieczenia osób duchownych
12. Ochrona małzenstwa i rodziny
13. Ochrona cywilna i karna wolnosci sumienia i religii
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1
Student zna zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie
EK 2
Student ma wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP
EK 3
Student ma uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych
Umiejetnosci
EK 4
Student potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół
EK 5
Student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii
EK 6
Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego
Kompetencje
EK 7
Student potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego
EK 8
Student aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna zródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student nie ma uporzadkowanej znajomosci problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada znacznie ograniczona wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma słabo uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych.
ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma srednio uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczącej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych.
Umiejetnosci (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
Kompetencje (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Forma zaliczenia:
- egzamin ustny
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000.
2. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008.
3. J. Krukowski, Realizacja Konkordatu z 1993 r. w polskim porządku prawnym, [w: ] J. Wroceński, H. Pietrzak (red.) Konkordat polski w 10 lat po ratyfikacji. Materiały z konferencji, Warszawa 2008.
4. A. Mezglewski, H. Misztal, .P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006.
W cyklu 2022/23_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu wstępu do prawoznawstwa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: