Prawo kanonizacyjne WK-N-PKZ
CZEŚĆ PIERWSZA - PRAWO KANONIZACYJNE MATERIALNE:
1. Teologiczne pojęcie doskonałości i świętości. 2. Kanonistyczne pojęcie świętości. 3. Cud jako środek dowodowy. 4. Formy orzekania świętości kanonizowanej.
CZĘŚĆ DRUGA - PROCEDURA KANONIZACYJNA
A. PROCES DOTYCZĄCY HEROICZNOŚCI CNÓT
I. PRZYGOTOWANIE DO ROZPOCZĘCIA PROCESU. 1. Warunki ze strony kandydata na ołtarze. 2. Powód. 3. Postulator. 4. Zebranie wiadomości o życiu kandydata na ołtarze. 5. Zebranie pism. 6. Napisanie życiorysu. 7. Lista świadków. 8. Szerzenie kultu prywatnego. 9. Zabezpieczenie grobu i pamiątek.
II. POSTĘPOWANIE NA TERENIE DIECEZJI. 1. Osoby biorące udział w procesie. 2. Rodzaje spraw. 3. Władza kompetentna. 4. Postępowanie wstępne ordynariusza miejsca. 5. Rozpoczęcie sprawy beatyfikacyjnej. 6. Powołanie trybunału. 7. Otwarcie postępowania diecezjalnego. 8. Działanie powołanego trybunału.
III. POSTĘPOWANIE RZYMSKIE: 1. Kompetencje Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych. 2. Struktura Kongregacji. 3. Procedura. 4. Dekret o heroiczności cnót.
B. PROCES DOTYCZĄCY MĘCZEŃSTWA
I. Przygotowanie do rozpoczęcia procesu. II. Postępowanie diecezjalne. III. Postępowanie rzymskie. IV. Dekret o męczeństwie.
C. PROCES DOTYCZĄCY CUDU
I. Przygotowanie do udowodnienia cudu. II. Postępowanie diecezjalne. III. Postępowanie rzymskie. IV. Dekret o cudzie.
D. BEATYFIKACJA
E. KANONIZACJA.
CZĘŚĆ TRZECIA - NADANIE TYTUŁU DOKTORA KOŚCIOŁA
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania kanonizacyjnego na etapie diecezjalnym i rzymskim
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów prawa kanonizacyjnego i przedstawić jej wyniki
EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu postępowania kanonizacyjnego i potrafi jej przedstawić w świetle przepisów prawa kanonizacyjnego
EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę prawa kanonizacyjnego
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu przyswojenie treści teoretycznych i praktycznych z prawa kanonizacyjnego
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
WYKŁADY: 2 ECTS
udział w wykładach: 15 godz.
indywidualne studium: 30 godz.
konsultacje: 3godz.
przygotowanie do egzaminu: 12 godz.
ĆWICZENIA: 1 ECTS
udział w ćwiczeniach: 5 godz.
osobiste studium: 15 godz.
konsultacje: 2 godz.
przygotowanie do kolokwium: 5 godz.
SUMA GODZIN: 87 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
OCENA EK 1-8
ocena 2 (ndst):
- student nie zna podstawowej terminologii z zakresu prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania kanonizacyjnego na etapie diecezjalnym i rzymskim
- student nie potrafi dokonać wykładni przepisów prawa kanonizacyjnego i przedstawić jej wyników; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu postępowania kanonizacyjnego i nie potrafi tego przedstawić w świetle przepisów prawa kanonizacyjnego; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu prawa kanonizacyjnego
- student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z prawa kanonizacyjnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach, nie formułuje swojego stanowiska i nie wyraża konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst):
- student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania kanonizacyjnego na etapie diecezjalnym i rzymskim
- student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów prawa kanonizacyjnego i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu postępowania kanonizacyjnego i potrafi częściowo to przedstawić w świetle przepisów prawa kanonizacyjnego; z błędami znajduje i w ograniczonym stopniu wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu prawa kanonizacyjnego
- student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z prawa kanonizacyjnego; sporadycznie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db):
- student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania kanonizacyjnego na etapie diecezjalnym i rzymskim
- student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów prawa kanonizacyjnego i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu postępowania kanonizacyjnego i potrafi dobrze to przedstawić w świetle przepisów prawa kanonizacyjnego; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu prawa kanonizacyjnego
- student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z prawa kanonizacyjnego; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 5 (bdb):
- student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących prawa kanonizacyjnego materialnego i procesowego; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania kanonizacyjnego na etapie diecezjalnym i rzymskim
- student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów prawa kanonizacyjnego i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu postępowania kanonizacyjnego i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle przepisów prawa kanonizacyjnego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu prawa kanonizacyjnego
- student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z prawa kanonizacyjnego; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach
2. zaangażowanie podczas zajęć (dyskusje,formułowanie swojego stanowiska, konstruktywne uwagi)
3. zaliczenie ćwiczeń
2. ocena z egzaminu ustnego.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. BAR J. - MISZTAL H., Postępowanie kanonizacyjne, Warszawa 1985.
2. MISZTAL H., Prawo kanonizacyjne. Instytucje prawa materialnego, Zarys historii, Procedura, Lublin 2002.
3. MISZTAL H., Sanctorum Mater. Instrukcja Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych o prowadzeniu dochodzenia diecezjalnego lub eparchialnego w sprawach kanonizacyjnych. Komentarz, Lublin 2008.
4. W.K. KIWIOR, Czynności poprzedzające otwarcie dochodzenia w sprawie wyznawcy, Warszawa 2013.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, 21.11.1964, nn. 39-42 (rozdz. V. Powszechne powołanie do świętości w Kościele), w: SOBÓR WATYKAŃSKI II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002, 141-146.
2. JAN PAWEŁ II List apostolski Novo millennio ineunte, 06.01.2001, nn. 30-57.
3. FRANCISZEK, List apostolski m.p. Maiorem hac dilectionem, 11.07.2017, w: L’Osservatore Romano, wydanie polskie 38/8 (2017) 10-13.
4. W. SŁOMKA, Wizja świętości w dokumentach Soboru Watykańskiego II, w: Duchowość chrześcijańska na progu trzeciego tysiąclecia, Kraków 1999, 30-47.
5. KARD. JOSÉ SARAIVA MARTINEZ, CMF, Święci i świętość według Jana Pawła II, w: www.opoka.org.pl/biblioteka/
T/TH/THO/25jp/martins_swietosc.html - 40k -
6. HUSCENOT J., Doktorzy Kościoła, Częstochowa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: