Metodologia i metodyka prawa kanonicznego WK-N-MiM
Treści merytoryczne koncentrują się wokół następujących zagadnień:
1. Metodologia prawa kanonicznego
- problematyka metodologii prawa kanonicznego;
- zadania kanonisty;
- poznanie prawa kościelnego;
- źródła prawa kościelnego;
- interpretacja prawa kościelnego;
- stosowanie prawa kościelnego;
- metody badania prawa kościelnego.
2. Metodyka prawa kanonicznego
- pojęcie metodyki
- charakterystyka działania naukowego
- warsztat naukowy
- cytowanie i sporządzanie przypisów
- redagowanie pracy naukowej
Metody oceny:
studenci w celu uzyskania zaliczenia z wykładów i ćwiczeń z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego winni wykazać się znajomością omawianego tematu, co sprawdzane jest na podstawie referatów tematycznych oraz końcowego egzaminu ustnego.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii metodyki prawa kanonicznego
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
EK 5 - student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska metodologiczne
EK 6 - student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
Kompetencje:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS (1 ECTS = 30 godz.)
udział w wykładzie: 10 godz.
udział w ćwiczeniach: 5 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
suma godzin: 30
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 5 (bdb.): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metodologii i metodyki prawa kanonicznego posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie metodologii i metodyki prawa kanonicznego
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstów z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
ocena 5 (bdb.): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych wypowiedzi krytycznych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metodologii i metodyki prawa kanonicznego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. Ocena z egzaminu ustnego na koniec roku akademickiego oraz referatów tematycznych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. SOBAŃSKI R., Metodologia prawa kanonicznego, Katowice 2009.
2. GRACZYK K., Metodologia i metodyka prawa kanonicznego, Lublin 1999.
3. SEWERYNIAK H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
4. BOĆ J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997.
Literatura uzupełniająca:
1. GEROSA L., Prawo Kościoła, Poznań 1999.
2. GHIRLANDA G., Wprowadzenie do prawa kościelnego, Kraków 1996.
3. HEMPEREK P., GÓRALSKI W., Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., t. 1, cz. I, Lublin 1998.
4. SOBAŃSKI R., Kryzys czy odrodzenie nauki prawa kościelnego, Prawo Kanoniczne 24 (1981), n. 1-2, s. 23-36.
5. SUBERA J., Metodologia historyczno – prawna, Warszawa 1972. SUCH J., Wstęp do ogólnej metodologii nauk, Poznań 1973.
6. ŻYCIŃSKI J., Język i metoda, Kraków 1982.
7. Zasady pisowni słownictwa religijnego, (red.) R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: