Kanoniczny proces sporny WK-N-KPS-W
WPROWADZENIE: 1. Pojęcie, 2. Przedmiot, 3. Rodzaje.
I. WSZCZĘCIE PROCESU. 1. Pismo skargowe. 2. Wezwanie strony pozwanej.
II. USTALENIE PRZEDMIOTU SPORU. 1. Pojęcie. 2. Skutki.
III. INSTANCJA SPORU. 1. Pojęcie. 2. Konieczne zawieszenie sporu. 3. Umorzenie instancji. 4. Zrzeczenie się instancji. 5. Zawieszenie dobrowolne na skutek wniesienia sprawy incydentalnej.
IV. ŚRODKI DOWODOWE. 1. Pojęcie. 2. Cel. 3. Ocena. 4. Podmiot. 5. Przedmiot. 6. Dopuszczalność środków dowodowych. 7. Przesłuchanie strony lub świadka w szczególnych okolicznościach. 8. Czas zbierania środków dowodowych.
V. POSZCZEGÓLNE ŚRODKI DOWODOWE. 1. Oświadczenia stron. 2. Dowód z dokumentów. 3. Zeznania świadków. 4. Biegli. 5. Wizja lokalna i oględziny sądowe. 6. Domniemania.
VI. OGŁOSZENIE AKT.
VII. ZAMKNIĘCIE POSTĘPOWANIA DOWODOWEGO. 1. Pojęcie. 2. Skutki.
VIII. DYSKUSJA NAD SPRAWĄ. 1. Pojęcie. 2. Obrona. 3. Uwagi przedwyrokowe. 4. Replika. 5. Dyskusja ustna.
IX. ORZECZENIE SĘDZIEGO. 1. Pojęcie i rodzaje. 2. Podstawy wyrokowania. 3. Zasada swobodnej oceny środków dowodowych. 4. Sposób wyrokowania.
X. ZASKARŻENIE WYROKU. 1. Skarga o nieważność wyroku. 2. Apelacja. 3. Przywrócenie do stanu poprzedniego. 4. Ponowne rozpatrzenie sprawy.
XI. KOSZTY SĄDOWE I BEZPŁATNA POMOC SĄDOWA. XII.
WYKONANIE WYROKU. 1. Pojęcie. 2. Zawieszenie wykonania wyroku. 3. Władza kompetentna. 4.Czas wykonania wyroku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu kanonicznego procesu spornego
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kanonicznego procesu spornego
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie kanonicznego procesu spornego
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów kanonicznego procesu spornego i przedstawić jej wyniki
EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu kanonicznego procesu spornego i potrafi jej przedstawić w świetle kanonicznego prawa procesowego
EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę kanonicznego procesu spornego
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przeprowadzenie zadania badawczego i przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z kanonicznego procesu spornego
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
WYKŁADY: 2 ECTS
udział w wykładach: 15 godz.
indywidualne studium: 23 godz.
konsultacje: 2 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
ĆWICZENIA: 1 ECTS
udział w ćwiczeniach: 5 godz.
indywidualne studium: 20 godz.
SUMA GODZIN: 75 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Ocena EK 1-7.
ocena 2 (ndst):
- student nie zna podstawowej terminologii z zakresu kanonicznego procesu spornego; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących kanonicznego procesu spornego; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie kanonicznego procesu spornego.
- student nie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego i przedstawić jej wyników; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu kanonicznego procesu spornego i nie potrafi tego przedstawić w świetle przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu kanonicznego procesu spornego.
- student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu kanonicznego procesu spornego.
ocena 3 (dst):
- student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu kanonicznego procesu spornego; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kanonicznego procesu spornego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie kanonicznego procesu spornego.
- student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu kanonicznego procesu spornego i potrafi częściowo to przedstawić w świetle przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego; z błędami znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu kanonicznego procesu spornego.
- student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu kanonicznego procesu spornego.
ocena 4 (db):
- student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu kanonicznego procesu spornego; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kanonicznego procesu spornego; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie kanonicznego procesu spornego.
- student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu kanonicznego procesu spornego i potrafi dobrze to przedstawić w świetle przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu kanonicznego procesu spornego.
- student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu kanonicznego procesu spornego.
ocena 5 (bdb):
- student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu kanonicznego procesu spornego; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących kanonicznego procesu spornego; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie kanonicznego procesu spornego.
- student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu kanonicznego procesu spornego i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle przepisów dotyczących kanonicznego procesu spornego; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu kanonicznego procesu spornego.
- student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu kanonicznego procesu spornego.
Na ocenę końcową składają się:
1. zaliczenie ćwiczeń
2. ocena z egzaminu ustnego.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Kodeks Prawa Kanonicznego, kann. 1500-1670.
2. PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, IV, Olsztyn 2016, 233-311.
3. SZTYCHMILER R., Ochrona praw człowieka w normach kanonicznego procesu spornego, Olsztyn 2003.
4. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. MAJER, Kraków 2023, 924-1011.
5. DZIĘGA A., Kościelny proces ustny, Lublin 1985.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. SZTYCHMILER R., Proces sporny, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, red. J. KRUKOWSKI, Poznań 2007, 123-315.
W cyklu 2022/23_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: