Kult Boży, czasy i miejsca święte WK-N-KB
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
EK 3: student posiada wiedzę na temat poszczególnych sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
W zakresie umiejętności:
EK 4: student potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
EK 5: student potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z zakresu sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
EK 6: student potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
W zakresie kompetencji:
EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu sakramentaliów, liturgii godzin, pogrzebu kościelnego oraz kultu świętych, obrazów i relikwii, ślubu i przysięgi, miejsc i czasów świętych
EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; nie orientuje się w aktach kultu Bożego oraz miejscach i czasach świętych
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; słabo orientuje się w aktach kultu Bożego oraz miejscach i czasach świętych
ocena 4 (db): student dobrze zna podstawową terminologię z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; zadawalająco orientuje się w aktach kultu Bożego oraz miejscach i czasach świętych
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; doskonale orientuje się w aktach kultu Bożego oraz miejscach i czasach świętych
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować i prezentować tekstów prawnych z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; nie potrafi opisywać zagadnienia z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; nie potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródeł informacji z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować i prezentować tekst prawny z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; jedynie częściowo potrafi opisywać zagadnienia z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; słabo potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych
ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować i prezentować tekst prawny z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; potrafi zadowalająco opisywać zagadnienia z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych
ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie analizować i prezentować tekst prawny z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; potrafi doskonale opisywać zagadnienia z aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych; celująco znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu aktów kultu Bożego oraz miejsc i czasów świętych
Kompetencje (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu kanonicznego prawa karnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu kanonicznego prawa karnego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu kanonicznego prawa karnego; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu kanonicznego prawa karnego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach, akceptowane są dwie usprawiedliwione nieobecności.
2. Aktywność i kreatywność podczas zajęć.
3. Poprawne rozwiązywanie kazusów.
4. Wynik pisemnego testu, zaliczenie to minimum 60 procent pozytywnych odpowiedzi.
5. Wynik ustnego egzaminu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Egzorcyzmy i inne modlitwy błagalne, Katowice 2005.
2. Katechizm Kościoła Katolickiego, 11 października 1992, Poznań, Pallottinum 1994.
3. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku.
4. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011.
5. Konferencja Episkopatu Polski, Instrukcja o obrzędach błogosławieństw, 25 listopada 1993, w: Dokumenty duszpastersko-liturgiczne Episkopatu Polski 1966-1998, oprac. Cz. Krakowiak, L. Adamowicz, Lublin 1999, s. 284-287.
6. Nadolski B., Sakramenty, sakramentalia, błogosławieństwa, Poznań 2012.
7. Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, t. 1 i 2, Katowice 1994.
8. Obrzędy pogrzebu dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 1991.
9. Obrzędy poświęcenia Kościoła i ołtarza, Katowice 2001.
Literatura pomocnicza:
1. Majer P., Pozostałe akty kultu Bożego, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. III.2, księga IV: Uświęcające zadanie Kościoła, Pallottinum 2011, s. 369-411.
2. Saj M., Czy każdy przedmiot kultu można pobłogosławić?, Homo Dei 2 (2012), s. 126-129.
3. Saj M., Konsekracja w świetle norm kodeksowych, Prawo i Kościół, t. 4 (2012), s. 85-101.
4. Saj M., Poświęcanie i błogosławienie miejsc świętych, Prawo Kanoniczne 56 (2012) nr 2, s. 89-104.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: