Wykład monograficzny- Zastosowanie Internetu w nauczycielskiej misji Kościoła WK-N-INM
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFuq6AcCqTs_43BJaecUqXRUmZ1fnXxRoK4XuPhs3glk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=212a867c-7078-4362-8d53-909d819bfdb5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFuq6AcCqTs_43BJaecUqXRUmZ1fnXxRoK4XuPhs3glk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=212a867c-7078-4362-8d53-909d819bfdb5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Kościół, odczytując myśl Jezusa, głosi Dobrą Nowinę o zbawieniu każdemu człowiekowi, w każdy możliwy sposób. W przepowiadaniu Ewangelii wykorzystuje m.in. środki społecznego przekazu, w tym również Internet. W ramach wykładu zostanie ukazany informacyjny wymiar Internetu w upowszechnianiu wiedzy na temat Kościoła i chrześcijaństwa. Sieć internetowa jest także narzędziem do ewangelizacji, szerzenia niektórych form przepowiadania kaznodziejskiego, nauczania katechetycznego i misji ad gentes. Kolejną wspólną przestrzenią zadania nauczycielskiego Kościoła i Internetu jest szkolnictwo, na różnych szczeblach. Przedmiot obejmie również rozważanie o relacji cyfrowej sieci do innych dotychczas znanych środków komunikacji społecznej.
W cyklu 2021/22_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PK_W07: Ma pogłębioną wiedzę o funkcji nauczycielskiej Kościoła.
PK_W14: Zna podstawowe metody pozyskiwania niezbędnych danych dla analizy zjawisk prawnych, a w szczególności zjawisk prawno-kanonicznych, zgodnie z wybraną specjalnością. Umie pozyskiwać te dane z rozbudowanych elektronicznych baz danych, dostępnych w Internecie.
PK_U04: Umie sprawnie posługiwać się przepisami prawa kanonicznego w celu rozwiązywania problemów prawnych. Wykorzystuje do tego celu m.in. zasoby internetowe.
PK_U06: Korzysta z pozyskanej wiedzy w pracy zawodowej, potrafi ocenić przydatność materiałów internetowych do swojej pracy.
PK_K05: Potrafi przedstawić sposoby rozwiązywania kwestii spornych z zakresu nauczycielskiej misji Kościoła. W tym celu komunikuje je z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych.
Opis ECTS:
Godziny zajęć (wykład) - 10
Konsultacje z prowadzącym zajęcia - 20
Studium literatury - 30
Przygotowanie studenta do zajęć - 30
Przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowej - 30
Suma godzin - 120
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu – 4
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
- na ocenę 3 (dst): Student w minimalnym stopniu zna nauczanie Kościoła katolickiego na temat nowych mediów.
- na ocenę 4 (db): Student dobrze zna nauczanie Kościoła katolickiego na temat nowych mediów, wskazuje określone dokumenty Magisterium, posiada wiedzę, co do ich treści.
- na ocenę 5 (bdb): Student swobodnie korzysta z Magisterium Kościoła, dotyczącego nowych mediów.
Umiejętności i kompetencje:
- na ocenę 3 (dst): Student zauważa zależności i relacje sieci internetowej z nauczycielską misją Kościoła.
- na ocenę 4 (db): Student rozpoznaje, korzysta i komentuje możliwe zastosowania Internetu do misji nauczycielskiej Kościoła.
- na ocenę 5 (bdb): Student swobodnie korzysta z narzędzi internetowych. Potrafi samodzielnie przenieść wiedzę teologiczno-prawną na te narzędzia.
Na zaliczenie zajęć student przygotuje pracę pisemną na określony temat oraz prezentację medialną swojej pracy tekstowej (PowerPoint). Pracę i prezentację należy oddać do końca maja.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2002.
Jan Paweł II, List apostolski Szybki rozwój, 24.01.2005, L’Osservatore Romano 7-8 (2005), s. 35-39.
Benedykt XVI, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2009, 24.01.2010, 24.01.2011, 24.01.2012, 24.01.2013.
Franciszek, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2014, 24.01.2015, 24.01.2016, 24.01.2017.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, 22.02.2002.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, 22.02.2002.
Domaszk A., Możliwości zastosowania Internetu w misji Kościoła. Studium kanoniczno-teologiczne, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
Bóg w globalnej wiosce. Arcybiskup John Patrick Foley w rozmowie z Ulrichem Bobingerem, tłum. M. Rodkiewicz, Kraków 2002.
Cantelmi T., Grifo L. G., Fascynująca sieć Internetu, tłum. L. Rodziewicz, Kraków 2007.
Delmanowicz G., Internet moralnym wyzwaniem dla człowieka III tysiąclecia w świetle wybranych dokumentów Kościoła, Przemyśl 2007.
Domaszk A., Formacja alumnów wyższych seminariów duchownych do korzystania ze środków społecznego przekazu w misji Kościoła, Prawo Kanoniczne 51 (2008) nr 3-4, s. 91-106.
Domaszk A., Media - nowe drogi ewangelizacji w nauczaniu Kościoła i w prawie kanonicznym, w: Media – wartości - prawo, red. R. Sztychmiler, Olsztyn 2008, s. 17- 37.
Domaszk A., Internet dobrodziejstwem i zagrożeniem: formacyjne wyzwania dla seminariów duchownych, Seminare. Poszukiwania Naukowe, 33 (2013), s. 63-79.
Domaszk A., Środki komunikacji społecznej w nauczaniu Kościoła i misji ewangelizacyjnej, Seminare. Poszukiwania Naukowe, 34 (2013), s. 81-95.
Domaszk A., Katolickie radio internetowe w myśli teologiczno-prawnej Kościoła, Prawo i Kościół 6 (2014), s. 141-168.
Domaszk A., Katolicka telewizja internetowa w myśli prawno-kanonicznej Kościoła, Prawo Kanoniczne 61 (2018) nr 1, s. 53-75.
Domaszk A., Administracja dobrami doczesnymi Kościoła a Internet, w: Kościół w Internecie – Internet w Kościele. Społeczeństwo internautów @ kultura globalna, red. K. Glombik, M. Kalczyńska, Opole 2015, s. 125-143.
Domaszk A., Upbringing children for using new communication tools in catholic families, Annuarium Iuris Canonici 3(2016), s. 4-23.
Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.
Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, R. Chmura, Częstochowa 2003.
Katecheta @ media. Sympozjum Katechetyczne Częstochowa 2005, red. N. Pikuła, Kraków Częstochowa 2005.
Kloch J., Kościół w Polsce wobec web 2.0, Kielce 2013.
Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła, red. M. Przybysz, K. Marcyński, Warszawa 2011.
Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin 2010 Media katolickie: szanse i zagrożenia, red. K. Bieliński, Toruń 2010.
Mordarski S., Media w działaniu. Funkcjonowanie środków społecznego przekazu w świetle nauczania Kościoła, Sandomierz - Kraków 2007.
Niwiński A., Środki informatyczne w katechetycznej działalności Kościoła, Kraków 2004.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty - dylematy, Kraków 2002.
Przesłanie chrześcijańskie a mass media. Aspekty prawno-kanoniczne. Materiały spotkania wykładowców prawa kanonicznego, red. A. Kaczor, Lublin 2000.
Robak M., Zarzućcie sieć. Chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001.
Społeczna przestrzeń Internetu, red. D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
Ściągać czy nie ściągać? O pomocach do homilii i kazań, red. M. K. Kubiak, W. Przyczyna, Poznań 2008.
W cyklu 2021/22_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zainstalowana aplikacja Teams. |
W cyklu 2023/24_L:
Zainstalowana aplikacja Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: