Informatyka dla prawników i kanonistów WK-N-I
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21hk6j7ECVqgsxOTgaR1ewbP5aQ9zIHTap4nHDrR0Xs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a78e4ba-c1d5-4885-884a-bc515e1c9591&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21hk6j7ECVqgsxOTgaR1ewbP5aQ9zIHTap4nHDrR0Xs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a78e4ba-c1d5-4885-884a-bc515e1c9591&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
Technologie informacyjne wywierają coraz silniejszy wpływ na funkcjonowanie społeczeństw, dostarczają pomocy w znajdywaniu właściwej informacji oraz w pracy zawodowej. Przedmiot obejmuje wiedzę teoretyczną i zajęcia praktyczne dotyczące zastosowania najnowszych metod, technologii i narzędzi informatycznych do studiowania prawa oraz możliwości ich wykorzystania do tworzenia, stosowania i wykonywania prawa. W trakcie zajęć zostaną również omówione wymagania prawne, jakim powinno odpowiadać elektroniczne przetwarzanie, w tym przekazywanie, danych o różnym statusie informacji (np. dane osobowe). Ze względu na dyscyplinę naukową (prawo kanoniczne), zostanie przybliżony stosunek Kościoła katolickiego do środków przekazu społecznego i nowych technologii informatycznych. Przedmiot ma pomóc w zdobywaniu wiedzy prawno-kanonicznej, a także korzystaniu z różnych baz danych, zawierających informację prawniczą. Zastosowanie Internetu i nowych narzędzi informatycznych w poszukiwaniu informacji należy łączyć ze uwzględnieniem wyzwań, więc i możliwych zagrożeń, jakie te narzędzia z sobą niosą.
W cyklu 2021/22_Z:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe metody pozyskiwania niezbędnych danych dla pogłębionej analizy zjawisk prawnych, a w szczególności zjawisk prawno-kanonicznych, zgodnie z wybraną specjalnością. Korzysta w tym celu ze współczesnych narzędzi cyfrowych, w tym z prawniczych baz danych.
Godziny zajęć (ćwiczenia) - 10
konsultacje z prowadzącym zajęcia - 10
praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i zaliczenia) - 40
Suma godzin - 60
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu – 2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
- na ocenę 3 (dst): Student w podstawowym zakresie potrafi korzystać z aplikacji biurowych. Określa prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze. W podstawowym zakresie potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi. W minimalnym stopniu zna nauczanie Kościoła katolickiego na temat nowych mediów. Zna zasadnicze bazy danych teologiczno-kanoniczne. Zna elementarne zasady bezpieczeństwa komputerowego i ochrony informacji oraz baz danych.
- na ocenę 4 (db): Student potrafi określać i klasyfikować prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze. Korzysta z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów zawodowych. Zna nauczanie Kościoła katolickiego na temat nowych mediów. Zna bazy danych teologiczno-kanonicznych. Zna zasady bezpieczeństwa komputerowego i ochrony informacji oraz baz danych.
- na ocenę 5 (bdb): Student swobodnie określa i klasyfikuje prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze. Bardzo dobrze korzysta z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów zawodowych. Dobrze zna nauczanie Kościoła katolickiego na temat nowych mediów. Bardzo dobrze zna bazy danych teologiczno-kanonicznych. Dobrze zna zasady bezpieczeństwa komputerowego i ochrony informacji oraz baz danych.
Umiejętności:
- na ocenę 3 (dst): Student posługuje się aplikacjami biurowymi. Korzysta w stopniu podstawowym z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych. W podobnym stopniu potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane drogą elektroniczną. Korzysta z zasadniczych baz danych teologiczno-kanonicznych. Stosuje elementarne zasady bezpieczeństwa komputerowego i ochrony informacji oraz baz danych.
- na ocenę 4 (db): Student korzysta z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych. Potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane drogą elektroniczną. Korzysta z baz danych teologiczno-kanonicznych. Stosuje zasady bezpieczeństwa komputerowego i ochrony informacji oraz baz danych.
- na ocenę 5 (bdb): Student swobodnie korzysta z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych. W podobnym stopniu potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane drogą elektroniczną. Bardzo dobrze korzysta z baz danych teologiczno-kanonicznych.
Kompetencje:
- na ocenę 3 (dst.): Student jest zainteresowany dalszym pogłębianiem wiedzy oraz przestrzeganiem norm etycznych i zawodowych przy zbieraniu i przetwarzaniu informacji. Jest odpowiedzialny za infrastrukturę komputerową, której używa. Potrafi pracować w grupie, przy zbieraniu informacji i realizacji wspólnych projektów.
- na ocenę 4 (db.): Student interesuje się rozwojem nowych mediów oraz związanych z tym zagadnień odnoszących się do jego pracy zawodowej. Aktywnie pracuje w grupie, przy zbieraniu informacji i realizacji wspólnych projektów.
- na ocenę 5 (bdb.): Student aktywnie pogłębia swoją wiedzę dotyczącą nowych mediów, którą stara się zastosować do pracy zawodowej. Próbuje tworzyć nowe projekty, np. budując własne bazy danych.
Literatura
Literatura:
Domaszk A., Możliwości zastosowania Internetu w misji Kościoła. Studium kanoniczno-teologiczne, Kraków 2013.
Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.
Janowski, J. Informatyka prawnicza, Warszawa 2011.
Kloch J., Kościół w Polsce wobec web 2.0, Kielce 2013.
Wiewiórowski W., Wierczyński G., Nowoczesne technologie informacyjne w pracy prawników i administracji publicznej, wyd. 3, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, R. Chmura, Częstochowa 2003.
Kulesza J., Ius Internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2010.
Petzel J., Informatyka prawnicza. Zagadnienia teorii i praktyki, Warszawa 1999.
Prawo Internetu, red. P. Podrecki, wyd. 2, Warszawa 2007.
Prawo Internetu i inne akty prawne, red. A Flisek, W. Żelazowska, Warszawa 2014.
Robak M., Zarzućcie sieć. Chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001.
W cyklu 2021/22_Z:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zainstalowana aplikacja Teams. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zainstalowana aplikacja Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: