Teoria filmu WH-SP-F-I-3-TeorFi-Z
Plan całoroczny
1. WCZESNE TEORIE KINA
- projekcja filmu Walc z Baszirem, reż. A. Folman
- B. Matuszewski pionier reflekcji nad rolą filmu jako zapisu historycznego
2. RADZIECKA SZKOŁA MONTAŻU
- projekcja filmu KOYAANISQATSI reż. G. Reggio
- manifesty Dziga Wiertowa
3. TWÓRCA STAJE SIĘ WYTWÓRCĄ
- projekcja filmu Jaskinia zapomnianych snów, reż. W Herzog
- W. Benjamin definiuje rolę filmu
4. FORMALIZM
- projekcja filmu Płaszcz, reż. G. Kozincew i L. Trauberg
- badania nad literaturą wstępem do teorii filmu: B. Eichenbaum, J. Tynianow, R. Jakobson
5. STRUKTURALIZM PRASKI
- projekcja filmu Światła wielkiego miasta reż. Ch. Chaplin
- czas, przestrzeń, aktor wg. J. Mukarovsky'ego
6. FILM JAKO WIDOWISKO
- projekcja filmu Aria dla atlety, reż. F. Bajon
- uwagi Romana Ingardena o sztuce filmowej
7. UCZESTNICTWO UCZUCIOWE
- projekcja-identyfikacja - definicje E. Morina
8. TEORIA AUTORSKA
- projekcja filmu 400 batów, reż. F. Truffaut
- autor filmowy w ujęciu A. Heman, J. Collet, R. Predal
9. GATUNEK FILMOWY
- projekcja filmu Dziewięć, reż. R. Marshall/Deszczowa piosenka reż. S. Donen i G. Kelly
- co to jest gatunek filmowy?
10. PSYCHOANALITYCZNA TEORIA FILMU
- projekcja filmu Sen, reż. Ki-duk Kim/Vanilla Sky, reż. C. Crowe
- film jako wrażenie rzeczywistości (Jean-Louis Baudry, L. Mulvey, Jean-Pierre Oudart)
11. SEMIOTYKA
- projekcja filmu Ptaki i ptaszyska, reż. P.P Pasolini/Teoremat, reż. P.P Pasolini
- znak filmowy (Barthes, Matz, Pasolini)
12. KOGNITYWNA TEORIA FILMU
- projekcja filmu Laura, reż. O. Preminger
- alternatywa wobec psychonalitycznej teorii filmu (J. Ostaszewski, Ed. S. Tan)
13. "REALNE SPOJRZENIE"
- projekcja filmu Nieustające wakacje, reż. W. Wenders
- doświadczenie kinowe w kategorii objet petit a w ujęciu T. McGowana
14. NARRATOLOGIA
- projekcja filmu Hiroszima moja miłość, reż. A. Resnais
- teorie narracji
15. POSTMODERNISTYCZNE PODEJŚCIE DO KINA
- projekcja filmu Umberto D. reż. V De Sica
- nomadologia - G. Deleuze
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu/zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu polskiego i europejskiego, teorii filmu fabularnego,
dokumentalnego i animowanego, najważniejszych doktryn filmowych (historycznych i współczesnych), współczesnych estetyk filmowych.
- posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych/zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz warsztat krytyka filmowego
- potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych
- posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków/umie w kierując się wskazówkami opiekuna naukowego zdobywać informacje naukowe w obszarze sztuki filmowej.
- potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy/prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego, organizatora życia filmowego.
ECTS - 2 pkt:
udział w zajęciach - 30h
przygotowanie do zajęć - 15h
przygotowanie eseju zaliczeniowego - 10h
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
Student przygotowuje esej naukowy.
KRYTERIA OCENIANIA
Ad efektu KU1_W03/FP1f_W05:
- na ocenę ndst.: nie zna podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu/ nie zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu polskiego i europejskiego, teorii filmu fabularnego, dokumentalnego i animowanego, najważniejszych doktryn filmowych (historycznych i współczesnych), współczesnych estetyk filmowych;
- na ocenę dst.: częściowo zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu/ częśiowo zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu polskiego i europejskiego, teorii filmu fabularnego, dokumentalnego i animowanego, najważniejszych doktryn filmowych (historycznych i współczesnych), współczesnych estetyk filmowych;
- na ocenę db. - dobrze zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu/ dobrze zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu polskiego i europejskiego, teorii filmu fabularnego, dokumentalnego i animowanego, najważniejszych doktryn filmowych (historycznych i współczesnych), współczesnych estetyk filmowych;
- na ocenę bdb. - bardzo dobrze zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: teoria filmu/ bardzo dobrze zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu polskiego i europejskiego, teorii filmu fabularnego, dokumentalnego i animowanego, najważniejszych doktryn filmowych (historycznych i współczesnych), współczesnych estetyk filmowych;
Ad efektu KU1_W06/FP1f_W18:
- na ocenę ndst. - nie posiada uporządkowanej wiedzy ogólnej w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie / nie zna współczesnych metod analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz warsztatu krytyka filmowego.
- na ocenę dst. - posiada słabo uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie/ częściowo zna współczesnye metody analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz warsztat krytyka filmowego.
- na ocenę db. - posiada dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie/ dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz warsztat krytyka filmowego
- na ocenę bdb. - posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki oraz nauk o filmie/ bardzo dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz warsztat krytyka filmowego.
Ad efektu KU1_W10:
- na ocenę ndst. - nie zna podstawowych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych
- na ocenę dst. - słabo zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych
- na ocenę db. - dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych
- na ocenę bdb. - bardzo dobrze zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskich i obcych w kontekście wybranych tradycji teorii i szkół badawczych
Ad efektu KU1_U06/FP1f_U03:
- na ocenę ndst. - nie potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych/ nie umie w kierując się wskazówkami opiekuna naukowego zdobywać informacje naukowe w obszarze sztuki filmowej.
- na ocenę dst. - słabo potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych/ słabo umie w kierując się wskazówkami opiekuna naukowego zdobywać informacje naukowe w obszarze sztuki filmowej.
- na ocenę db. - dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych / dobrze umie w kierując się wskazówkami opiekuna naukowego zdobywać informacje naukowe w obszarze sztuki filmowej.
- na ocenę bdb. - bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie filmoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych/ bardzo dobrze umie w kierując się wskazówkami opiekuna naukowego zdobywać informacje naukowe w obszarze sztuki filmowej.
Ad efektu KU1_U11:
- na ocenę ndst. - nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków
- na ocenę dst. - posiada słabe umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków
- na ocenę db. - posiada dobre umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków
- na ocenę bdb. - posiada wysokie umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów teoretyków filmu i formułowania wniosków
Ad efektu KU1_K05/FP1f_K04:
- na ocenę ndst. - nie potrafi określić swojej aktywności badawczej, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy / nie identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego, organizatora życia filmowego.
- na ocenę dst. - potrafi słabo określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy / słabo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego, organizatora życia filmowego.
- na ocenę db. - potrafi dobrze określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy / dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego, organizatora życia filmowego.
- na ocenę bdb. - bardzo dobrze potrafi określić swoją aktywność badawczą, uwzględniając jej cele oraz kontekst społeczny i kulturowy / bardzo dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego, organizatora życia filmowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- R. Altman, Gatunki filmowe (tu: rozdział 2. Co zwykło określać się mianem gatunku filmowego i rozdział 3. Jak powstają gatunki?), Warszawa, 2012
- R. Barthes, Problem znaczenia w filmie w: Film: język - rzeczywistość - osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa, 1992
- Jean-Louis Baudry, Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków, 1992
- W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej w: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, Warszawa, 2011
- D. Bordwell, Narracja parametryczna, w: Kwartalnik Filmowy 71-72/2010
- B. Eichenbaum, Problemy stylistyki filmowej w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- J.P. Esquenazi, Ferdynand rozdarty. Szalony Piotruś Jeana Luca Godarda w polu kulturowym w: Kwartalnik Filmowy 60/2007
- W. Godzic, Analityka filmowa spod znaku Freuda i Lacana w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994
- A. Helman, Na tropach autora w: Kwartalnik Filmowy 59/2007
- A. Helman, Teoria opowiadania Rica Altmana, w: Kwartalnik Filmowy 71-71/2010
- A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007
- R. Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- R. Jakobson, Upadek filmu? w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- L. Koepnick, Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna
- Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. OStaszewski (tu: Wstęp oraz tekst: Ed S. Tan, Film fabularny jako maszyna emocji), Kraków, 1998
- T. Lubelski, Redaktorzy "Cahiers du Cinema" odczytują kino hollywoodzkie w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994
- M. Maron, Walter Benajmin i surrealizm w: Kwartalnik Filmowy 64/2008
- B. Matuszewski, Nowe źródła historii w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz. Warszawa, 2008
- T. McGowan, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Warszawa 2008 (tu: Wstęp. Od wyobrażonego wzroku do realnego spojrzenia)
- Ch. Metz, Pluralność kodów kinowych, w: Film: język - rzeczywistość - osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa, 1992
- E. Morin, Dusza kina w: E. Morin, Kino i wyobraźnia, Warszawa, 1975
- J. Mukarovsky, Czas w filmie w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- J. Mukarovsky, W stronę estetyki filmu w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- L. Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracji w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków, 1992
- J. Ostaszewski, Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, w: Kwartalnik Filmowy 71-71/2010
- Jaen-Pierre Oudart, Suture w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992
- P.P. Pasolini, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie (tu: "Kino poezji" oraz Scenariusz jako "struktura, która pragnie być inna strukturą), Warszawa, 2012
- R. Predal, Co po śmierci autora? w: Kwartalnik Filmowy 59/2007
- R. A. Rosenstone, Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na tasie filmowej w: Film i historia. Antologia. red. I. Kurz. Warszawa, 2008
- G. Simonelli, Wizerunek ciała w ewolucji gatunku filmowego. Uwagi o musicalu w: Sztuka filmowej interpretacji. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków, 1994
- J. Tynianow, Prawa kina w: Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa, 1972
- D. Wiertow, MY. Wariant manifestu w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, oprac. A. Gwóźdź. Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: