Historia filmu polskiego WH-SP-F-I-3-FilmPol
Celem zajęć będzie poznanie historii kina polskiego od czasów najdawniejszych do dzisiaj, zbadanie powiązań między dawnymi Mistrzami i kinem najnowszym, przyjrzenie się kuni polskiemu na tle przemian historycznych, ale nade wszystko społecznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z historią kina polskiego od lat najdawniejszych (faza jarmarczna) do czasów transformacji ustrojowej, czyli przełomu 1989 roku. Będziemy zajmować się tematami poruszanymi w filmach, ale też przemianami języka filmowego.
Po zajęciach Student zna najważniejszych twórców polskiego kina, ich osiągnięcia, orientuje się w tym, co działo się w polskiej historii w momencie, kiedy powstawał omawiany film, co przekłada się na wiedzę pozwalającą na umieszczenie konkretnego filmowca i jego dzieła w konkretnym momencie historycznym. Potrafi dokonać krytycznej analizy filmu, a także tekstów związanych z jego interpretacją, a także opracować wyniki swoich badać. Ma świadomość ważności bycia widzem adekwatnym, czyli uczestnikiem publiczności premierowej.
Opis ECTS.
Udział w zajęciach - 30 godzin.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godzin.
30+30=60 godzin
25 = 1 punkt, czyli 60:25 = 2,4 , czyli 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Zajęcia zostaną zaliczone na podstawie przygotowania "próby monografii" jednego filmu, czyli Student pisze pracę o dziejach scenariusza, decyzjach obsadowych, tym, co działo się na planie, a potem o recepcji utworu.
Do procedury zaliczenia, czyli do oddania pracy, dopuszczeni zostaną Studenci, których absencja nie przekroczy trzech nieobecności. Trzy nieobecności absolutnie uniemożliwiają otrzymanie zaliczenia.
Na ocenę dst (3) Student zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie i potrafi dokonać krytycznej analizy źródeł.
Na ocenę db (4) Student wie i potrafi to, co na ocenę dst (3) plus potrafi opracować wyniki swoich badan w sposób przekonujący do jego interpretacji filmu, potrafi uzasadnić, dlaczego zajął się akurat tym a nie innym dziełem.
Na ocenę bdb (5) Student umie i potrafi to, co na ocenę db (4) plus potrafi powiązać analizowany film i wszelkie związane z nim, a odkryte przez siebie informacje, z momentem historycznymi i trendami w innych sztukach.
Literatura
Debiuty polskiego kina, red. M. Hendrykowski, Konin 1998.
Filmówka. Powieść o łódzkiej szkole filmowej, koncepcja dramaturgiczna Marek Miller.Warszawa.
Historia kina polskiego, red. T. Lubelski i K.J. Zarębski, Warszawa 2006.
D. Dabert, Kino moralnego niepokoju, Poznań 2003.
M. Hendrykowska, Śladami tamtych cieni, Poznań 1993.
K. Kornacki, Popiół i diament Andrzeja Wajdy, Gdańsk 2011.
I. Kurz, Twarze w tłumie, Izabelin 2005.
T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, mity konteksty, Katowice 2009.
T. Lubelski, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012.
R. Marszałek, Kino rzeczy znalezionych, Gdańsk 2006.
K. Taras, Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku, Warszawa 2012.
P. Zwierzchowski, Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: