Techniki pisania dramatu WH-P-KP-TechPisDram
Studenci poznają główne rodzaje form dramatycznych, umie je analizować i przetwarzać. Na zajęciach poznają podstawowe elementy struktury dramatycznej. Zna relacje pomiędzy literackością a performatywnością dramatu. Ponadto umie stworzyć podstawowe elementy dramatu: takie jak postać, akcja, fabuła, język.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Identyfikuje i rozróżnia poszczególne gatunki i podgatunki dramatu
Rozumie zmienność i ewolucję gatunkową w procesie historycznoliterackim
Posiada umiejętność komponowania utworu dramatycznego na podstawie głównych wyznaczników gatunku
Zna podstawowe wyznaczniki tekstu dramatycznego
Opracowuje własny styl tworzenia dramatu
Buduje swój warsztat twórczy, wykorzystując podstawowe ramy gatunku
Potrafi tworzyć utwory odpowiadające założeniom publikacji i standardom wydawniczym
Wykorzystuje w tworzeniu utworu nowoczesne media
Kryteria oceniania
Bardzo dobry: Posiada umiejętność komponowania utworu dramatycznego na podstawie głównych wyznaczników gatunku, Zna podstawowe wyznaczniki tekstu dramatycznego, Opracowuje własny styl tworzenia dramatu, Buduje swój warsztat twórczy, wykorzystując podstawowe ramy gatunku, Potrafi tworzyć utwory odpowiadające założeniom publikacji i standardom wydawniczym, Wykorzystuje w tworzeniu utworu nowoczesne media.
Dobry: Posiada umiejętność komponowania utworu dramatycznego na podstawie głównych wyznaczników gatunku, Zna podstawowe wyznaczniki tekstu dramatycznego, Potrafi tworzyć utwory odpowiadające założeniom publikacji i standardom wydawniczym, Wykorzystuje w tworzeniu utworu nowoczesne media.
Dostateczny: Posiada umiejętność komponowania utworu dramatycznego na podstawie głównych wyznaczników gatunku, Zna podstawowe wyznaczniki tekstu dramatycznego.
Niedostateczny: Nie posiada umiejętności komponowania utworu dramatycznego na podstawie głównych wyznaczników gatunku, Nie zna podstawowych wyznaczników tekstu dramatycznego, Nie opracowuje własnego stylu tworzenia dramatu, Nie buduje swojego warsztatu twórczego, nie wykorzystuje podstawowych ram gatunku, Nie potrafi tworzyć utworów odpowiadających założeniom publikacji i standardom wydawniczym, Nie wykorzystuje w tworzeniu utworu nowoczesnych mediów.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
http://www.gnd.art.pl/baza-sztuk/
Worthen W. B., Dramat: Między literaturą a przedstawieniem.
Degler, J. red: Problemy teorii dramatu i teatru, Wrocław2003.
Misiorny, H. Współczesny teatr na świecie. Sylwetki pisarzy, 1978.
Nicolle, Allardyce: Dzieje dramatu. Od Ajschylosa do Anouilha, tłumacze różni, Warszawa 1962.
Sinko, Grzegorz: Kryzys języka w dramacie współczesnym, 1977;
Sinko, Grzegorz: Postać sceniczna i jej przemiany w teatrze XX wieku, 1988.
Styan, John. L.: Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przekład Małgorzata Sugiera, Kraków 1995.
Sugiera, Małgorzata: Dramat dwudziestowieczny: próby porządkowania, "Dialog" 1992, nr 6.
Szondi, Peter: Teorie nowoczesnego dramatu. 1890-1950, przekład E. Miziołek, 1976.
Udalska, Eleonora, red: O dramacie. Źródła do dziejów teorii dramatycznych" T. 1-3, Katowice 2001.
Kosiński, Dariusz: Słownik postaci dramatycznych, Kraków 1999.
Pavis, Pavice: Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002.
Arystoteles: Poetyka, w: Arystoteles, "Retoryka-Poetyka", przekład Henryk Podbielski, Warszawa 1988.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: