Nauczanie języka polskiego jako drugiego WH-P-KNJP-NJPJD.1
Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z pracę w klasie wielokulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów językowych i adaptacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, dostępnymi materiałami oraz metodami dostosowywania materiałów lekcyjnych do potrzeb uczniów obcojęzycznych oraz sposoby opracowywania ćwiczeń językowych rozwijających różne kompetencje językowe. Uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się jak nabywamy I język i czym różni się nabywanie I języka od nauki L2, jakie czynniki indywidualne i środowiskowe wpływają na naukę L2, w jakie sposób można wspierać ucznia obcojęzycznego podczas pracy na lekcji języka polskiego w klasie szkolnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W03 - zna podstawową terminologię, teorie i nurty z zakresu nauczania jpjo ;
FP1_W10 - zna współczesne metody nauczania jpjo;
FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami potrzebnymi w pracy nauczyciela jpjo
FP1_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy glottodydaktycznej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, dyskusja podczas zajęć na podstawie przeczytanych tekstów
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas Kraków 2005
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas Kraków 2006
Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, P. Gębal; W. Miodunka, Warszawa 2020
M. Nawracka, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków 2020
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2016
oraz artykuły udostępniane przez wykładowcę podczas zajęć.
W cyklu 2021/22_Z:
: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas Kraków 2005 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: