Wybrane zagadnienia z historii języka WH-P-KNJP-HJEZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z genezą języka polskiego oraz wybranymi zagadnieniami z jego historii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - student zna i rozumie genezę języka polskiego, zna kryteria periodyzacji jego dziejów według Z. Klemensiewicza i S. Dubisza
EK2 - student zna i rozumie zmiany, jakie zaszły w rozwoju fonetyki i ortografii polskiej w ciągu wieków
EK3 - student zna i charakteryzuje zapożyczenia w języku polskim, podaje przykłady, potrafi dokonać ich oceny
EK4 - student zna najważniejsze zmiany leksykalno-semantyczne, jakie zaszły w polszczyźnie w ciągu wieków, omawia je i podaje przykłady
EK5 - student wymienia dialekty języka polskiego, zna i rozumie ich rolę w kształtowaniu się polskiego języka literackiego
EK6 - student zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu historii języka
EK7 - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu historii języka oraz do ciągłego podnoszenia jej poziomu
EK8 - student jest gotów do podejmowania działań na rzecz popularyzacji wiedzy o historii języka polskiego
10 godz. (udział w zajęciach) + 10 godz. (przygotowanie do zajęć) + 5 godz. (przygotowanie do zaliczenia, konsultacje) = 25 godz. = 1 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną:
student zna genezę języka polskiego, wymienia kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia etapy rozwoju ortografii polskiej, wymienia przykładowe zapożyczenia w j. polskim, wskazuje najważniejsze zmiany leksykalno-semantyczne, wskazuje dialekty języka polskiego, zna podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, potrafi krytycznie ocenić zakres posiadanej wiedzy, jest gotów do podejmowania działań na rzecz popularyzacji wiedzy o historii języka polskiego
Na ocenę dobrą:
student zna genezę języka polskiego i kryteria jego periodyzacji według Z. Klemensiewicza lub S. Dubisza, wymienia etapy rozwoju ortografii polskiej i podaje przykłady zmian fonetycznych, wie, z jakich języków polszczyzna zapożyczała jednostki w ciągu wieków i podaje przykłady, wskazuje i omawia najważniejsze zmiany leksykalno-semantyczne, wskazuje dialekty języka polskiego, zna ich rolę w kształtowaniu się polszczyzny literackiej, zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, potrafi krytycznie ocenić zakres posiadanej wiedzy i jest gotów do samokształcenia, jest gotów do podejmowania działań na rzecz popularyzacji wiedzy o historii języka polskiego
Na ocenę bardzo dobrą:
student zna i omawia genezę języka polskiego; omawia kryteria periodyzacji polszczyzny według Klemensiewicza i Dubisza; wymienia i omawia etapy rozwoju ortografii polskiej, podaje przykłady zmian ortograficznych i fonetycznych; wskazuje, omawia i podaje przykłady zmian leksykalno-semantycznych; wymienia dialekty języka polskiego, omawia ich rolę w kształtowaniu się polszczyzny literackiej i podaje przykłady; zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, potrafi je wykorzystać w analizie zjawisk językowych; potrafi krytycznie ocenić zakres posiadanej wiedzy, jest gotów do samokształcenia, jest gotów do podejmowania działań na rzecz popularyzacji wiedzy o historii języka polskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: