Zarządzanie muzeum WH-MU-I-3-ZarzMuzC-L
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem jego specyfiki, wynikającej z charakteru dziedzictwa kulturowego (w tym – dziedzictwa materialnego i niematerialnego zgromadzonego w muzeach). Przedmiotem zajęć będą następujące zagadnienia:
• zarządzanie jako proces;
• zarządzanie dziedzictwem w muzeach w perspektywie doświadczenia historycznego:
- okres zaborów (przed 1918 r.),
- Druga Rzeczypospolita (1918–1939),
- II wojna światowa (1939–1945),
- okres po II wojnie światowej (do 1989 r.).
• zarządzanie dziedzictwem kulturowym w muzeach jako zadanie państwa i jego instytucji:
- system prawa powszechnie obowiązującego (Konstytucja RP, ustawodawstwo odnoszące się do muzeów),
- kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, innych organów władzy państwowej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach,
- źródła finansowania kultury – formy mecenatu państwa (dotacje bieżące i inwestycyjne organizatorów dla instytucji kultury, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury), rola samorządu terytorialnego, finansowanie ze źródeł tzw. europejskich, granty (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
• wyzwania zarządcze na przykładzie muzeów polskich po 1989 r.:
- muzea w systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym,
- tradycyjne funkcje muzeum a jego społeczna misja,
- modele finansowania a zasada nienastawienia na osiąganie zysku,
- zarządzanie kryzysowe oraz zarządzanie zmianą w kontekście wyzwań czasu pandemii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są poprzez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć.
Kryteria oceniania
Metody/Methods:
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Kryteria/Criteria:
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania dziedzictwem w muzach, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym - abstraktu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: