Techniki cyfrowe i internetowe w muzealnictwie WH-MU-I-3-TechnCyfr
Ćwiczenia są dopełnieniem wykładu. Ich celem jest praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej na wykładzie w zakresie zapoznania z funkcjonującymi zasobami cyfrowymi oraz tworzenia dokumentacji, digitalizacji, prezentacji i popularyzacji obiektów dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem technik cyfrowych i internetowych.
Celem zajęć jest m.in. praktyczne zaznajomienie uczestników z różnymi etapami tzw. digitalizacji dziedzictwa kulturowego - od przygotowania pracowni digitalizacji, przez proces digitalizacji, po archiwizację i udostępnianie zasobów cyfrowych.
Praktyczne zajęcia są prowadzone na bazie prac zespołowych, jak i indywidualnych, pod nadzorem prowadzącego, z wykorzystaniem danych cyfrowych, jak i oprogramowania. Zajęcia obejmują również wykorzystanie narzędzi on-line do pracy z danymi, jak również danych dostępnych on-line. Ćwiczenia prowadzone są również w oparciu o serwisy i portale internetowe, w tym zwłaszcza geoportale.
Przykładowe dane pochodzą również z projektów zrealizowanych przez UKSW. Przykładowe oprogramowanie (aplikacje) wykorzystywane na zajęciach - do wyboru (przede wszystkim programy nieodpłatne - darmowe, tzw. wolne oprogramowanie, programy dostępne nieodpłatnie ale czasowo lub też w wersji częściowo darmowej): QGIS, SAGA, Locus Map Free. Wykorzystywane serwisy / narzędzia on-line np.: portal mapowy NID.
Część referatowa zajęć dotyczy następujących bloków tematycznych (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć): Techniki cyfrowe, internetowe, multimedia, portale społecznościowe itp. – nowe media w muzeach i w prezentacji dóbr kultury (muzeum, in situ, sieć); Instytucje, środowiska, organizacje pozarządowe, centra kompetencji itp. w działaniach związanych z digitalizacją dóbr kultury w Polsce (standardy, zalecenia, wytyczne, dobre praktyki …) - przykłady; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce; Finansowanie i środki na cyfryzację (dóbr kultury i środowiska) w Polsce Warsztaty, szkolenia, kursy oraz formalna i nieformalna edukacja w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego w Polsce; Oddolna digitalizacja, crowdsourcing , crowdfunding (finansowanie społeczne), projekty społecznościowe, nauka obywatelska (citizen science) w działaniach na rzecz digitalizacji dziedzictwa kulturowego; Dziedzictwo zdigitalizowane – dziedzictwo cyfrowo poznawane: zdefiniowanie odbiorców, badanie odbiorców, analiza big data, analiza jakości usług i produktów, problem wykluczenia cyfrowego i analfabetyzmu nowomedialnego.
Część tzw. stolików eksperckich dotyczy następujących - przykładowych zagadnień (do wyboru, uzupełnienia i uszczegółowienia podczas zajęć):
cyfrowe zasoby w sieci (analiza SWOT); oferta edukacyjna on-line w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego (analiza SWOT).
Studentki i studenci podczas zajęć wykonują m.in. samodzielne ćwiczenia - zadania np. generowanie warstw w narzędziach geomatycznych, tworzenie modelu 3D na podstawie samodzielnie wykonanych i/lub udostępnionych przez prowadzącego zdjęć przykładowych obiektów.
Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
Muz1_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Muz1_U03 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Muz1_K06 - student docenia rolę współpracy między instytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych
Kryteria oceniania
Zliczenie test / ocena.
Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:
- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.
- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia
- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia
- bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Ćwiczenia – zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach (np. dyskusja) oraz przygotowanie referatu. Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).
Zaliczenie w trybie stacjonarnym (w siedzibie uczelni) lub trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Moodle i/lub MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: