Działalność naukowa w muzeum (praca nad zbiorami archeologicznymi, etnograficznymi, historycznymi, biograficznymi, przyrodniczymi i społecznie wrażliwymi) WH-MU-I-3-DziaNaukWz
Studenci zapoznają się z muzealiami gromadzonymi w zbiorach róznych muzeów, materiałem z jakiego są wykonane lub jaki sobą reprezentują, (muzea przyrodnicze i nauki) ich charakterystyką oraz konieczna wiedzą, niezbędną dla ich opracowania naukowego. Poznają sposób w jaki mogą przygotować wstępną wersję karty katalogu naukowego, co składa się na opis dokumentacyjny i jakie są granice możliwej interpretacji obiektu bez specjalistycznej konsultacji. Poznają dostępne źródła informacji naukowej, zasady prowadzenia kwerend i prowadzenia dokumentacji (księga inwentarzowa). Poznają kryteria akcesji do zbiorów oraz zasady wpółpracy z konserwatorami. Zapoznają się z możliwymi problemami prawnymi, etycznymi i merytorycznymi - poznają znaczenie zbiorów muzeum dla społeczności lokalnej i dla kultury.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz zna jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji w muzeach, zna podstawowe normy etyki w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz zasady prawne;
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum; potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów; Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna); Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności muzealnej i współpracy z muzeami, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych; Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w muzeach, rozumie różnicę między muzeum publicznym i kolekcją prywatną. Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika
Ma poczucie odpowiedzialności i świadomość iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia
Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum
Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.
Ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem
Wykłady 30 godz
Przygotowanie do zajęć - 15 godz.
Przygotowanie recenzji z wizyt w muzeach - 15 godz.
Razem 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Obecność na wizytach w muzeum jest brana pod uwagę przy ostatecznej ocenie jak również przedstawianie wuczerpującej recenzji z przebiegu wizyty. Zaliczenie odbywa się na podstawie odpowiedzi na trzy wykosowane pytania: prawidłowa odpowiedź na 3 pytania - ocena - 5; prawidłowa i pełna odpowiedź na dwa pytania , niepełna na jedno - ocena 4,5, Prawidłowa odpowiedź na dwa pytania, brak zdowalającej odpowiedzi na jedno lub niepełna odpowiedź na dwa i prawidłowa na jedno - 4, niepełna na trzy pytania 3 do 3,5 niezadowalająca odpowiedź na 1 pytanie i niepełna na jedno oraz zadowalająca na jedno - 3. Pozostałe nie otrzymują zaliczenia.
Literatura
Sołtysiak M., Muzeum Mazowieckie w Płocku… Płock 1989, s. 76 – 80.
Bernhard M.. L., Kozłowski J. K., Wprowadzenie w zagadnienia archeologii, Kraków 1975, s. 134 – 231.
Żygulski Z., Muzea na świecie… Warszawa 1982, s. 130 – 141.
Waltoś St., Na tropach doktor Fausta… Warszawa 2004.
Jagodziński L., Zastosowanie wybranych technik komputerowych w muzeum. Cz. 1. Metody diagnostyki i analizy komputerowej dzieł sztuki. [w:] Muzealnictwo, 1997, nr 39, s. 88 – 100.
Błaszczyk J., Kurpik W., Podstawy typologii rosyjskich ikon i krzyży metalowych od XVIII do początki XX wieku, Muzealnictwo 2000, nr 43, s. 42 – 57.
Brears P., Research: cocial-history sources, [w:] Thompson M.A. [ed.] Manual of curatorship. A guide to muzeum practice, [wyd.] Butterworth – Heinemann, Oxford… 1992, s. 554 – 557.
Gluziński W., U podstaw muzeologii, Warszawa 1980, rozdział IX.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: