Socjologia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-SocMuz-Z
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer.
3. Kultura
4. Funkcjonalizm
5-8 Realizacja projektu badawczego
W cyklu 2021/22_Z:
1 Przedstawienie rozwoju refleksji nad państwem i społeczeństwem (Platon, Arystoteles, stoicy, św. Augustyn, św. Tomasz, Odrodzenie, Oświecenie, konserwatyzm, liberalizm, socjalizm i komunizm utopijny, Saint-Simon, Marks. 2. Początki socjologii jako nauki: Comte , Mill, Spencer. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami wnioskowania i badania socjologicznego. W ramach zajęć zaprezentowane zostaną wybrane paradygmaty i teorie socjologiczne, a także metody i techniki badań socjologicznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Muz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
Kryteria oceniania
Muz1_W14
Zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
• na ocenę dobrą: student dobrze zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna i rozumie wagę społecznych uwarunkowań w pracy muzealnika, a
także rozumie znaczenie badań statystycznych i socjologicznych w
muzeologii i muzealnictwie.
Muz1_U01
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
• na ocenę dobrą: student dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do interpretowania i
analizowania struktury i funkcji muzeum i innych instytucji kultury.
Muz1_U08
Potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
• na ocenę dobrą: student dobrze potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących
muzeów i ich działalności.
Muz1_K04
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
na ocenę bardzo dobrą: student ma pełną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
• na ocenę dobrą: student ma częściową świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.•
na ocenę dostateczną:student ma dostateczną świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu
regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne
w miejscach działania muzeum.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Szacka. Wprowadzenie do socjologii.
Literatura dodatkowa:
1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania;
2. Becker H., Barnes H., Rozwój myśli społecznej od wiedzy ludowej do socjologii, T 1 - 2, Warszawa 1974;
3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2008;
4. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970, roz. 6 - 7;
5. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław 1983, Roz. 1, 2 i 4;
6. Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. IV, Wrocław 1972, Cz. I, s. 13 - 126;
7. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970, Roz. 1;
8. Szaniawski K., Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968, s. 13 - 18, 35 - 38, 58 - 60, 128 - 182.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, różne wydania; |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W przypadku konieczności pracy w trybie zdalnym ze względu na obostrzenia pandemii COV19, zostaną podjęte wszelkie niezbędne działania min:, zostanie podany link do przedmiotu na platformie MS Teams, oraz zostanie zintensyfikowana komunikacja za pomocą platformy moodle, ewentualnie poczty UKSW |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: