Historia tworzenia zbiorów i kolekcji (od starożytności do XIX w.) WH-MU-I-2-HistZbio-C
Celem przedmiotu jest pogłębienie i utrwalenie podstawowych zagadnień związanych z kolekcjonerstwem (m. in. struktura zbioru, katalogowanie, rynek sztuki); poznanie strategii inicjowania, zarządzania oraz utrzymania różnych zbiorów i kolekcji od starożytności do XIX w.; uzupełnienie informacji o wybitnych kolekcjonerach, uczonych, artystach i mecenasach zajmujących się gromadzeniem szczególnych przedmiotów (m. in. naturaliów i artefaktów, dokumentów, zabytków, dzieł sztuki, relikwii i poloników); nabycie umiejętności refleksyjnej i krytyczne analizy różnych depozytów, w szczególności polskich kolekcji (od średniowiecza do modernizmu).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 ECTS, w tym:
- praca w bezpośrednim kontakcie: 0, 5 ECTS (15 godz. ćwiczenia) oraz 0,5 ECTS (15 godz. konsultacje, zaliczenie zajęć)
- praca własna: 1 ECTS (30 godz. przygotowanie do zajęć, lektura, zadania na Moodle, opracowanie zagadnienia – prezentacja) | W cyklu 2023/24_Z: Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym:
- praca w bezpośrednim kontakcie: 0, 5 ECTS (15 godz. uczestnictwo w zajęciach) oraz 0,5 ECTS (15 godz. konsultacje, omówienie pracy zaliczeniowej)
- praca własna: 1 ECTS (30 godz. przygotowanie się do zajęć, lektura zadanych tekstów, karty pracy i zadania na Moodle, opracowanie zagadnienia - prezentacji) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student w obszarze:
WIEDZA (Muz1_W13)
- identyfikuje i charakteryzuje dawne depozyty (od starożytności do XIX w.)
- wymienia sposoby inicjowania i utrzymania kolekcji
- podaje słynnych polskich kolekcjonerów i ich zbiory
- przedstawia zasady i mechanizmy funkcjonowania rynku sztuki
UMIEJĘTNOŚCI (Muz1_U11)
- porównuje różne rodzaje dawnych kolekcji
- analizuje działalność słynnych kolekcjonerów
- potrafi korzystać z literatury przedmiotu oraz weryfikować informacje dotyczące kolekcji, zwłaszcza tworzonych przez polskich uczonych i artystów
KOMPETENCJE (Muz1_K01)
- łączy funkcjonowanie kolekcji z szerszym kontekstem muzeologicznym i przemianami kulturowymi
- prezentuje własne poglądy oraz opinie na temat dawnych kolekcjonerów i ich działalności
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocenianie ciągłe
sprawdzanie zadań (materiały dydaktyczne na Moodle)
weryfikacja pracy na zajęciach (ćwiczenia, dyskusje itp.)
omówienie przygotowanego przez studenta zagadnienia (wstąpienie z prezentacją)
Kryteria oceniania:
Ocena BDB (5) – student opanował pełną wiedzę dotyczącą kolekcjonerstwa; właściwie stosuje terminy i metody związane z przedmiotem; analizuje różne rodzaje depozytów (od starożytności do XIX w.); przedstawia dokonania słynnych uczonych, artystów i mecenasów wpływających na rozwój zbiorów; rozpoznaje sposoby inicjowania i zarządzania zbiorami, w szczególności polskimi kolekcjami; omawia poprawny merytorycznie i uporządkowany temat, a swoją wypowiedź uzupełnia prezentacją multimedialną; samodzielnie porusza się w źródłach i literaturze przedmiotu; aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach; często zabiera głos w dyskusjach; systematycznie oddaje prace; wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
Ocena DB (4) – student ma ogólną wiedzę z zakresu kolekcjonerstwa; zna właściwe pojęcia dotyczące przedmiotu; charakteryzuje przemiany w sposobach gromadzenia i udostępniania zbiorów; wymienia znanych kolekcjonerów związanych z tworzeniem zbiorów; opracowuje temat z wykorzystaniem metod i narzędzi poznanych na zajęciach, a wypowiedź ilustruje prezentacją multimedialną; wskazuje główne źródła i literaturę przedmiotu; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Ocena DST (3) – student zna podstawowe zagadnienia dotyczące kolekcjonerstwa; wybiórczo podaje pojęcia dotyczące przedmiotu; rozpoznaje omawiane na zajęciach depozyty (w tym prywatne i instytucjonalne); ogólnie przygotowuje temat i uzupełnia wypowiedź prezentacją multimedialną; ma problem z analizą sposobów gromadzenia i przechowywania depozytów; ogólnie wymienia strategie inicjowania i zarządzania kolekcjami; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: