Historia tworzenia zbiorów i kolekcji WH-MU-I-2-HistTworz
Celem przedmiotu jest pogłębienie i utrwalenie podstawowych zagadnień związanych z kolekcjonerstwem (m. in. struktura zbioru, katalogowanie, rynek sztuki); poznanie strategii inicjowania, zarządzania oraz utrzymania różnych zbiorów i kolekcji od starożytności do XIX w.; uzupełnienie informacji o wybitnych kolekcjonerach, uczonych, artystach i mecenasach zajmujących się gromadzeniem szczególnych przedmiotów (m. in. naturaliów i artefaktów, dokumentów, zabytków, dzieł sztuki, relikwii i poloników); nabycie umiejętności refleksyjnej i krytyczne analizy różnych depozytów, w szczególności polskich kolekcji (od średniowiecza do modernizmu).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze...
Wiedza
Muz1_W13 – ma uporządkowaną wiedzę o kolekcjonerstwie, zna słynnych mecenasów i kolekcjonerów, omawia cechy kolekcjonera
Umiejętności
Muz1_U11 – kojarzy sposoby gromadzenia i przechowywania dawnych zbiorów, opierając się na tym umie wskazać mechanizmy stosowane w placówkach muzealnych
Kompetencje
Muz1_K01 – chce dalej podnosić swoje kompetencje w kontekście kolekcjonerstwa i tworzenia zbiorów muzealnych, ma świadomość uzupełniania swojej wiedzy o zbiorach w polskich muzeach
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocenianie ciągłe
sprawdzanie zadań (materiały dydaktyczne na Moodle)
weryfikacja pracy na zajęciach (ćwiczenia, dyskusje itp.)
omówienie przygotowanego przez studenta zagadnienia (wstąpienie z prezentacją)
Kryteria oceniania:
na ocenę BDB (5) - student opanował pełną wiedzę dotyczącą kolekcjonerstwa; właściwie stosuje terminy i metody związane z przedmiotem; analizuje różne rodzaje depozytów (od starożytności do XIX w.); przedstawia dokonania słynnych uczonych, artystów i mecenasów wpływających na rozwój zbiorów; rozpoznaje sposoby inicjowania i zarządzania zbiorami, w szczególności polskimi kolekcjami; omawia poprawny merytorycznie i uporządkowany temat, a swoją wypowiedź uzupełnia prezentacją multimedialną; samodzielnie porusza się w źródłach i literaturze przedmiotu; aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach; często zabiera głos w dyskusjach; systematycznie oddaje prace; wykazuje zainteresowanie przedmiotem.
na ocenę DB (4) - student ma ogólną wiedzę o z zakresu kolekcjonerstwa; zna właściwe pojęcia dotyczące przedmiotu; charakteryzuje przemiany w sposobach gromadzenia i udostępniania zbiorów; wymienia znanych kolekcjonerów związanych z tworzeniem zbiorów; opracowuje temat z wykorzystaniem metod i narzędzi poznanych na zajęciach, a wypowiedź ilustruje prezentacją multimedialną; wskazuje główne źródła i literaturę przedmiotu; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
na ocenę DST (3) - student zna podstawowe zagadnienia dotyczące kolekcjonerstwa; wybiórczo podaje pojęcia dotyczące przedmiotu; rozpoznaje omawiane na zajęciach depozyty (w tym prywatne i instytucjonalne); ogólnie przygotowuje temat i uzupełnia wypowiedź prezentacją multimedialną; ma problem z analizą sposobów gromadzenia i przechowywania depozytów; ogólnie wymienia strategie inicjowania i zarządzania kolekcjami; widzi potrzebę dalszego rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: