Historia techniki w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-HistTech
„Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953].
Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie ogólne pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik wykorzystywanych w muzeach. Uwaga zostanie skupiona na technikach piśmiennych i obrazowych (w ich wersji analogowej i cyfrowej). Zajęcia teoretyczne poprzedzane będą wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: drukarni, pracowni graficznej, ciemni fotograficznej, pracowni ze skanerami. W ten sposób student zetknie się faktycznie z techniką i uzyska ogólną praktyczną wiedzę na jej temat, którą następnie skonfrontuje z teoretycznymi tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
• ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce;
• ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
W zakresie umiejętności student:
• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;
• potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna).
W zakresie kompetencji student:
• ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
student
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce;
- na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce;
- na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji, ale nie metodologii stosowanej w tej nauce;
- na ocenę 5 (bdb.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju technicznego środków dokumentacji i komunikacji oraz metodologii stosowanej w tej nauce.
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania tylko filozofii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii i antropologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 5 (bdb.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach tylko dokumentacyjnych w muzeum.;
- na ocenę 4 (db.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i prezentacyjnych w muzeum.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk technicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych, prezentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności;
- na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność prezentowania tylko własnych poglądów, ale nie opinii innych na temat istniejących muzeów i ich działalności;
- na ocenę 4 (db.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów, ale nie ich działalności;
- na ocenę 5 (bdb.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna).
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia oraz konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 3 (dst.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, ale nie rozumie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 4 (db.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia, ale bez konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Ocena podsumowująca na podstawie:
- obecności na zajęciach;
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za dwie aktywności
udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół
oceny);
- dwóch testów cząstkowych (na platformie Moodle), których zaliczenie jest
niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego;
- testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i
wielokrotnego wyboru (na platformie Moodle).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: