Historia techniki z elementami metodologii WH-MU-I-2-HisTech-Z
„Pozbawieni swobody, przykuci jesteśmy wszędzie do techniki, czy jej potakujemy z zapałem, czy też przeczymy. Ale najgorzej zdani jesteśmy na jej łaskę wówczas, gdy traktujemy ją jako coś neutralnego: przedstawiając ja bowiem w ten sposób , jak to się dziś robi ze szczególną skwapliwością, stajemy się zupełnie ślepi na istotę techniki” [M.Heidegger,1953].
Podczas trwania ćwiczeń analizie poddane zostanie pojęcie techniki, jej istoty i związków z etyką oraz estetyką. Przedstawiona zostanie skrócona historia technik konstruujących druk i obraz w ich wersji analogowej i cyfrowej. Zajęcia teoretyczne poprzedzane są wizytą w miejscu, gdzie wybrana technika jest praktykowana, np. w: drukarni, pracowni graficznej, ciemni fotograficznej. W ten sposób student styka się faktycznie z techniką i uzyskuje ogólną wiedzę na jej temat, którą następnie konfrontuje z tekstami metodologicznymi i analitycznymi dotyczącymi tychże artefaktów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
• Muz1_W04 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach.
• Muz1_W05 Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
• Muz1_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie kulturoznawstwa i nauk technicznych, reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
• Muz1_U07 Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna).
• Muz1_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
• Muz1_W04
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie rozwoju historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach;
- na ocenę 3 (dst.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju tylko historycznego i naukowo-przyrodniczego, ale już nie technicznego i metodologii stosowanej w tych naukach;
- na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego, ale nie metodologii stosowanej w tych naukach;
- na ocenę 5 (bdb.): ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach.
• Muz1_W05
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 3 (dst.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym sztuki i filozofii, na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 4 (db.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym z sztuki, filozofii, antropologii, na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych;
- na ocenę 5 (bdb.): ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
• Muz1_U03
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy teoretycznej w zakresie, kulturoznawstwa i nauk technicznych reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie tylko kulturoznawstwa, reprezentowaną w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.;
- na ocenę 4 (db.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną tylko w zakresie nauk technicznych, reprezentowaną w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie, kulturoznawstwa i nauk technicznych, reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.
• Muz1_U07
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności;
- na ocenę 3 (dst.): posiada umiejętność prezentowania tylko własnych poglądów, ale nie opinii innych na temat istniejących muzeów i ich działalności;
- na ocenę 4 (db.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów, ale nie ich działalności;
- na ocenę 5 (bdb.): posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna).
• Muz1_K01
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i nie rozumie konieczność ciągłego samokształcenia oraz konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 3 (dst.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej, ale nie rozumie konieczności ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 4 (db.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia, ale bez konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej;
- na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Ocena podsumowująca na podstawie:
- obecności na zajęciach;
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny);
- dwóch testów cząstkowych (na platformie Moodle), których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego;
- testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru (na platformie Moodle).
War
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: