Historia kultury polskiej XIX w. WH-MU-I-2-HisKul
Ćwiczenia mają na celu pogłębienie wiedzy o kulturze polskiej, a także kształtowanie umiejętności rozpoznawania istotnych kontekstów (np. historycznych, religijnych i estetycznych) wpływających na rozwój filozofii, literatury i sztuki w latach 1795-1918.
W trakcie zajęć student poznaje podstawowe założenia społeczno-polityczne, artystyczne i aksjologiczne w XIX w.; zaznajamia się z kanonicznymi obiektami, nurtami myślowymi, prądami i stylami w sztuce oraz polskimi twórcami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w obszarze...
Wiedza
Muz1_W12 – ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą przemian kulturowych w XIX wieku, w tym zmian w rozwoju filozofii, literatury i sztuki
Umiejętności
Muz1_U02 – potrafi rozpoznać i omówić twórczość znanych polskich artystów w XIX wieku, weryfikuje swoją wiedzę z informacjami zamieszczonymi w różnych źródłach
Muz1_U11 – rozpoznaje i potrafi wskazać cechy poszczególnych epok (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska)
Kompetencje
Muz1_K01 – chce dalej podnosić swoje kompetencje związane z polską kulturą, ma świadomość uzupełniania swojej wiedzy o rozwoju muzealnictwa w XIX wieku
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
aktywność podczas zajęć
przygotowanie do zajęć (lektury, zadania na Moodle)
opracowanie wybranego zagadnienia
Kryteria oceniania:
na ocenę BDB (5) - student ma wystarczającą wiedzę na temat zjawisk w kulturze polskiej; płynnie posługuje się terminologią dotyczącą działalności literackiej i artystycznej XIX w.; rozumie historię kultury polskiej jako proces, a także dostrzega znaczenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na jej rozwój; rozpoznaje konteksty (np. historycznoliterackie, filozoficzne, religijne) niezbędne przy analizie tekstów kultury i dzieł plastycznych; potrafi zaprezentować zagadnienie związane z życiem i twórczością wybitnej postaci dla kultury polskiej XIX w.
na ocenę DB (4) - student ma ogólne wiadomości dotyczące zjawisk w kulturze polskiej; podaje cechy charakterystyczne poszczególnych epok (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); wymienia najważniejszych twórców i ich wpływ na kulturę polską; rozumie najważniejsze zjawiska społeczne, narodowościowe i kulturowe; posługuje się terminami i metodami poznanymi na zajęciach w przygotowanej pracy.
na ocenę DST (3) - student opanował w minimalnym stopniu informacje o twórczości literackiej i artystycznej XIX w.; wskazuje kolejne epoki (romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska); ma świadomość dorobku polskiej kultury; stosuje wymagane terminy i metody w przygotowanej pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: