Historia kultury polskiej XX i XXI w. WH-MU-I-2-HisKuPl-LC
Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć główne przemiany kulturowe XX i XXI w., jak również rozwinąć umiejętność interpretowania różnych kontekstów (np. dziejowych, obyczajowych, aksjologicznych) wpływających na rozwój polskiej literatury i sztuki w latach 1918-2020.
W trakcie zajęć student zapoznaje się z naczelnymi procesami ideowymi, cywilizacyjnymi, społecznymi i estetycznymi zachodzącymi w Polsce (od okresu międzywojennego do współczesności); przyswaja informacje o ważnych dziełach, tendencjach i stylach w sztuce; poznaje też popularne strategie artystyczne i działania twórcze (z pogranicza poezji, teatru i sztuk plastycznych); rozwija umiejętności krytycznej i refleksyjnej oceny zjawisk para-artystycznych, mass mediów i kultury popularnej, przejawów globalizacji, wirtualizacji oraz estetyzacji codzienności.
Student dowiaduje się również o sposobach inicjowania i zarządzania instytucjami kultury XX i XXI w., w szczególności placówkami oświatowymi, muzeami sztuki i miejscami pamięci (muzea historyczne, martyrologiczne).
Zajęcia dotyczą następujących zagadnień:
- życie kulturalne w okresie międzywojennym
- warunki rozwoju literatury w czasie wojny i okupacji
- awangarda i manifesty
- nowoczesność i socrealizm
- konstruktywizm w sztuce polskiej
- działania transgresyjne
- postmodernizm
- komunikacja wizualna
- estetyzacja codzienności
- nowe technologie i media
- konsumpcjonizm i pop-kultura
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia osiągane są na drodze ćwiczeniowo-praktycznej, a weryfikowane poprzez ocenianie ciągłe, nadzór nad zadaniami i prezentacjami w ciągu semestru i ostateczną pracę zaliczeniową.
Student w obszarze:
WIEDZA
Muz1_W12 zna najważniejszą faktografię historii rozwoju kultury europejskiej w poszczególnych epokach, w tym w szczególności historii filozofii, literatury i sztuki
UMIEJĘTNOŚCI
Muz1_U02 potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i muzeologii.
Muz1_U11 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
KOMPETENCJE
Muz1_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- ocenianie ciągłe
- aktywność na zajęciach (wypowiedź ustna, systematyczna realizacja zadań, kart pracy itp.)
- prezentacja wybranego tematu
- praca zaliczeniowa (opis wystawy)
Ocena BDB (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przemian kulturowych XX i XXI w.; biegle posługuje się terminami i pojęciami dotyczącymi twórczości literackiej i artystycznej; dostrzega związek między praktykami oraz wytworami kultury (obrazami, pokazami i widowiskami), a sytuacją społeczno-historyczną; wyjaśnia funkcje sztuki współczesnej; opisuje nowe sposoby kontaktu z kulturą; przedstawia instytucje kultury (placówki oświatowe, muzea sztuki i miejsca pamięci - muzea historyczne, martyrologiczne), w szczególności ich kształtowanie się, strukturę i rodzaje działalności; omawia wybrany przez siebie temat i uzupełnia wypowiedź prezentacją multimedialną; zna i korzysta z literatury fachowej, popularnonaukowej oraz zasobów internetowych; w pracy zaliczeniowej stosuje metody i narzędzia poznane na zajęciach.
Ocena DB (4) - student ma ogólną wiedzę na temat prezentowanych na ćwiczeniach przemian kulturowych XX i XXI w.; rozpoznaje popularne nurty w sztuce polskiej (awangarda, socrealizm, abstrakcjonizm, postmodernizm, mix media); zna konteksty niezbędne przy interpretacji tekstów kultury; analizuje wybrane dzieła i zjawiska para-artystyczne; wymienia dokonania słynnych artystów i ich wpływ na rozwój sztuki polskiej; charakteryzuje instytucje kultury związane z omawianym okresem; przedstawia wybrany przez siebie temat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; oddaje poprawną pracę zaliczeniową.
Ocena DST (3) – student opanował w minimalnym stopniu informacje o twórczości literackiej i artystycznej XX i XXI w.; ogólnie rozumie zmiany w sztuce polskiej (od okresu międzywojennego do współczesności); przedstawia zjawiska para-artystyczne (ready mades, instalacje, action painting, happening, performance, street art); zna omawiane na zajęciach dzieła z różnych dziedzin sztuki (literatura, architektura, plastyka, teatr, nowe media); wymienia dokonania najwybitniejszych polskich artystów; omawia wybrany przez siebie temat z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; przygotowuje zwięzłą pracę zaliczeniową; ma jednak problem z zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
Ocena NDST (2) – student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną; jego wiedza jest wybiórcza i nieuporządkowana; lekceważy obowiązek uczestnictwa w zajęciach; ignoruje przygotowanie wypowiedzi z zadanego tematu; nie oddaje systematycznie prac; nie widzi konieczności podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji; nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
Literatura
Dzieje historii sztuki w Polsce. Kształtowanie się instytucji naukowych w XIX i XX wieku, red. A. Labuda, Poznań 1996.
Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001.
Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999.
Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.
Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998.
Wikowska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000, 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: