Etyka WH-MU-I-2-Etyka
Etyka jest jedną z dyscyplin filozoficznych. Jest tym działem refleksji filozoficznej, który zajmuje się poszukiwaniem sposobów dobrego życia. Od czasów Sokratesa filozofowie w sposób systematyczny zaczęli zastanawiać się na tym, jaki rodzaj życia należy uznać za najlepszy; co jest celem ludzkiego działania?; jak żyć i działać aby stać się najlepszym?. Odpowiedzi na te pytania w rozmaitych szkołach etycznych nie były zgodne, gdyż zależały od poczynionych wcześniej założeń natury metafizycznej, epistemologicznej i antropologicznej. Zgadzały się jednak co do tego, że istnieje jakiś jeden cel człowieka, który możemy poznać. Celem tym jest doskonałość (cnota). Epoka nowożytna zakwestionowała to założenie. Odrzuciła istnienie i możliwość poznania takiego jednego celu człowieka. Z tego względu odrzucono teorię szczęścia i doskonałości zastępując ją innymi koncepcjami, takimi jak etyka powinności Kanta.
Celem ćwiczeń z etyki jest zapoznanie się z historycznym rozwojem zachodniej myśli etycznej. Chronologicznie zaprezentowane zostaną podstawowe pojęcia, problemy oraz szkoły etyczne poczynając od Sokratesa, Platona i Arystotelesa, przez etykę chrześcijańską, aż do Kanta i utylitarystów oraz genealogii pojęć moralnych Fryderyka Nietzschego.
W cyklu 2021/22_Z:
Etyka jest jedną z dyscyplin filozoficznych. Jest tym działem refleksji filozoficznej, który zajmuje się poszukiwaniem sposobów dobrego życia. Od czasów Sokratesa filozofowie w sposób systematyczny zaczęli zastanawiać się na tym, jaki rodzaj życia należy uznać za najlepszy; co jest celem ludzkiego działania?; jak żyć i działać aby stać się najlepszym. Odpowiedzi na te pytania w rozmaitych szkołach etycznych nie były zgodne, gdyż zależały od poczynionych wcześniej założeń natury metafizycznej, epistemologicznej i antropologicznej. Zgadzały się jednak co do tego, że istnieje jakiś jeden cel człowieka, który możemy poznać. Celem tym jest doskonałość (cnota). Epoka nowożytna zakwestionowała to założenie. Odrzuciła istnienie i możliwość poznania takiego jednego celu człowieka. Z tego względu odrzucono teorię szczęścia i doskonałości zastępując ją innymi koncepcjami, takimi jak etyka powinności Kanta. Celem ćwiczeń z etyki jest zapoznanie się z historycznym rozwojem zachodniej myśli etycznej. Chronologicznie zaprezentowane zostaną podstawowe pojęcia, problemy oraz szkoły etyczne poczynając od Sokratesa, Platona i Arystotelesa, przez etykę chrześcijańską, aż do Kanta i utylitarystów oraz genealogii pojęć moralnych Fryderyka Nietzschego. |
W cyklu 2022/23_Z:
|
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Dla ćwiczeń z etyki przypisano 3 punkty ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS”) | W cyklu 2022/23_Z: 3 punkty ECTS
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 20 godź.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 40 godź.
konsultacje: 5 godź.
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student znać podstawowe pojęcia i problemy etyczne oraz główne szkoły zachodniej tradycji etycznej.
Student rozumie i potrafi intepretować klasyczne teksty filozoficzne dotyczące zagadnień etycznych.
Student rozpoznaje związki między stanowiskami etycznymi a założeniami ontologicznymi, epistemologicznymi i antropologicznymi.
Student pogłębia świadomość norm etyki zawodowej muzealnika.
Kryteria oceniania
ocena dostateczna:
Znajomość głównych pojęć i problemów etycznych oraz głównych szkół zachodniej tradycji etycznej.
ocena dobra:
Znajomość pojęć i problemów etycznych oraz omówionych na zajęciach klasycznych tekstów z zakresu dziejów etyki.
Ocena bardzo dobra:
Znajomość koncepcji oraz omawianych na zajęciach lektur, a także dostrzeganie związków między stanowiskami etycznymi a założeniami natury ontologicznej, epistemologicznej oraz antropologicznej.
80% sprawdzian ustny
20% aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się żadnych praktyk zawodowych.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
1/ Platon, Laches, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1958.. Lektury uzupełniające |
W cyklu 2022/23_Z:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: