Etnografia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-EtnoMuz
Etnografia w muzeum (wstęp do metodologii badań) – zajęcia poświęcone podstawowym zagadnieniom etnografii (etnologii) – antropologii kulturowej, jak również metodologii dyscypliny oraz technikom badawczym.
– zagadnienia szczegółowe: modele nauki a problemy teoretyczno-metodologiczne etnografii / etnologii / antropologii kulturowej oraz nauk o przeszłości i nauk o człowieku (np. socjologii); etnografia / etnologia / antropologia kulturowa a badania interdyscyplinarne; historia badań etnograficznych; podstawowe terminy, zakres badań, szkoły, kierunki; metody badawcze – badania terenowe; etnografia i ekspozycja wyników badań – muzeum, skansen – muzealnictwo etnograficzne; badania etnograficzne na terenie Polski i Europy; badania etnograficzne – perspektywa pozaeuropejska; postmodernizm: upadek wielkich narracji, kryzys reprezentacji, interpretacja, antropologia dialogiczna, antropologia refleksyjna; sztuka ludowa w Polsce; folklorystyka; etnografia współczesnych zjawisk kulturowych; etnografia – analiza wybranych badań i wyników.
Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).
Zajęcia zakładają możliwość wyjść w teren / poza uczelnię np. do muzeum etnograficznego itp..
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Muz1_W03
Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa artystycznego, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju kultury artystycznej w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie.
Muz1_U11
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
Muz1_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:
- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.
- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię
- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia
- bardzo dobry/5 - posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia, poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia / samodzielnie dobiera elementy niezbędne do rozwiązania zadanego problemu
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Elementy składowe zaliczenia końcowego (waga poszczególnych składowych) – system zaliczania:
I element - obecność i aktywny udział:
- ćwiczenia praktyczne (zaliczanie ciągłe)
II element:
- referaty
- stolik ekspercki
- zaliczenie końcowe (pisemne/test)
Zajęcia w trybie e-learningowym:-
- platforma Moodle
- platforma MS Teams
- Umail
Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).
Metody dydaktyczne (podstawowe):
- ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy
- Referatu
- Studium przypadku (studium przykładowe) / Metoda stolików eksperckich
Referaty:
- przygotowanie referatu (wraz z materiałami - prezentacja) do zajęć na bazie literatury: podstawowej, uzupełniającej oraz dodatkowej (zebranej przez studentkę/ta);
- referat około 45 minutowy;
- obowiązuje terminowe (zgodnie z ustalonym harmonogramem) prezentowanie referatu;
- prezentowane przykłady powinny posiadać ilustracje (forma elektroniczna)
Proponowany schemat - składowe referatu:
- plan
- wprowadzenie (podstawowe zagadnienia i terminy)
- zasadnicza treść
- literatura
- materiały dodatkowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: