Etnografia z elementami metodologii WH-MU-I-2-EtnoMet-Z
Etnografia z elementami metodologii – zagadnienia szczegółowe: modele nauki a problemy teoretyczno-metodologiczne etnografii / etnologii / antropologii kulturowej oraz nauk o przeszłości i nauk o człowieku (np. socjologii); etnografia / etnologia / antropologia kulturowa a badania interdyscyplinarne; historia badań etnograficznych; podstawowe terminy, zakres badań, szkoły, kierunki; metody badawcze – badania terenowe; etnografia i ekspozycja wyników badań – muzeum, skansen – muzealnictwo etnograficzne; badania etnograficzne na terenie Polski i Europy; badania etnograficzne – perspektywa pozaeuropejska; postmodernizm: upadek wielkich narracji, kryzys reprezentacji, interpretacja, antropologia dialogiczna, antropologia refleksyjna; sztuka ludowa w Polsce; folklorystyka; etnografia współczesnych zjawisk kulturowych; etnografia – analiza wybranych badań i wyników.
1. Zagadnienia wprowadzające
2. Modele nauki a problemy teoretyczno-metodologiczne etnografii / etnologii / antropologii kulturowej oraz nauk o przeszłości i nauk o człowieku (np. socjologii)
3. Etnografia / etnologia / antropologia kulturowa a badania interdyscyplinarne
4. Historia badań etnograficznych.
5. Podstawowe terminy, zakres badań, szkoły, kierunki.
6. Metody badawcze – badania terenowe.
7. Etnografia i ekspozycja wyników badań – muzeum, skansen – muzealnictwo etnograficzne
8. Badania etnograficzne na terenie Polski i Europy
9. Badania etnograficzne – perspektywa pozaeuropejska
10. Postmodernizm: upadek wielkich narracji, kryzys reprezentacji, interpretacja, antropologia dialogiczna, antropologia refleksyjna.
11. Sztuka ludowa w Polsce
12. Folklorystyka
13. Etnografia współczesnych zjawisk kulturowych
14. Etnografia – analiza wybranych badań i wyników
15. Podsumowanie
Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).
W cyklu 2021/22_Z:
Etnografia z elementami metodologii – zagadnienia szczegółowe: modele nauki a problemy teoretyczno-metodologiczne etnografii / etnologii / antropologii kulturowej oraz nauk o przeszłości i nauk o człowieku (np. socjologii); etnografia / etnologia / antropologia kulturowa a badania interdyscyplinarne; historia badań etnograficznych; podstawowe terminy, zakres badań, szkoły, kierunki; metody badawcze – badania terenowe; etnografia i ekspozycja wyników badań – muzeum, skansen – muzealnictwo etnograficzne; badania etnograficzne na terenie Polski i Europy; badania etnograficzne – perspektywa pozaeuropejska; postmodernizm: upadek wielkich narracji, kryzys reprezentacji, interpretacja, antropologia dialogiczna, antropologia refleksyjna; sztuka ludowa w Polsce; folklorystyka; etnografia współczesnych zjawisk kulturowych; etnografia – analiza wybranych badań i wyników. 1. Zagadnienia wprowadzające Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Muz1_W03
Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa artystycznego, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju kultury artystycznej w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie.
Muz1_U11
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
Muz1_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:
- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.
- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię
- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia / poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia
- bardzo dobry/5 - posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia, poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami, zna definicje oraz podstawową terminologię, a także potrafi zestawiać informacje i dokonywać podsumowania określone zagadnienia / samodzielnie dobiera elementy niezbędne do rozwiązania zadanego problemu
Próg otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu powyżej 50%
2/niedostateczny – mniej/równe 50%
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Elementy składowe zaliczenia końcowego (waga poszczególnych składowych) – system zaliczania:
I element - obecność i aktywny udział:
- ćwiczenia praktyczne (zaliczanie ciągłe)
II element:
- referaty
- stolik ekspercki
- zaliczenie końcowe (pisemne/test)
Zajęcia w trybie e-learningowym:-
- platforma Moodle
- platforma MS Teams
- Umail
Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).
Metody dydaktyczne (podstawowe):
- ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy
- Referatu
- Studium przypadku (studium przykładowe) / Metoda stolików eksperckich
Referaty:
- przygotowanie referatu (wraz z materiałami - prezentacja) do zajęć na bazie literatury: podstawowej, uzupełniającej oraz dodatkowej (zebranej przez studentkę/ta);
- referat około 45 minutowy;
- obowiązuje terminowe (zgodnie z ustalonym harmonogramem) prezentowanie referatu;
- prezentowane przykłady powinny posiadać ilustracje (forma elektroniczna)
Proponowany schemat - składowe referatu:
- plan
- wprowadzenie (podstawowe zagadnienia i terminy)
- zasadnicza treść
- literatura
- materiały dodatkowe
Literatura
PODSTAWOWA LITERATURA:
1. Prokopek M., Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, Warszawa 2018.
2. Staszczak Z. (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, PWN, Warszawa – Poznań 1987.
3. Kultura ludowa. Teorie- praktyki- polityki, red. B. Fatyga, R. Michalski, Warszawa 2014 (on-line: http://ozkultura.pl/files/kultura_ludowa.pdf - wybrane rozdziały bezpośrednio związane z tematyką zajęć).
4. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 1991.
5. Wiedza o kulturze. Część 1. Antropologia kultury zagadnienia i wybór tekstów, Wstęp i red. Andrzej Mencwel, Opracowali: Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Mirosław Pęczak, Warszawa 2005 - https://www.academia.edu/5415446/Antropologia_kultury_Zagadnienia_i_wyb%C3%B3r_tekst%C3%B3w_Opracowali_Wst%C4%99p_i_redakcja
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU):
1. L. Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 2002.
2. Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – Kultura – Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001.
3. Wojciech B. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
4. Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, red. A. Barnarda, J. Spencera, red. nauk. wyd. pol. W. J. Burszta, Warszawa 2008.
5. Buchowski M., Magia i rytuał, Warszawa 1993.
6. Amerykańska antropologia postmodernistyczna, Buchowski M. (red.), Warszawa 1999.
7. Korduba P., Ludowość na sprzedaż. Polskie wzornictwo inspirowane rękodziełem ludowym, Warszawa 2013.
8. Barańska K., Muzeum etnograficzne. Misje, struktury, strategie, Kraków 2004.
9. Kuniecki D., Raport o muzeach etnograficznych i skansenach, 2014 - https://www.nck.pl/upload/attachments/317193/Raport%20o%20muzeach%20etnograficznych%20i%20skansenach.pdf
* Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.
W cyklu 2021/22_Z:
PODSTAWOWA LITERATURA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (DO WYBORU): 1. L. Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje, Łódź 2002. * Dodatkowa literatura rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: