Prawo w muzeum (ochrona własności intelektualnej i prawo autorskie), zasady etyki zawodowej WH-MU-I-1-PrawMuz
Celem zajęć jest zaprezentowanie ich uczestnikom podstawowych aktów prawnych, regulujących funkcjonowanie muzeów, w szczególności Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Ustawy o muzeach, ponadto – zaprezentowanie rekomendowanych muzeom kodeksów deontologicznych (np. Kodeks Etyki ICOM).
Priorytetem prowadzącego jest również przedstawienie obowiązującego w Polsce systemu prawno-organizacyjnego jako podstawy praktycznego funkcjonowania instytucji i zarządzania nimi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EK1: Student ma rozeznanie prawie w muzeach z zakresu prawodawstwa międzynarodowego, polskiego i kościelnego.
EK2: Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować terminologię właściwą dla zawodu rzeczoznawcy i marszanda (w zakresie prawa w muzeach w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
EK3: Student ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej (w zakresie prawa w muzeum w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
Kryteria oceniania
Metody kształcenia dla wszystkich efektów kształcenia:
wykład konwersatoryjny
Metody oceniania dla wszystkich efektów kształcenia:
egzamin ustny w I i II terminie.
EK1: Student ma podstawową wiedzę związaną z prawem w muzeach z zakresu prawodawstwa międzynarodowego, polskiego i kościelnego.
2: Student nie zna podstawowych uregulowań i instytucji prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym.
3: Student zna podstawowe uregulowania i instytucje prawne z zakresu prawa w muzeach w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym.
4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w uregulowaniach i instytucjach prawnych zakresu prawa w muzeach w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny.
5: Student świetnie orientuje się w uregulowaniach i instytucjach prawnych zakresu prawa w muzeach w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny prawa oraz dostrzega jej przekształcenia.
EK2: Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować terminologię właściwą dla zawodu rzeczoznawcy i marszanda ( zakresu prawa w muzeach w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
2: Student nie zna podstawowych pojęć i terminologii zakresu prawa w muzeach.
3: Student zna podstawowe pojęcia i terminologię zakresu prawa w muzeach.
4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w pojęciach i terminologii zakresu prawa w muzeach. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji prawnej.
5: Student świetnie orientuje się pojęciach i terminologii zakresu prawa w muzeach. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji.
EK3: Student ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej (w zakresie ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym).
2: Student nie dostrzega lub ułomnie postrzega związki między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Nie widzi związku ciągłych zmian prawa zakresu prawa w muzeach z potrzebą ciągłego samokształcenia się. Nie wiąże interdyscyplinarnego charakteru działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki z potrzebą konsultacji specjalistycznych.
3. Student ma świadomość istnienia związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Wie, że ciągłe zmiany prawa z zakresu prawa w muzeach pociągają za sobą konieczność ciągłego samokształcenia się, i rozumie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych.
4. Student dostrzega i poprawnie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i - działając pod kierunkiem nauczyciela - jest w stanie sprawnie śledzić ciągłe zmiany prawa zakresu prawa w muzeach. Dostrzega wyraźnie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej.
5. Student świetnie rozeznaje oraz trafnie i wnikliwie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i w pełni samodzielnie śledzi ciągłe zmiany prawa zakresu prawa w muzeach. Wyraźnie odróżnia od siebie role różnych specjalistów działających na rynku sztuki i trafnie postrzega granice ich kompetencji zawodowej. Wie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej - i jest w stanie samodzielnie wybrać właściwego specjalistę.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: