Kultura artystyczna - sztuki piękne w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-KultArtSzt
Zajęcia prowadzone w formie wykładu informacyjnego (problemowego, konwersatoryjnego) połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki oraz polecanej na bieżąco literatury przedmiotu). W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z historią metodologią i terminologią dyscypliny. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie wykład dotyczący historii sztuki europejskiej w ujęciu chronologicznym od czasów najdawniejszych do XXI w, połączony z przykładami praktycznego zastosowania metodologii badań właściwej dla prezentowanej dyscypliny. W związku z tematyką wykładu, przewidziane są także zajęcia w muzeach.
Tematy zajęć I semestr:
1. Historia dyscypliny
2. Metodologia historii sztuki
3. Pojęcia i definicje, problematyka datowania (co najmniej 20 godz.)
4. Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt, Grecja, Etruria, Rzym
6. Sztuka wczesnochrześcijańska, rawenańska, bizantyńska
7. sztuka wczesnego średniowiecza na terenie Europy (germańska, ostrogocka, merowińska, longobardzka, anglo-iryjska, karolińska)
8. sztuka romańska południowej i północnej Europy
9. sztuka gotyku południowej i północnej Europy
Tematy zajęć II semestr:
10. renesans we Włoszech (malarstwo, rzeźba, architektura)
11. Renesans na północy
12. Manieryzm
13. Barok w Italii
14. Barok na północ od Alp
15. Sztuka rokoka
16. Neoklasycyzm
17. Romantyzm
18. Impresjonizm i postimpresjonizm
19. WIEK XX - kubizm, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcjonizm, malarstwo metafizyczne, surrealizm, futuryzm, minimalizm, pop-art
24. estetyka, doktryny artystyczne i teoria sztuki europejskiej - zarys problematyki
(niektóre tematy obejmują więcej niż jedne zajęcia)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki.
- Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student podejmuje próby formułowani wniosków.
1 ECTS - udział w zajęciach/przygotowanie do zajęć - 30 godz. (on-line - ms-teams)
1 ECTS - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godz. x 2 = 30 godz.
2 ECTS - lektury/zadania na platformie moodle - 60 godz.
120 godzin:30 = 4 punkty ECTS (8 ECTS w skali roku)
Kryteria oceniania
ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć, wypowiedzi ustne, prezentacja wybranego tematu (udział w dyskusji - 60% oceny),
weryfikacja pisemnego opracowania (40% oceny)
ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student podejmuje próby formułowania wniosków.
ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.
ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.
Literatura
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2005.
Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1980.
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 239-247.
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania)
Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990.
Gombrich E.H., O szutuce, Poznań 2016.
Kłębowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987.
Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996.
Panofsky E ., Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971 (wybór tekstów).
Pojęcia problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, wybr. przekł. J. Białostocki, Warszawa 1986.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012
Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012.
Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996.
Wstęp do historii sztuki, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca do poszczególnych tematów podawana będzie na bieżąco w trakcie zajęć.
W cyklu 2024/25_Z:
’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: