Kultura artystyczna-dizajn w muzeum WH-MU-I-1-KuArDiz-L
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Studenci uczą się zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Poznają sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa oraz analizują początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Studenci poznają wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci analizują genezę designu amerykańskiego, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie studenci uczą się o najważniejszych twórcach, projektach, nurtach oraz firmach projektowych, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Studenci omawiają zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Istotnym elementem ćwiczeń jest design w kontekście muzealnictwa - historia muzeów designu, najważniejsze wystawy oraz kluczowe postaci kuratorów zajmujących się tą tematyką. Kurs dostarcza studentom aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwala na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Muz1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących historii i chronologii designu w kontekście Stanów Zjednoczonych i Europy. Zna najważniejszych twórców, dzieła oraz firmy projektowe, które przyczyniły się do rozwoju designu na świecie. Zna najważniejsze różnice pomiędzy szkołami, nurtami i projektantami, umieścić je na mapie współczesnego designu.
Muz1_U02 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie oraz historii designu.
Muz1_U11 Zna język obcy, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia.
Muz1_K01 Ma świadomość złożoności procesu kształtowania się designu, potrafi go przeanalizować w logiczny sposób, w oparciu o wiedzę historyczną.
Posiada bazę naukową (znajomość historii, podstawowa literatura), która pozwala na poszerzanie wiedzy we własnym zakresie oraz lepsze rozumienie najnowszych trendów wzorniczych.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej korzysta poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja nie wymaga korzystania z notatek.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego. W prezentacji ustnej student z niewielkimi błędami korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Przy prezentacji tematu sporadycznie korzysta z notatek.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego. Fragmentarycznie korzysta z nabytego aparatu pojęciowego. Prezentacja podparta jest notatkami prelegenta.
Praktyki zawodowe
n/d
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
n/d |
W cyklu 2022/23_L:
n/d |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: