Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-HisMuMe-Z
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentkom i studentom historii jako dyscypliny naukowej, mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; biorąc zaś pod uwagę kontekst kierunku studiów (MUZEOLOGIA), celem dodatkowym jest przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka (w ramach działalności naukowej tych instytucji) oraz/lub udostępniana jako wiedza o przeszłości.
Muzeum należy do grupy podmiotów, które integrują w swej działalności wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, bądź poszukując w nich zatrudnienia, można spotkać osoby reprezentujące różne nauki humanistyczne, w tym historię. Skuteczna praca zespołowa, umiejętność interpretowania wielonurtowej instytucji, wymaga rozeznania specyfiki poszczególnych nauk. Jedną za takich dyscyplin jest historia, szczególnie obecna w muzeach historycznych, w tym też w rozwijającej się w Polsce i na świecie kategorii muzeów zwanych narracyjnymi (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej).
Historia może być również użyteczna w życiu publicznym, aktywności obywatelskiej, gdyż pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiedzieć na pytania o zbiorową oraz indywidualną tożsamość. Wiedza o przeszłości pozwala na afirmację dokonań naszych przodków, dając również szansę na korygowanie błędów, popełnianych przez minione generacje.
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentkom i studentom historii jako dyscypliny naukowej, mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; biorąc zaś pod uwagę kontekst kierunku studiów (MUZEOLOGIA), celem dodatkowym jest przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka (w ramach działalności naukowej tych instytucji) oraz/lub udostępniana jako wiedza o przeszłości. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentkom i studentom historii jako dyscypliny naukowej, mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; biorąc zaś pod uwagę kontekst kierunku studiów (MUZEOLOGIA), celem dodatkowym jest przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka (w ramach działalności naukowej tych instytucji) oraz/lub udostępniana jako wiedza o przeszłości. Muzeum należy do grupy podmiotów, które integrują w swej działalności wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, bądź poszukując w nich zatrudnienia, można spotkać osoby reprezentujące różne nauki humanistyczne, w tym historię. Skuteczna praca zespołowa, umiejętność interpretowania wielonurtowej instytucji, wymaga rozeznania specyfiki poszczególnych nauk. Jedną za takich dyscyplin jest historia, szczególnie obecna w muzeach historycznych, w tym też w rozwijającej się w Polsce i na świecie kategorii muzeów zwanych narracyjnymi (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej). Historia może być również użyteczna w życiu publicznym, aktywności obywatelskiej, gdyż pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiedzieć na pytania o zbiorową oraz indywidualną tożsamość. Wiedza o przeszłości pozwala na afirmację dokonań naszych przodków, dając również szansę na korygowanie błędów, popełnianych przez minione generacje. Zagadnienia szczegółowe: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 pkt ETCS – udział w zajęciach
2 pkt ETCS – przygotowanie konspektu i pracy zaliczeniowej | W cyklu 2022/23_Z: Opis ETCS:
1 pkt ETCS – udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć – 10 godz.
2 pkt ETCS – lektury i przygotowanie pracy zaliczeniowej – 20 godz.
(6 ETCS w skali roku) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historycznego rozwoju muzeologii, muzealnictwa artystycznego, historycznego (w szczególności), naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii stosowanej w tych naukach (ze szczególnym wyróżnieniem historii, zaś w wypadku innych dyscyplin naukowych - traktowaniem ich jako nauk pomocniczych historii).
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk historycznych w pracy muzealnika.
Student jest świadom interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej, a tym samym postrzegania dyscypliny historia w synergicznej relacji względem innych dyscyplin naukowych.
Kryteria oceniania
Ocena BDB
Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiopoznawczych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, prezentujących kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB
Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowując dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST
Student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii, podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiopoznawczych na rozwój muzeów.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/23_Z:
1) Badanie roli dziedzictwa kulturowego w budowaniu (narodowej) tożsamości w sytuacjach pokonfliktowych, Warszawa 2019. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
link do dyżuru: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: