Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-1-HisMuMe-L
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom historii jako dyscypliny naukowej, biorąc zaś pod uwagę szczególny kontekst kierunku studiów: przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka oraz udostępniana jako quantum wiedzy o przeszłości.
Muzeum należy do instytucji, które integrują wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, poszukując w nich zatrudnienia, można w nich spotkać przedstawicieli wielu nauk humanistycznych, historycznych i społecznych. Efektywna praca zespołowa wymaga rozeznania w specyfice tych nauk, umiejętności interpretowania wielonurtowej instytucji.
Jedną za takich dyscyplin jest historia, szczególnie obecna w muzeach historycznych, zwłaszcza w rozwijającej się w ostatnich dwu dekadach w Polsce kategorii muzeów narracyjnych (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum II Wojny Światowej). Historia jest w tych muzeach prezentowana jako opowieść pozwalająca na pełniejsze zrozumienie zgromadzonych zbiorów.
Historia jest również użyteczna w życiu publicznym; pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiedzieć na pytania o tożsamość, o miejsce w układzie stosunków międzynarodowych. Wiedza o przeszłości pozwala na afirmację dokonań przodków, daje również szansę na unikanie błędów, popełnianych przez minione generacje.
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentkom i studentom historii jako dyscypliny naukowej, mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; biorąc zaś pod uwagę kontekst kierunku studiów (MUZEOLOGIA), celem dodatkowym jest przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka (w ramach działalności naukowej tych instytucji) oraz/lub udostępniana jako wiedza o przeszłości. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 pkt ETCS – udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć
2 pkt ETCS – lektury i przygotowanie pracy zaliczeniowej
(6 p-tów ETCS w skali roku) | W cyklu 2023/24_L: 1 pkt ETCS – udział w zajęciach
2 pkt ETCS – przygotowanie konspektu i pracy zaliczeniowej |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa historycznego, dyscypliny naukowej historia oraz właściwych jej elementów metodologii.
Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie dyscypliny
historia w pracy w muzeum.
Student jest świadom interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej, z uwzględnieniem dorobku naukowego w dyscyplinie historia.
Kryteria oceniania
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, udostępniających kolekcje historyczne oraz edukujące o historii. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie, prezentowane w muzeach; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii, podejmuje próby wyciągania wniosków, dotyczących oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój muzeów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
link do dyżuru: |
W cyklu 2023/24_L:
DYŻUR: poniedziałek, godz. 11.30-13.00, p. 112 (p.majewski@uksw.edu.pl) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: