Poprawność językowa w praktyce WH-KUZ-M-I-3-PopJewP
celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z szeroko pojętymi zagadnieniami dotyczącymi poprawności językowej oraz przedstawienie kryteriów poprawności środków językowych, a mianowicie: kryterium narodowego, gramatycznego, formalno-logicznego, literacko-autorskiego, geograficznego. Student rozpoznaje zewnętrznojęzykowe i wewnętrznojęzykowe kryteria poprawności językowej. Student potrafi zrozumieć względność powyższych kryteriów w komunikacji oraz uzasadnić znaczenie terminu 'uzus' czy kryterium skuteczności.
Ponadto student nabywa praktycznych umiejętności rozpoznawania i interpretacji zmian językowych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student zna podstawowe pojęcia dotyczące poprawności językowej, np. wystarczalności i ekonomiczności języka, rozpoznaje innowacje językowe, wyjaśnia błędy językowe, rozróżnia rodzaje kryteriów poprawnościowych, przedstawia zagadnienia i teorie dominujące w dziejach kultury języka w Polsce i Europie.
Ponadto łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy dawne i współczesne, uzasadnia zmiany w nich zachodzące.
Potrafi samodzielnie organizować pracę nad materiałem wyekscerpowanym z np. słowników poprawnościowych , wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia je.
Przy tym student wykazuje, że jest gotów do zastosowania umiejętności samodzielnie nabytych podczas realizacji zajęć. Wykorzystuje wiedzę do doskonalenia kompetencji zawodowych, m.in. w komunikacji na różnych poziomach i w różnych środowiskach.
Kryteria oceniania
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- wybiórczo zna podstawową terminologię dotyczącą poprawności w języku;
- nie zawsze poprawnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą kryteriów poprawności środków językowych.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą poprawności w języku;
- sprawnie posługuje się podstawową terminologią dotyczącą kryteriów poprawności środków językowych.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- bardzo dobrze zna podstawową terminologię dotyczącą poprawności w języku;
- bezbłędnie stosuje podstawową terminologię dotyczącą kryteriów poprawności środków językowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: