Lider i manager w kulturze WH-KUZ-M-I-3-LidMana
Podczas zajęć skupimy się na prezentacji różnych form przywództwa w sektorze kultury. Zastanowimy się, jaką rolę w życiu kulturalnym odgrywa lider - kierownik, dyrektor, zarządzający jakąś instytucją, a jaką manager i jaka jest różnica pomiędzy nimi. Omówimy studia przypadków różnych instytucji kultury i modele zarządzania nimi. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o specyfikę bycia liderem na rynku kultury. Ważnym elementem działań lidera jest szeroko pojęta promocja i budowanie wizerunku. Kim jest manager a kim lider? Jaka jest ich rola, kto jest ważniejszy? Kim jest artysta? Czy lider lub manager może być artystą? Kultura a Internet: cyfryzacja treści, nowe sposoby dystrybucji i odbioru informacji; nowe technologie; nowe idee: nowoczesna edukacja, ekonomia dzielenia się, zarządzanie ryzykiem; rozwój osobisty.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W15 - ma uporządkowaną podstawową wiedzę o zasadach i warunkach organizacyjnych oraz ekonomicznych funkcjonowania instytucji kultury
KU1_W16 - posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz zna zasady aktywnego i systematycznego w nim uczestnictwa
KU1_U8 - potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci
KU1_K01 - ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
KU1_K02 - zna zasady oraz rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych
KU1_K06 - umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego
KU1_K09 - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, wszechstronnie korzystającym z różnych form kultur
Kryteria oceniania
Na 2 - nie posiada wiedzy i orientacji w zakresie bieżącego życia kulturalnego i jego organizacji, nie uczestniczy w życiu kulturalnym i nie rozumie tej potrzeby, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach
Na 3 - nie posiada wiedzy i orientacji w zakresie bieżącego życia kulturalnego i jego organizacji, nie uczestniczy w życiu kulturalnym i nie rozumie tej potrzeby, uczestniczy aktywnie w zajęciach
Na 4 - posiada wiedzę i orientację w zakresie bieżącego życia kulturalnego i jego organizacji, uczestniczy w życiu kulturalnym i rozumie tę potrzebę, uczestniczy aktywnie w zajęciach
Na 5 - posiada wiedzę i orientację w zakresie bieżącego życia kulturalnego i jego organizacji, uczestniczy w życiu kulturalnym i rozumie tę potrzebę, uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnych dla świadomości zbiorowej obrazów, wątków, motywów, postaci
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano.
Literatura
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) R.W. Giuliani, wsp. K. Kurson, Przywództwo, Kraków 2003.
4) K. Kłudkiewicz, Dyrektor w ‘ciaśniejszych ramach’, w: M. Gumowski, Siła do ujarzmienia, Warszawa 2021.
5) P. Kruczkowska, Urzędnik kontra menadżer – przemiany roli kierownika instytucji kultury, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2016, nr 12, s. 192-211.
6) Leadership: Where Else Can We Go?, red. M.W. Mc Call Jr, M.M. Lombardo, Durham, 1978.
7) P. Majewski, Wszystko już było… Muzea polskie w perspektywie długiego trwania, w: Mieczysław Treter, Muzea współczesne. Studium muzeologiczne. Początki, rodzaje, istota i organizacja muzeów. Publiczne zbiory muzealne w Polsce i przyszły ich rozwój, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa [1917] 2019, s. 5-27.
8) D. M. Rubenstein, Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami naszych czasów, Kraków 2021.
9) E. Sanecka, Narcystyczne przywództwo w organizacjach. Analiza ujęć teoretycznych i empirycznych, „Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne”, 2015, nr 16(1), s. 55-67.
10) Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi, red. K. Pawlicka, A. Wróblewska, Warszawa 2019 https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/humanistyka/532--e-book-strategie-zarzadzania-instytucjami-i-projektami-kulturalnymi.html.
11) Zarządzanie humanistyczne, red. R. Batko i in., Warszawa 2015.
12) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.
13) czasopismo naukowe „Załącznik Kulturoznawczy”.
14) czasopismo „Business English Magazine”.
15) filmy: Zabić drozda, prod. A. Pakula, 1962; Jak zostać królem, reż. T. Hooper, 2010; Pan od muzyki, reż. Ch. Barratier, 2004; Jan Zachwatowicz 1900-1983, reż. A. Krauze, 2000; Mistrz, reż. M. Barczewski, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: