Kanony kulturowe-wzory kulturowe WH-KUZ-II-1-KanKult
Studenci poznają metody kreowania, odczytywania i poddawania analizie współczesnych wzorców medialnych obecnych w mediach.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Po ukończonym kursie student/ka:
- Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych (KU2_W03)
- Potrafi, w ramach integrującej perspektywy kulturoznawczej, zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin, m.in. socjologiczną, psychologiczną, antropologiczną, medioznawczą (KU2_W03).
- Potrafi dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych (KU2_U11);
- Potrafi powiązać badany materiał z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje (KU2_U12)
- Potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę (KU2_U15);
- Potrafi dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy (KU2_K03)
OPIS ECTS:
- udział w zajęciach - 30h
- czytanie lektur - 10h
- przygotowanie referatu - 20h
- przygotowanie filmu/pracy zaliczeniowej - 30h
90 : 30 = 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie prezentacji na temat wybranego wzorca.
Na ocenę NDST student/ka:
- nie spełnia wymagań na ocenę DST
Na ocenę DST student/ka:
- Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych w stopniu podstawowym; potrafi na elementarnym poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; potrafi na elementarnym poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; ma problem z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; z trudem potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; potrafi w stopniu podstawowym dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy.
Na ocenę DB student/ka:
- Potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych w stopniu średnim/wystarczającym; potrafi na zadowalającym poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; potrafi na zadowalającym poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; ma problem z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; potrafi w stopniu średnim/wystarczającym przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; potrafi na zadowalającym poziomie dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy.
Na ocenę BDB student/ka:
- doskonale potrafi posługiwać się określonymi teoriami i pojęciami przy analizie przekazów medialnych; potrafi na wysokim poziomie zespolić wiedzę pochodzącą z różnych dyscyplin; doskonale potrafi poziomie dokonać selekcji materiału badawczego pod kątem jego reprezentatywności, jak i istotności, a także przeprowadzić jego krytyczną analizę przy zastosowaniu odpowiednich podejść teoretycznych; nie ma problemów z powiązaniem analizowanego materiału z szerszymi, społeczno-kulturowymi schematami myślowymi czy ideologicznymi, w ramach których on funkcjonuje i na które oddziałuje; potrafi przyjąć krytyczną postawę wobec badanego materiału czy omawianego zjawiska, odczytać niejawne kody stanowiące podstawę jego oddziaływania na jednostkę i zbiorowość; doskonale potrafi dokonać podziału zadań w ramach grupy przygotowującej referaty na zadany temat oraz przedstawić samodzielną konceptualizację wybranego zagadnienia, komplementarną i sensownie ulokowaną względem konceptualizacji innych członków grupy.
Literatura
Z. Bauman, Ponowoczesne wzory osobowe, "Studia Socjologiczne" 1993, nr 2, s. 7-31.
W.J. Burszta, Tożsamość narracyjna w dobie ekranu, w: Narracja i tożsamość (I): narracje w kulturze, red. R. Nycz, W. Bolecki, Warszawa 2004, s. 26-37.
G. Simmel, Z psychologii mody. Studium socjologiczne, w: tegoż, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 20-31.
A. Litorowicz, Subkultura hipsterów. Od nowoczesnej etyki do ponowoczesnej estetyki, Gdańsk 2012, s. 57-129.
E. Fromm, Miłość i jej rozbicie we współczesnym społeczeństwie zachodnim, w: tegoż, Sztuka miłości, przeł. A. Bogdański, Poznań 2013, s. 109-132.
L. Kołakowski, Sens mityczny miłości, w: tegoż, Obecność mitu, Warszawa [b.r.], s. 70-79.
A. Kaźmierczak, Staropanieństwo i starokawalerstwo we współczesnej Polsce, w: Stereotypy i wzorce męskości w różnych kulturach świata, red. B. Płonka-Syroka, s. 255-267.
E. Kay Trimberger, Nowa singielka, przeł. A. Grzybek, Warszawa 2008, s. 9-29.
A. Radomski, B. Truchlińska, Wprowadzenie: opowieści o męskości we współczesnych społeczeństwach Zachodu, w: Męskość w kulturze współczesnej, red. A. Radomski, B. Truchlińska, Lublin 2008, s. 9-21.
M. Dziekanowska, Męska płeć kulturowa w perspektywie socjologicznej, w: Męskość w kulturze współczesnej, red. A. Radomski, B. Truchlińska, Lublin 2008, s. 58-65.
T. Szlendak, O naskórkowej (lub kosmetycznej) przemianie męskości, w: Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory konfrontacji z rzeczywistością, red. M. Sikorska, Warszawa 2009, s. 63-75.
A. Grygiel, (Nowy) model polskiego ojcostwa, w: Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, red. M. Dąbrowska, A. Radomski, Lublin 2010, s. 55-64.
E. Zierkiewicz, K. Stefaniak, Czy Matka Polka czeka na "powrót taty"? Konstruowanie poczucia rodzicielstwa u mężczyzn przez deprecjonowanie kobiet w rolach macierzyńskich w "Gazecie Wyborczej", w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, red. E. Hryciuk, E. Korolczuk, Warszawa 2012.
S.B. Ortner, Czy kobieta ma się do mężczyzny tak, jak natura do kultury?, w: Nikt nie rodzi się kobietą, wybór i tłum. T, Hołówka, Warszawa 1982, s. 112-141.
M. Gimbut, Przetłumaczyć i zrozumieć. Wzór kobiecości - perspektywa antropologiczne, w: Oczekiwania kobiet i wobec kobiet. Stereotypy i wzorce kobiecości w kulturze europejskiej i amerykańskiej, red. B. Płonka-Syroka, J. Radziszewska, A. Szlagowska, Warszawa 2007.
M. Sikorska, Matka "chora" zamiast "złej" - o nowych wzorcach macierzyństwa, w: Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory konfrontacji z rzeczywistością, red. M. Sikorska, Warszawa 2009, s. 13-33.
A. Titkow, Figura Matki Polki. Próba demitologizacji, w: Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, red. E. Hryciuk, E. Korolczuk, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: