Wprowadzenie do problematyki miedzykulturowości i dialogu kultur WH-KUZ-I-3-WpProMku
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3am8QEkrOKE9aARn4eKKij1pjskvk9BL9bxsi4LfmIx9E1%40thread.tacv2/Generale?groupId=1360c797-b5ce-44ee-ada9-8c273faa6d11&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://login.microsoftonline.com/common/oauth2/authorize?response_type=id_token&client_id=5e3ce6c0-2b1f-4285-8d4b-75ee78787346&redirect_uri=https%3A%2F%2Fteams.microsoft.com%2FmeetingOptions&state=2fa2be62-7dff-49ff-bfd5-eafec36958fd&client-request-id=f495d3ec-28bd-4bb3-9028-3c5cbde526a3&x-client-SKU=Js&x-client-Ver=1.0.18&nonce=b61a8ddf-739f-4fe8-9ef7-17bae30905ec (w cyklu 2021/22_Z)
Zadaniem zajęć jest wskazanie na centralne we współczesnym świecie znaczenie problematyki relacyjności międzyludzkiej i międzykulturowej. Przedmiotem uwagi staną się zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. Rozważanie poszczególnych zagadnień powiązane będzie z analizą i interpretacją wybranych tekstów im poświęconych i odniesieniem ich do sytuacji współczesnych i historycznych oraz z próbą ich rozwiązań. Aanalizowane i interpretowane będą także teksty kultury artystycznej, podejmujące problematykę międzykulturowości.
W cyklu 2021/22_Z:
Oprócz prezentacji wiedzy podstawowej określonej w opisach ogólnych wykład przekaże nowe stanowiska wypracowywane w badaniach i podejmie analizę zjawisk aktualnych. Zawsze wskazania na literatuę innych dyscyplin: demografii, politologii, ekonomii, teologii. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
na kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze pochodzące z tradycji kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz ich współczesnych nurtów. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach tych dyscyplin; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin
Kryteria oceniania
obecność 25%
aktywność na zajęciach 25%
praca pisemna 25%
odpowiedzi na pytania 25%
Literatura
Literatura:
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012.
Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013.
A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016.
W cyklu 2021/22_Z:
oprócz wymienionych w opisie ogólnym: A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międzyreligijnego, Warszawa 2020. S. Liberti, Na południe od Lampedusy, Wołowiec 2014. dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r. relacje w mediach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: