Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur WH-KUZ-I-3-WpPrMied
A. PRAKTYKOWANIE SPOTKAŃ
1. Biali i czarni
2. Właściciele i niewolnicy
3. Panowie i chłopi
4. Koloniści i gospodarze
5. Turcy i Ormianie
6. Niemcy i Żydzi
7. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika
8. Hutu i Tutsi
9. Rosjanie i Ukraińcy
B
FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO
1. Sokrates i inni
2. Martin Buber
3. Franz Rosenzweig
4. Ferdinand Ebner
5. Max Scheller
6. Jean Améry
7. Eugen Rosenstock- Huessy
8. Eberhard Grisebach
9. Karl Barth
10. Adolf Reinach
11. Ludwig Binswanger
12. Emmanuel Levinas
13. Jean-Luc Marion
14. Michael Theunissen
15. Józef Tischner
W cyklu 2023/24_Z:
A. PRAKTYKOWANIE SPOTKAŃ 1. Biali i czarni 2. Właściciele i niewolnicy 3. Panowie i chłopi 4. Koloniści i gospodarze 5. Turcy i Ormianie 6. Niemcy i Żydzi 7. Zdrowi i upośledzeni. Eugenika 8. Hutu i Tutsi 9. Rosjanie i Ukraińcy B FILOZOFIA DIALOGU, SPOTKANIA, INNEGO 1. Sokrates i inni 2. Martin Buber 3. Franz Rosenzweig 4. Ferdinand Ebner 5. Max Scheller 6. Jean Améry 7. Eugen Rosenstock- Huessy 8. Eberhard Grisebach 9. Karl Barth 10. Adolf Reinach 11. Ludwig Binswanger 12. Emmanuel Levinas 13. Jean-Luc Marion 14. Michael Theunissen 15. Józef Tischner |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 rozumie, raczej zaczyna rozumieć, może tylko przeczuwa naturę tego, co chętnie nazwałbym nienawiścią społeczną. Potrafi opisać rozmaite jej przyklady
W_2 rozumie niebezpieczeństwa, jakie łączą się z różnicą etniczną i kulturową, wie, że mają one konkretną historię
W_3 rozumie w zarysie dudziestowieczną filozofię dialogu
U_1 rozumie, czym są kompetencje międzykulturowe
K_1 rozumie, że sytuacja konfliktu (nie mówiąc o zbrodni) nie jest bez wyjścia, a uczeni, filozofowie i praktycy dialogu pokazują rozwiązania
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują znakomite półgodzinne wypowiedzi na tytułowe tematy (te dotyczące „eksterminacji” oraz „polskiego piekła” i przedstawiają je na kolejnych zajęciach. Rzecz jasna, każdy student dostaje jeden z tematów. Można łaczyć się w pary, pod warunkiem, że podczas wypowiedzi podział ról będzie wyraźnie zaznaczony.
Struktura takiego wystąpienia niech będzie następująca
1. Historia problemu
2. Natura zbrodni (ewentualnie konfliktu)
3. Zadośćuczynienia, rozliczenia, resentymenty
na 5 wystąpienie, o ktorym mowa jest erudycyjne
na 4 - dobre
na 3 - takie sobie
Praktyki zawodowe
Obyśmy nigdy nie musieli praktykować tego, o czym będzimy rozmawiać w pierwszej części tych ćwiczeń. Natomiast dialog międzykulturowy prkatykujmy codziennie
Literatura
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012.
Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013.
A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016.
A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020.
dokumenty papieskie, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: