Przedsiębiorczość w kulturze WH-KUZ-I-3-PrzedwKul
Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień, dotyczących aspektów przedsiębiorczości w procesie zarządzania podmiotami kultury, w szczególności:
1) Zarządzanie jako proces:
a) planowanie;
b) organizacja a finansowanie działalności:
- źródła finansowania kultury (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury),
- inne publiczne źródła finansowania (fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego),
- przegląd programów dotacyjnych.
c) kierowanie;
d) kontrola (w tym: audyt, wskaźniki efektywności).
7) Otoczenie społeczno-gospodarcze instytucji kultury.
8) Przedsiębiorczość a specyfika działalności kulturalnej (zasada nienastawienia na osiąganie zysku).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W07 Zna zasady upowszechniania kultury, metody animacji życia
kulturalnego oraz zarządzania kulturą. Rozumie warunki
organizacyjne, ekonomiczne oraz prawne funkcjonowania instytucji
kultury.
KU1_W09 Zna dobre praktyki życia akademickiego, a także elementarne zasady etyczne oraz uwarunkowania ekonomiczne i prawne wykonywania
zawodu kulturoznawcy.
KU1_U08 Potrafi planować i organizować indywidualną pracę badawczą,
uwzględniając jej cel oraz kontekst społeczno-kulturowy, a także
działać zespołowo, przyjmując różne role oraz doskonaląc
kompetencje i sprawności komunikacyjne podczas pracy w grupie.
KU1_K04 Jest gotów do wypełniania swoich zobowiązań społecznych poprzez
działanie na sposób przedsiębiorczy z nastawieniem na rozwój i
upowszechnianie kultury, wykazując troskę o szeroko rozumiany
interes publiczny.
Kryteria oceniania
Ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć (40%).
Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena BDB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące przedsiębiorczości w kulturze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat przedsiębiorczości; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.
Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką przedsiębiorczości w kulturze; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zarządzania kulturą; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.
Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.
Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej.
Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej, zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.
Literatura
Literatura:
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.
2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.
3) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.
4) B. Glinka, Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa 2008.
5) B. Glinka, Przedsiębiorczość w kulturze, „Zarządzanie w Kulturze”, 2015, z. 1.
6) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.
7) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006.
8) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.
9) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.
10) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.
11) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.
12) czasopismo „Business English Magazine”.
22) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”.
23) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
link do dyżuru: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: