Seminarium licencjackie WH-KUZ-I-2-SemLi
Cele przedmiotu:
• udział studenta w badaniach;
• opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy magisterskiej i udział studentów w badaniach;
• poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej;
• rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych;
• sporządzanie bibliografii podmiotowej i przedmiotowej;
• nabycie umiejętności edytorskiego opracowania tekstu naukowego;
• opanowanie umiejętności wykorzystywanie źródeł naukowych;
• opanowanie znajomości zasad cytowania;
• nabycie umiejętności redagowania przypisów i indeksów;
• nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy magisterskiej;
• opanowanie podstawowych umiejętności dotyczących konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.
Treści merytoryczne: Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy licencjackiej.
Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium.
W cyklu 2021/22_Z:
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej i przygotowanie studentów do udziału w badaniach. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. Treści merytoryczne: Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy magisterskiej. Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przygotowanie pracy licencjackiej opartej na wszechstronnej wiedzy z zakresu kulturoznawstwa z charakterystyczną dlań wielodyscyplinarnością na podstawie umiejętności nabytych w czasie studiów w poczuciu odpowiedzialności za społeczne znaczenie pracy kulturoznawcy.
Efektami kształcenia jest to, że studentów, który ukończył seminarium:
- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk hu- manistycznych w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotu badań kultu- roznawczych
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych
- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
- umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji
- samodzielnie formułuje problem badawczy oraz decyduje o doborze metod i narzędzi badawczych w zakresie kulturoznawstwa oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych
- potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań
1 semestr
OPIS ECTS - 3 pkt
Udział w seminarium - 15h (0,5 ECTS)
Przygotowanie do seminarium - 45h (1,5 ECTS)
Konsultacje - 30h (1 ECTS)
2 semestr
OPIS ECTS - 3 pkt
Udział w seminarium - 15h (0,5 ECTS)
Przygotowanie do seminarium - 45h (1,5 ECTS)
Konsultacje - 30h (1 ECTS)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę seminarium we wszystkich semestrach poza ostatnim odbywa się poprzez spełnienie wymogów odpowiednich dla danego seminarium (zależą od osoby prowadzącej seminarium).
Zaliczenie ostatniego semestru seminarium odbywa się poprzez złożenie w dziekanacie ukończonej pracy.
Metody ćwiczeniowe oraz dyskusyjne (seminaria).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
2. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: