Kultura artystyczna-sztuki piękne WH-KUZ-I-2-KulArSztP
Studenci uzyskają podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie sztuki awangardowej pierwszej połowy XX wieku. Zaobserwują ogromną „rozpiętość” dążeń artystycznych i wielość kierunków współistniejących w tym samym czasie, poznają bardziej szczegółowo: futuryzm, dadaizm, surrealizm, formizm, abstrakcję geometryczną, unizm. Uzyskaną wiedzę skonfrontują ze współczesnymi konsekwencjami wskazanych wyżej kierunków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
- rozumie znaczenie historii sztuki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne między nimi powiązania;
- zna podstawowe terminy z zakresu kultury artystycznej i uwarunkowania procesu twórczego.
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji działa sztuki, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych.
W zakresie kompetencji student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
Kryteria oceniania
Ocena formująca
student kończąc ćwiczenia:
na ocenę 5 (bdb.):
- bardzo dobrze rozumie znaczenie historii sztuki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne między nimi powiązania;
- zna bardzo dobrze terminy z zakresu sztuk pięknych i uwarunkowania procesu twórczego; potrafi wyjaśnić znaczenie i rolę w kulturze: dzieła sztuki, twórczości artystycznej; zna wszystkie przywołane na zajęciach kierunki w sztuce początków XX wieku.
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji działa sztuki. Przygotowuje samodzielne wybrane zagadnienie. Sporządza poprawny opis dzieła sztuki (obrazu).
- jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych.
na ocenę 4 (db.):
- dobrze rozumie znaczenie historii sztuki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne między nimi powiązania;
- zna dobrze terminy z zakresu sztuk pięknych; potrafi wyjaśnić znaczenie i rolę w kulturze: dzieła sztuki, twórczości artystycznej; zna trzy, przywołane na zajęciach, kierunki w sztuce początków XX wieku.
- Sporządza poprawny opis dzieła sztuki (obrazu). Przygotowuje samodzielne wybrane zagadnienie.
- jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych.
na ocenę 3 (dst.):
- w niewystarczającym stopniu rozumie znaczenie historii sztuki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa;
- zna tylko wybrane terminy z zakresu sztuk pięknych; zna tylko dwa, przywołane na zajęciach, kierunki w sztuce początków XX wieku.
- Przygotowuje samodzielne wybrane zagadnienie. Sporządza poprawny opis dzieła sztuki (obrazu).
na ocenę 2 (ndst.):
- nie rozumie rozumie znaczenie historii sztuki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa;
- nie zna terminów z zakresu sztuk pięknych; nie zna przywołanych na zajęciach kierunków w sztuce początków XX wieku.
- nie potrafi samodzielne opracować wybranego zagadnienie
Ocena końcowa (egzamin na ocenę) na podstawie:
- obecności na zajęciach w formie wykładów (wolno być raz nieobecnym, druga nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich nieobecności, trzecia nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na zajęcia)
- przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za 2 aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny);
- przygotowanie eseju/prezentacji na wybrany temat.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: