Wstęp do kulturoznawstwa-wykład WH-KUZ-I-1-Wstdkul-w
Opis przedmiotu wykład:
Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia związane z naukami o kulturze. Począwszy od pierwszych ujęć pojęcia (w antyku) prowadzi słuchaczy do nowoczesnych (dziewiętnastowiecznych) i dwudziestowiecznych definicji, skupiając się na kontekstach, w których powstają, np. kolonializmu i - w przypadku współczesnych definicji - postkolonializmu). Studenci poznają zatem osnowę, nie zaś czyste definicje, historię myślenia o kulturze, których tylko efektem są proponowane ujęcia omawianego terminu.
W dalszej perspektywie zajęcia skupią się na najważniejszych, węzłowych, zagadnieniach dyskursu kulturologicznego: problematyce bliższej czasom współczesnym, ale biorącej początek, z przepracowanych/redefiniowanych, czasem nawet (jak "rasa") odrzuconych w swoim politycznym znaczeniu zagadnieniach, które wpływają na inne możliwości rozpatrywania (kultura narodowa, uniwersalizm, kwestie indywidualnego uczestnictwa w kulturze to przykłady owych głębokich przewartościowań wstępnych rozpoznań).
Tematy obcości, inności oraz różnorodności czy samej różnicy funkcjonują i wchodzą w etyczne relacje z egoizmami i porządkami. Te ostatnie - ujęte jednak nieco inaczej jako strukturalistyczne matryce oraz - z drugiej strony - ponowoczesne "fragmenty", budujące tożsamość jednostek i społeczeństw, w postaci wzorów, kanonów czy instytucji - będą tematami ostatnich wykładów w cyklu przedmiotowym.
Osobna uwaga poświęcona zostanie elementom komunikacji kulturowej oraz problemom nowoczesności: przestrzeni, czasowi, etyce i wartościom w kulturze. W tym kontekście nie zabraknie refleksji o języku i współczesnych medialnych sposobach komunikowania. Zajęcia mają pomóc zbudować - w oparciu o definicje kultury i problemy, które inicjuje i z którymi się boryka - kulturową kondycję człowieka: jako porządku na wielu polach: społecznym indywidualnym, psychofizycznym i etycznym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Liczba punktów ETCS odpowiada trzem podstawowym aktywnościom Studentów, zmierzającym do zaliczenia porzedmiotu:
- czynnego udziału w zajęciach 50% pkt ECTS
- samodzielnego uczenia się (lektury przedstawionej bibliografii) (20% pkt ETCS/nakładu czasu)
- przygotowania Studentów do końcowego kolokwium ustnego (35% pkt. ECTS /nakładu czasu)
- konsultacje (5% nakładu czasu Studentów)
Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Wykład prowadzony w formie 30 godzin, któremu przypisano 3 ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
konsultacje: 5 godz
Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
- Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
Kryteria oceniania
zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dobrą: student dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
na ocenę bardzo dobrą: student potrafi bardzo dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
• na ocenę dobrą: student potrafi dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
polem przedmiotowym nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania
• na ocenę dostateczną: student potrafi bdostatecznie merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dobrą: student jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dostateczną: student jest dostatecznie przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dobrą: student dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
Zaliczenie: kolokwium ustne, po skończonym kursie, zakres zob. literatura, uszczegółowiona w trakcie zajęć.
Literatura
Wprowadzenie do kulturoznawstwa, A. Assmann, 2015 (wybrane rozdziały)
Kulturo-znawstwo - dyscyplina bez dyscypliny? (red. W. Burszta, M. Najuszkiewicz), 2010 (wybrane artykuły)
J.D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (wybrane rozdziały
Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (wybrane teksty)
Ch, Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Kraków 2005 (wybrane rozdziały)
WIEDZA O KULTURZE. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac..G. Godlewski i in., wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: