Wstęp do kulturoznawstwa WH-KUZ-I-1-WstKultur
Opis przedmiotu wykład:
Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia związane z naukami o kulturze. Począwszy od pierwszych ujęć pojęcia (w antyku) prowadzi słuchaczy do nowoczesnych (dziewiętnastowiecznych) i dwudziestowiecznych definicji, skupiając się na kontekstach, w których powstają, np. kolonializmu i - w przypadku współczesnych definicji - postkolonializmu). Studenci poznają zatem osnowę, nie zaś czyste definicje, historię myślenia o kulturze, których tylko efektem są proponowane ujęcia omawianego terminu.
W dalszej perspektywie zajęcia skupią się na najważniejszych, węzłowych, zagadnieniach dyskursu kulturologicznego: problematyce bliższej czasom współczesnym, ale biorącej początek, z przepracowanych/redefiniowanych, czasem nawet (jak "rasa") odrzuconych w swoim politycznym znaczeniu zagadnieniach, które wpływają na inne możliwości rozpatrywania (kultura narodowa, uniwersalizm, kwestie indywidualnego uczestnictwa w kulturze to przykłady owych głębokich przewartościowań wstępnych rozpoznań).
Tematy obcości, inności oraz różnorodności czy samej różnicy funkcjonują i wchodzą w etyczne relacje z egoizmami i porządkami. Te ostatnie - ujęte jednak nieco inaczej jako strukturalistyczne matryce oraz - z drugiej strony - ponowoczesne "fragmenty", budujące tożsamość jednostek i społeczeństw, w postaci wzorów, kanonów czy instytucji - będą tematami ostatnich wykładów w cyklu przedmiotowym.
Osobna uwaga poświęcona zostanie elementom komunikacji kulturowej oraz problemom nowoczesności: przestrzeni, czasowi, etyce i wartościom w kulturze. W tym kontekście nie zabraknie refleksji o języku i współczesnych medialnych sposobach komunikowania. Zajęcia mają pomóc zbudować - w oparciu o definicje kultury i problemy, które inicjuje i z którymi się boryka - kulturową kondycję człowieka: jako porządku na wielu polach: społecznym indywidualnym, psychofizycznym i etycznym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
- Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
Kryteria oceniania
Absolwent:
zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych (KU1_WO1)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dobrą: student dobrze zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie zna historię kształtowania się kulturoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych
Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
(KU1_UO6)
na ocenę bardzo dobrą: student potrafi bardzo dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
• na ocenę dobrą: student potrafi dobrze merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
polem przedmiotowym nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania
• na ocenę dostateczną: student potrafi bdostatecznie merytorycznie argumentować na rzecz określonego
stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów,
- Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa (KU1_K01)
na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dobrą: student jest dobrze przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
• na ocenę dostateczną: student jest dostatecznie przygotowany do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy
w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa
- rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia) (KU1_WO2)
na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dobrą: student dobrze rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
• na ocenę dostateczną: student dostatecznie rozumie wkład, jaki w kształtowanie się kulturoznawstwa wniosły inne dyscypliny badawcze (np. filozofia, antropologia, socjologia)
Zaliczenie: kolokwium ustne, po skończonym kursie, zakres zob. literatura, uszczegółowiona w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: