Podstawy antrpologii kulturowej-ćwiczenia WH-KUZ-I-1-PodAntKuC
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami antropologii kulturowej, nabycie przez studentów umiejętności ich wykorzystania w badaniach nad kulturą oraz ugruntowanie i rozszerzenie kompetencji społecznych. Student w czasie ćwiczeń uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować wskazane lektury. Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych.
W cyklu 2021/22_Z:
Student w czasie ćwiczeń uczy się charakteryzować, omawiać, analizować i twórczo komentować wskazane lektury. Lektury te stanowią zbiór tekstów antropologicznych pokazujących rozwój dyscypliny. Dokonujemy omówienia zróżnicowanej narracji antropologicznej, zmienności podejmowanej tematyki oraz wielości sposobów interpretacji zjawisk kulturowych. Zaczynamy od tekstów klasycznych, kończymy na aplikacji perspektywy antropologicznej do fenomenów współczesnych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS:
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 15h
Przygotowanie do zajęć - 10h - 15h
Lektura tekstów-5h
Razem: 45 h, w tym w kontakcie z nauczycielem 15 h.
Kryteria oceniania
W odniesieniu do każdego efektu kształcenia, studentka/t kolejno na ocenę:
KU1_W02
Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin
ndst- nie wie ad. KU1_W02
dst- wie w podstawowym zakresie- ad. KU1_W02
db- wie w znacznym zakresie- ad. KU1_W02
bdb- bardzo dobrze wie- ad. KU1_W02
KU1_U06
Student potrafi zidentyfikować czynniki antropologiczne, które należy uwzględnić w podejmowaniu decyzji na poziomie mikro i makro
ndst- nie potrafi- ad. KU1_U06
dst- w dostatecznym stopniu potrafi-ad. KU1_U06
db- w znacznym stopniu potrafi- ad. KU1_U06
bdb- w pełni potrafi -ad. KU1_U06
KU1_K02
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy na temat antropologii kulturowej przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno-kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych
ndst- nie umie wykorzystać- ad. KU1_K02
dst- umie w niewielkim stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
db- umie w znacznym stopniu wykorzystać- ad. KU1_K02
bdb- umie bardzo dobrze wykorzystać- ad. KU1_K02
Literatura
Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, Wyd. PIW, Warszawa 2016 (s. 29-46), https://docer.pl/doc/nsx080x
Filip Wróblewski, Brud i odraza, czyli jak się zostaje etnografem. Część 1. Brud Innego , Etnografia: praktyki, teorie, doświadczenie, Nr.4, 2018 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/etnografia/issue/view/292/167
Bronisław Malinowski, Kultura jako wyznacznik zachowanaia się:https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/20200/1/011%20DR%20BRONISŁAW%20MALINOWSKI%20RPEiS%2017%281%29%2C%201937.pdf
James Frazer, Złota gałąź, Warszawa 1965, s. 3-45 religia).https://docer.pl/doc/8cxvx
Edward B. Tylor, Edward B. Tylor, Cywilizacja pierwotna: badania rozwoju mitologii, filozofii, wiary, mowy, sztuki i zwyczajów, t.1, Warszawa 1896 : Wyd. "Głosu", (Warszawa : F. Csernák), s. 15-70
https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publicati
Andrzej Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej : rzecz o rozwoju teorii antropologicznej, Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990, s.68-94.https://docer.pl/doc/nsx08x1
Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku : relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, s. 26-58, https://docer.pl/doc/xece8e0
Ruth Benedict, Wzory kultury, PWN, Warszawa 1966, wstęp Antoniny Kłoskowskiej ; [tł. Jerzy Prokopiuk ; teksty poetyckie tł. Zofia Kierszys ; red. przekł. Jadwiga Olędzka] --UKSW
Benjamin Lee Whorf, Język, myśl i rzeczywistość / Benjamin Lee Whorf ; przeł. Teresa Hołówka, | Hołówka, Teresa, (1944- ) [Tł.] | Wydawnictwo KR [Wydawca], 2002--UKSW
Margaret Mead, Dojrzewanie na Samoa : [psychologiczne studium młodzieży w społeczeństwie pierwotnym napisane na użytek cywilizacji zachodniej] ; Dorastanie na Nowej Gwinei : [studium porównawcze wychowania w społeczeństwie pierwotnym] / Margaret Mead ; przeł. Ewa Życieńska, Warszawa 1986--UKSW
Claud Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2009, Wstęp i R.I i II –UKSW
Claude-Levi Strauss, Smutek tropików, Warszawa PIW , 1964 --UKSW
Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, Wstęp, R.I i II---UKSW
Poznanie, umysł, kultura: praca zbiorowa / pod red. Zdzisława Cackowskiego.
Lublin 1982--UKSW
Clifford Geertz, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ, Kraków 2005, R.II i III--UKSW
Marshall Sahlins, Jak myślą "tubylcy": o kapitanie Cooku, na przykład / przekł. Wojciech Usakiewicz, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2007--UKSW
Jacques Derrida, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004---UKSW
Amerykańska antropologia postmodernistyczna / wybór i red. nauk. Michał Buchowski ; [tł. Wojciech Dohnal et al.] ; Instytut Kultury.--UKSW
Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cratos as Cognition: Gans and Dumézil in Dialogue on Language and Violence, Anthropoetics XXII, no. 1 Fall 2016, http://anthropoetics.ucla.edu/ap2201/2201mzd/
Literatura uzupełniajaca:
Magdalena Złocka-Dąbrowska, "Generative Anthropology and the Mahabharata: Cognition, Narrative, Culture”, Anthropoetics XXIII, Journal of Generative Anthropology, no.1, Fall 2017.
Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności : wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: